Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Nieuw Terrarium
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
In mijn vorig topig waar ik mij voorstelde had ik al verteld dat ik een leguaan had gehaald bij 'mensen' waar de lamp niet brande, bak te klein, uitwerpeselen overal,.......

Daarom maar vlug een terrarium gekocht en vantwekend een beetje ingericht.
Ik zit wel nog met een vraagje; bij de aankoop van het terrarium zaten er lampen bij (nieuwe) maar nu is hij aan het proefdraaien voor de warmte maar ik wil hier toch ook wel eens informeren ofdat het wel de goede zijn.

Ik heb drie fittings voor lampen, twee gerbuik ik er van voor warmte 2X 100W, de derde is voor eventueel een nachtlamp mocht het te koud worden in de winter ofzo.
Dan heb ik een TL lamp zitten voor de UVB. Afmetingen zijn 125X100X60. Van de warmte zat ik gisteren zo goed of de dag goed maar vooraleer ik hem verhuis wil ik nog een paar dagen testen en wachten op de eventuele verbeteringen van jullie.

Zie ook foto.
http://i1314.photobucket.com/albums/t580...9d7e5f.jpg

[Image: bakleguaan_zpsc09d7e5f.jpg]

In de waterbak zit ook een Filter die het water zuiverd.
de ondergrond zijn beukensnippers denk ik... die zijn gevoelig aan schimmel bij hoge luchtvochtigheid. Dat zou ik persoonlijk vervangen door turf.

de tl voor uv is niet geschikt voor leguanen. deze geeft te weinig uv-straling af. ik zou 1 van de warmtespots vervangen door een solar raptor 100 watt kwikdamplamp. dan heb je warmte en uv in 1 lamp.

greetz
Hey, bedankt voor de tip!
Zijn er bepaalde voorkeuren van merk van lampen?
Aangezien ik toch nieuwe moet kopen kan ik dan maar meteen een goede kopen.

De Tl lamp mag ik er dan uitsmijten veronderstel ik?
De tl-lamp is inderdaad niet nodig, eventueel kan je hem gebruiken als bijverlichting.
Het merk Solar raptor komt de afgelopen tijd toch wel als een van de beste lampen (prijs/kwaliteit verhouding) uit de bus.
Hij heeft ook een goede lichtopbrengst, wat ervoor zorgt dat je leguaan ook eerder aangetrokken wordt door de lamp, waardoor hij er sneller onder gaan liggen.

Ik zou net als wat Rigor noemt, de beukensnippers vervangen.

Wat je nog zou kunnen doen is de fitting die je over hebt gebruiken als nachtverwarming, door er een keramische lamp in te hangen. Deze geeft geen licht, maar wel warmte.

Heb je trouwens wel porseleinen fittingen? Dit ivm de hoge wattages.

Verder ziet het er prima uit! Leuk die waterbak geïntegreerd in het terrarium. En super dat de lampen mooi zijn weggewerkt in de kap. Zo hoef je niet bang te zijn dat je leguaan er tegen aan kan komen.
Misschien zou je nog een paar extra takken kunnen plaatsen.
Het nodige is hier boven al gezegt daar sluit ik mij bij aan..........

Ik gebruik zelf ook de Solar Raptor maar dan 70 wat versie..!!

Zou 70 watt niet genoeg zijn en een keramische warmte lamp of een warmtespot/ dat ivm de afmeting van het terrarium?
Maar als ik mij niet vergis is 70 watt op voorschakel en 100 watt niet toch.........
De 70 watt is inderdaad met voorschakel, dat maakt de investering in het begin even wat groter. De 100 watt kan je zo in de fitting draaien (mits hij van porselein is)
De drie fittingen die erin zitten zijn van porselein, ik heb ondertussen al twee stuks van 100W besteld.
De beukensnippers ga ik nu in het begin gebruiken maar smijt ik er spoedig uit.

In het midden ga ik een keramische lamp hangen voor s'nachts (als het nodig blijkt te zijn)

Foto's volgen Smile
Helemaal top :duim:
Ben benieuwd naar foto's.
Het kan best zijn dat je de keramische lamp alleen in de winter nodig zult hebben. Maar met een thermostaatje erop, zit je nooit mis.
[Image: leguaanbakmetjuistelampen_zps9ce55997.jpg]

Hier zat hij al in maar zat in zijn 'grot' Smile.
Hij zit hier al een weet in en ik denk dat hij het wel tof vind want het is een enorme vooruitgang voor hem.
Hij heeft ook al per ongeluk in zijn waterbak gevallen Sad Na een paar tellen was hij er terug uit.

Dit is nu met twee X 100W Solar raptor (1X link en 1X rechts) en in het midden een keramische lamp voor s'nachts. (de tl lamp heb ik uitgeschakeld)

Ik pak hem iedere dag uit zijn terrarium maar hij is enorm wild, ik verduidelijk mij eventjes. (daarom beperk ik het maar tot een vijftal minutjes)
Hij is moeilijk te pakken en als ik hem dan heb is hij kalm ,,,, maar na een paar minuten begint hij echter te blazen en te spartelen (bijten en slaan met de staart doet hij niet) dan als hij ge kalmeerd is zet ik hem terug.

zijn er eventueel tips voor hem handtam te krijgen?

Ik heb nog een foto van hem aan het rusten op zijn stronk maar kan hem niet uploaden daarom probeer ik het vanavond opnieuw.
eerlijk gezegd heb ik nog nooit een leguaan 'tam' gemaakt. Voor die jonge dieren zijn wij nu eenmaal gigantische monsters die hen enkel willen opeten. Dat ze eerst kalm zijn, is omdat hun theorie zegt: als ik mij dood voordoe, moeten ze mij misschien niet meerhebben. Als dat niet helpt, dan proberen ze maar te ontsnappen...

tot nu toe heb ik altijd al succes gehad met mijn leguanen nooit op te pakken tot ze een twee jaar oud zijn.... ik doe gewoon hun dagelijkse verzorging. Ondertussen praat ik wat tegen hen, probeer af en toe of ze iets uit de hand willen eten. Als ze rustig zijn in je omgeving kun je eens proberen ze te aaien met een verlengstuk (blad andijvie bijvoorbeeld). Als je merkt dat ze hier rustig onder blijven, dan kun je eens proberen met de hand...

Hou gewoon rekening met het feit dat leguanen 'tam' (ik gebruik liever de term, hanteerbaar) maken, een werk van lange adem en veel geduld is. Ga je te snel, dan kun je je leguaan afschrikken, en ben je terug bij af...

Wat je nu doet levert volgens mij veel stress op bij je diertje en is gewoon nefast voor de band/gezondheid met/van je diertje.

greetz
Pages: 1 2