Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: mieren in de bak
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
We hebben ons gisteren een kleine leguaan & alle benodigdheden aangeschaft.
Nu zie ik deze morgen dat er miertjes op de houtstronken lopen. Deze komen volgens mij uit de zak repti bark.

Moeten we ons daarover geen zorgen maken of is dit toch niet zo goed voor onze kleine spruit?

Verder had ik nog een vraag, is het eigenlijk best dat zijn waterbak tegen de warmtelamp staat of beter de andere kant? We gaan uitkijken naar een waterval maar voorlopig is het gewoon een grote drinkbak geworden.

Alvast bedankt.
Mierenn zijn gevaarlijk .
In mieren zitten bepaaldezuren die je leguaan aantasten
En van binnen opvreten .
Dit moet snel. Verwijderd worden!!!!!!
We hebben naar de winkel gebeld en mogen onze zak gaan omruilen.
Het waren niet een paar mieren maar een hele mierennest. Ze gaan hun leverancier contacteren.
Wel jammer voor ons beestje, hij zit er nog maar sinds gisterenavond in nu moest alles eruit en weer nieuwe erin. Gelukkig is hij redelijk kalm, hij is gewoon wat bang.
hallo,

Ik zou ook helemaal geen reptibark bij een leguaan gebruiken. ze kunnen dit per ongeluk opeten en hiervan verstoppingen krijgen. Beter is het om turf op de bodem te doen. Dit kun je kopen in de dierenwinkel in gepreste blokken die je moet weken in water (ook wel cocoshumus genaamd) of, veel goedkoper, in het tuincentrum in grote verpakkingen. Je betaalt voor 200 liter evenveel als voor een klein zakje reptibark.

Wel goed van de winkel dat je de zak terug mag brengen!

over de waterbak: De kant van de warmtelamp is ideaal, dan heeft het water iets warmer en verdampt er ook meer (hogere LV) Let wel op met je waterbak dat ze er zeer makkelijk terug uit kunnen!

greetz
De mieren zijn er nog niet uit. Blijkbaar hebben er zich in de boomstam genesteld heb deze eruit gedaan. Hoe kan ik ze definitief verwijderen zonder jefke al teveel last te bezorgen. Ik durf er weer niet alles uit te doen uit schrik voor teveel stress voor mijn beestje. Heb daarnet ontdekt dat hij de stofzuiger rustgevend vind. Ik aant stofzuigen jefke komt tevoorschijn en begint te eten. Na 2 dagen bij ons vind ik dat wel positief.
Binnen 2 dagen eten is heel mooi te noemen. Die mieren kan je verwijderen door de stam te overgieten met heet water. Misschien kan je de stam verwijderen als je leguaan slaapt en niet op de stam ligt. Veelal worden ze niet snel wakker.

Zoals Rigor al aangaf geen reptibark gebruiken.

De schadelijkheid van de mier zoals gesteld in voorgaande posts ken ik niet. Mieren worden nog wel eens onbewust opgegeten in het wild.
Ok bedankt, we hebben dit gedaan omdat ik de stam er direct had uitgedaan. We hebben alle gaten uitgespoten met een tuinslang, er zijn er een heel pak uitgekomen. Hopelijk zijn we nu verlost van die smerige beesten.
Idd wordt er wel eens wat perongeluk opegeten.
Maar dit gaat over meerdere mieren .en de leguaan is nog erg jong dus zal meer de neiging hebben dit te probeeren

Vaak worden stronken ook in de aquaria wereld uitgekookt voor ziektes.
En van de mieren blijft niks over.
Mocht je een kurk wand hebben .controleer deze ook even