Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Vragen terrarium
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
Als je een kamertje tot verblijf verbouwd, timmeren jullie de wanden dan eerst af met platen?
Ik dacht zelf aan 4mm mdf watervast platen tegen de muur en daar dan de piepschuimplaten op bevestigen.
Ook zit ik een beetje met het plafond.Er zit 1 lichtpunt in het midden dus verlagen jullie dat dan zodat je er meerdere lichtpunten in kunt bevestigen?Ook ivm met vocht dacht ik dat het beter was om het plafond iets te verlagen.
Over de gehele breedte van het kamertje zit een raam dus er komt wel aardig wat licht binnen.En er zit hete luchtverwarming in het huis dus geen last van radiatoren.
En de lianen bevestigen die jullie voor de piepschuim platen erop komen?
Oja en ik las over dat er wel eens een lianendag georganiseerd werd,staat deze ook dit jaar in de planningBig Grin?
Hallo Michele,

Misschien is het interessant om deze topics even door te lezen:

Cyclurakamer

Kamer Aqualingen

Wij hebben de wanden niet eerst afgetimmerd, maar gewoon meteen tegen de muur piepschuimplaten gelijmd.
Wat het plafond betreft, we hebben er een paar platen uitgehaald en alle snoeren boven het plafond laten lopen. Deze zitten aangesloten op een gewoon stopcontact, aangezien we alles op timers hebben aangesloten.
Je hoeft dus niet te gaan splitsen in het gewone lichtpunt. Dit is namelijk niet handig met timers.
Hoi Yoni,

Ik heb ze doorgelezen maar ik kon het niet goed zien.
Jullie kamer is droger dus ik wist niet of het ook bij een leguaan kan,omdat deze kamer vochtiger wordt.
En het plafond bestaat niet uit platen maar is gespoten.
Beste,

het hangt een beetje af wat de verdere toekomst van de kamer moet worden. Is dit jullie huis of een huurhuis? Bij een huurhuis moet je namelijk alles in oorspronkelijke staat kunnen afleveren...
Als het jullie huis is, dan kun je de muren eerst beschermen tegen het vocht. Je wil niet binnen 10 jaar schimmelplekken hebben op de muren in aanpalende kamers. Je kan er ook watervaste platen voor zetten en de hele boel goed afkitten. Hou wel rekening dat je dan een 'ademruimte' tussen de muur en de platen moet houden. Met mdf zou ik het al helemaal niet doen. deze platen zuigen meer vocht op dan een spons.

Voor het plafond kun je kiezen. Je kan een vals plafond maken, wat het makkelijkste is om de elektriciteit weg te werken. Ik zou de lampen wel niet aansluiten op het bestaande lichtcircuit, maar kiezen om ze op stekkers te steken, zodat je makkelijker met timers kan werken.
Je kan ook de bekabeling voor lampen door buizen laten lopen en deze buizen afwerken met tegellijm (of iets dergelijks), om ze een natuurlijke look te geven.

het raam dat je in huis hebt, is dit een houten (meranti) kozijn of aluminium/plastiek? als het hout is, dan zul je dit ook goed moeten bewerken, om schimmels en vocht tegen te gaan. ook de nagels van je dieren, als ze langs het raam krabben kan flink wat schade aanbrengen!

greetz
Het is een koophuis.Ik bedoelde multiplex maar op 1 of andere manier heb ik het steeds over mdf, stom!!
En ja het zijn houten kozijnen.
Ik ga dan toch maar voor platen op de muur en een vals plafond.
Het is maar een klein kamertje, maar heb dan wel wat meer ruimte dan een rechthoekig terrarium.
De maten zijn dan 3 meter lang bij 2.25 meter breed en 2.55 hoog.
Hier gaat dan nog wel de openslaande deur af, het valse plafond en de wanden met piepschuim.
Ik heb nog nooit met betonplex gewerkt ,maar kan je daar ook gewoon piepschuim tegenaan kitten.
Betonplex is goedkoper dan watervast multiplex daarom.
Mijn vader heeft vroeger altijd in de bouw gewerkt en die beweerd dat er niets plakt op betonplex.
betonplex goedkoper dan WDP? betonplex is wdp, met een extra watervaste laag er op... betonplex moet je even opschuren voor je er op kan kitten. Dan kan je gewoon met tec7 de piepschuimplaten er tegenaan lijmen.

De betonplexplaten wel niet gewoon tegen de muur zetten... eerst latten van minimum 5 cm bevestigen en daar de platen tegen. De muren moeten kunnen ademen, anders krijg je alsnog schimmels...

wat je ook kan doen, is de kamer helemaal betegelen, zoals een badkamer zeg maar. Het oogt misschien minder natuurlijk, maar scheelt een hoop in onderhoud...

greetz
Als je kijkt op bakkerdehouthandel.nl zie je dat watervast multiplex 41,65 euro de plaat is en betonplex 32.50 euro de plaat.
Bij die multiplex hoef ik het dan dus niet op te schuren.
Ja ik heb erover gedacht om te betegelen maar ik vind het toch leuker met piepschuim.
die betonplex is een actieplaat, en tevens een vrij scherpe prijs. ik zou ook minimum voor een 12 mm plaat gaan.

greetz
Ja maar buiten de aktie prijzen om is dat watervaste multiplex ook duurder.
Ik kan dus beter voor minimum 12 mm gaan, dan doe ik dat.
Dan haal ik er wel licht een schuurmachine over bij dat betonplex.
Ik ben er uit.
Ik ga de wanden en vloer betegelen met flagstones.
Dit kan ik dan makkelijk schoonhouden en het oogt ook niet zo strak.
Ook houd ik dan de volle ruimte in de breedte van de kamer.
Pages: 1 2