Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Nieuweling ^^
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Dag sdgl forum ,

Ik ben 23 jaar oud en woon op een appartementje in belgie samen met mijn huisgenoot Bubba :p Dit is een mannelijke baardagaam die nu een jaartje bij me zit.

Nu zou ik graag toekomstgericht een groene leguaan houden, ik heb hier al zeer veel over gelezen en via dit forum wil ik me er nog meer in verdiepen voor een uiteindelijke aanschaf.

Alleen zat ik te denken over de waterbak die een leguaan nodig heeft in zijn terra.
Het is de bedoeling om een jonkie te halen bij mij in de lokale reptielzaak, en hiervoor eerst 1 'opgroeibak' te maken, en als 2de terra zijn grote bak.

Ik las dat verschillende mensen hier waterbakken/vijvers gebruiken in het terrarium, met hieronder kraantjes, afvoeren en dergelijke.

Zoals ik al vermelde zit ik dus op een huurflat, en kan ik niet zomaar doen wat ik wil en beginnen de vloer op te breken xD Het is voorral de waterbak wat mij nog redelijk onduidelijk is qua maten/inhoud, en hoe dat nou precies zit met die afvoeren enzo?
Erg bedankt of voorhand al
Ik kan men post niet editten precies? :p

In ieder geval er schoot nog 1 vraag door men hoofd, stel als ik een HOEKTERRARIUM zou maken, maakt dit veel verschil qua belichting / temperatuur of totaal geen verschil?

Bv 1 meter lang / hoek / 1 meter lang = 2m lengte totaal
diepte = 1m , hoogte = 2m .

dit zou voor mij persoonlijk mooi uitkomen in een vrijstaande hoek, alleen weet ik niet of dit een probleem vormt? aangezien de meeste terra's gewoon recht op recht zijn..
welkom hier op ons forum van Stichting doelgroep groene leguanen, veel plezier hier.
Welkom op het forum, leuke toekomst plannen in ieder geval. Er is veel informatie over vijvers te vinden op het forum. Bij een opgroeibak zou je een grote schaal kunnen gebruiken, hierbij moet wel rekening gehouden worden dat deze vaak en als snel ververst moet worden. Ook omdat het stilstaand water is. Voor de rest hoeft er in een opgroeibak geen grote vijver te komen, dus het verversen van die paar liters zal je makkelijk afgaan. Bij een groter terrarium met een grote vijver is een afvoer zeker een aanrader.
een hoekterrarium is zeker goed te doen, als opgroeibak. maar hou rekening, dat met de maten die jij nu opgeeft, je maar een 4de hebt van de grote die later nodig is voor 1 dier.

om je een idee te geven: dit was mijn hoek-opgroei-terrarium:

[Image: imgp1691.jpg]

greetz rigor
Hey welkom hier op het SDGL forum veel lees en kijk plezier..!!
Hoi hoi DrPepper,

Welkom op het forum/site van SDGL.

Ged om te horen dat je informatie aan het vergaren bent voordat je de winkel bezoekt voor een leguaan. Voor uitgebeide informatie ben je hier wel op het goede adres en wensen je veel lees,kijk en schrijfplezier.

In het begin voor een babyleguaan is een klein waterbakje wat je elke dag ververst voldoende. Zodra je een groot verblijf gaat bouwen heb je een grotere waterpartij nodig met een geschikt filter en afvoer mogelijkheden, dit kan een directe afvoer zijn maar kan ook afgevoerd worden met een tuinslang op afschot (communicerende vaten). Hier zou ik wat rondlezen op het forum en een aparte topic over openen zodra je vragen hebt of je plannen kenbaar wil maken. Het voordeel hiervan is dat mensen met je mee gaan denken en je tot leuke oplossingen kan komen zolang je die zelf nog niet hebt gevonden.

suc en veel plezier,

Gr, Roland