Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Bouwproject van Brian Hoksbergen en Gossé Oppers.
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6
Bouwproject van Brian Hoksbergen en Gossé Oppers.

Door Brian Hoksbergen.

Inleiding
Na maanden tot wel jaren voorbereiding was dan eindelijk het grote moment aangebroken dat we begonnen zijn met het bouwproject van ons terrarium voor onze leguanen. Een paar jaar geleden kreeg ik in de late uurtjes van de nacht een telefoontje van Gosse Oppers. Hij was al enkele jaren bezig met informatie aan het inwinnen over leguanen. Ik had toen de tijd mijn groene al een paar jaartjes en heb dan ook leuk met Gossé over de hobby gesproken die nacht. Gossé had al een paar jaar een droom en dat was een leguaan. Zo is eigenlijk het contact tussen ons ontstaan, en het bleef ook niet bij een telefoontje. Gossé en ik hadden dan ook regelmatig contact en zo is eigenlijk ook een beetje het idee ontstaan achter ons project, wat we hier uiteindelijk tot in de details zullen omschrijven.

Na een paar maandjes was het dan zover, Aqualingen had als eerste rode nakweek van Nederland en Gossé stond al snel op de reserveringslijst. Maar dat was een rode, en Gosse had altijd een groene in gedachten. Zo is hij ook in contact gekomen met Marcel Eijkens die op dat moment groene nakweek had. Zo had Gossé al snel twee leguanen, een groene (Guana) en een rode (Etoya). Dit was precies wat hij wilde en het kon dus niet meer stuk. Hij heeft toen een opgroei terrarium gekocht en hier de leguaantjes de eerste paar maanden in gehouden. In de tussentijd hadden wij allang de nachtelijke uurtjes opgevuld met telefoongesprekken over leguanen en de rest wat bij de hobby komt kijken. Ik woonde op dat moment nog thuis (bij mijn moeder) en mijn groene leguaan (Charly) had een mooie grote bak welke ingebouwd was op de zolder. Ik was toen al bezig met een eigen huisje en er zou dus een nieuw terrarium gebouwd moeten worden wat de uiteindelijke bak zou zijn voor mijn draakje. Gossé die moest na ongeveer een jaar er ook aan gaan geloven en zijn draakjes zouden dus tegen de tijd ook een nieuw terrarium nodig hebben. En zo is het eigenlijk allemaal een beetje ontstaan.

Het plan
We hebben veel contact gehouden en zijn begonnen met terrariums van het forum te gaan vergelijk en daar de mooiste, beste of juist praktische dingen vanaf te halen. We waren er al snel uit dat het een zelfbouw terrarium ging worden welke van hout gemaakt zou worden. Zo heeft Gossé nog eens op internet gekeken naar een bestaande bak en ik zelf naar volières die zo in elkaar gezet konden worden. Maar al snel kwamen we weer terug bij de bak die zelf gemaakt zou worden van duurzaam hout met een goede kwaliteit en dus een lange levensduur.

Nou moet er een terrarium of eigenlijk twee terrariums gebouwd gaan worden welke voor velen jaren de dienst moet bewijzen voor onze leguanen . Maar niet alleen dit is een belangrijk onderdeel bij het bouwen van een terrarium maar er komt veel meer bij kijken. Denk dan aan een vijver, bodem soort, achterwand, stroomvoorziening, ruiten (glas) verlichten en de ophanging hiervan. Dit zijn enkele onderdelen waar wij vele uren over gesproken hebben. Dit zal allemaal uitgewerkt worden in dit topic, maar we bouwen het rustig op (het topic, de terrariums niet haha)

Contacten
Nou is het bijna onmogelijk om een terrarium te bouwen zonder eerst rond te kijken en vragen te stellen, over onderwerpen welke bij de bouw komen kijken. Zo hebben we veel aan de informatie gehad over verlichting en pompen (filters) die wij van Aqualingen hebben gekregen. Maar hier bleef het niet bij. Zo zijn wij met Cliff en Arjan een chat (groeps watch-app) gestart en daar hebben wij veel verschillende discussies gehad over uiteenlopende onderwerpen. Zij zijn/waren toen ook bezig met de bouw/verbouwing van hun terrariums. We hebben dan ook over alle onderwerpen wel een keer gesproken en je merkt dan ook dat ieder weer zijn eigen inbreng en eigen kijk op dingen heeft. Hieruit hebben wij gekozen voor de beste maar soms ook de makkelijkste oplossing. Wij willen Cliff en Arjan dan ook nog even langs deze weg bedanken voor het meedenken over bepaalde zaken.

Wordt vervolgd,
Heel erg leuk gedaan je hebt mijn woorden goed verwoord in ons verslag super..!!
mooi verslag !
Heeft mijn interesse al gewonnen , ben zeer benieuwd over alle factoren !Lijkt me iets waar vele enorm veel van kunnen leren , zoals ik .
ik wens jullie succes met alles en hopelijk volgt het vervolg snel !

groetjes Jelle
Dat is al een behoorlijke inleiding wat smaakt naar meer.
Ben erg benieuwd naar de rest :dk:
Heel erg benieuwd naar de rest!
Joepie het lang verwachte verslag gaat beginnen!!!!
Kom maar op met de rest, we hebben nou wel lang genoeg gewacht Angel
(20-06-2012, 01:49 PM)PetraS Wrote: [ -> ]Joepie het lang verwachte verslag gaat beginnen!!!!
Kom maar op met de rest, we hebben nou wel lang genoeg gewacht Angel

Hey Petra,
Jij hebt ook geen geduld ik heb medelijden met diegene die met jou samen woont..haha..hihi..!!
Komt allemaal goed Petra ik en Brian zullen nu alles gaan uitwerken en af en toe wat gaan plaatsen.
Maar vragen staat vrij we zullen alles voor de rest eerlijk beantwoorden..!!

ben al erg benieuwt
Ik heb inderdaad geen geduld (meer, wat dit betreft) heb je goed gezien :dk:
Mijn vriend is er gelukkig aan gewend dus medelijden hoeft niet (denk ik :hahaSmile
Ik ben zooooo benieuwd na al jullie gepraat erover....
Maar..... ik zal mijn geduld bewaren (zucht) en braaf afwachten Angel

Groetjes Petra
halooo wat heb ik hier nou aan gewoon een verhaaltje om ons zoet te maken nou helaas mislukt ghehehehe kom maar op met de rest:dk:enne lange telefonische besprekingen in de nachtelijke uurtjes ging dat wel echt over het terrarium Angel
Pages: 1 2 3 4 5 6