Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Verhuis = Nieuw terra
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Goede avond,

Vanaf zondag woon ik samen met de vriendin en dus moet ik een nieuw terra bouwen voor de 2 leguanen.
Nu was ik aan het tekenen gegaan en kwam ik bij de water partij...
Was al even bij de glashandelaar langs geweest en kan daar een kant en klaar "aquarium" op maat laten maken. Maar nu zit ik wat vast in hoeveel water hier nu eigenlijk gaat inzitten... De bak zou dit formaat hebben
400mm Hoog
1475mm Breed
1090mm Diep

Wat is dan de inhoud hiervan als ik hem laat ons zegge tot aan de rand vul met water.
Kom altijd iets anders uit en cijfers zijn niet mijn ding ! ;D

Mvg,
Glenn.
je kan de glashandelaar bellen die het aquarium gemaakt heb .... die weten het meestal denk ik wel hoop ik......ik ben niet goed met cijfers dus aan mij heb je niks haha sorry
Ik kom altij uit rond de 640 Liter.
Hoe zit het eigenlijk in een huur appartement ?
Is 640 Kilo te zwaar op het 2de verdiep, of geeft dit totaal geen probleem.
Heb toestemming voor de leguanen dus ja...
je zit dan ongeveer aan de 640 liter, dit is dan de bruto inhoud.

kijk hier voor als je een nieuwe berekening wil gaan maken:
http://www.aquabiotoop.nl/tools/28-aquarium-tools.html
Gefeliciteerd met jullie huisje, leuk hoor. Veel plezier alvast gewenst en succes met de bouw van het terrarium.

Bij de Praxis heb ik mijn vijverbak vandaan. Daar hebben ze veel (net als bij bijvoorbeeld Intratuin) vijverbakken te koop. Heb zelf een vierkante ton gekocht die normaal onder een waterfontein/watervalletje komt voor in de tuin. Het is dan wel niet van glas maar wel super sterk en het kost echt bijna niks daar. Ik heb voor mijn waterbak van 100 liter 17,50 euro betaald. Hier kan je het niet voor laten liggen. Je hebt ook grotere bakken, mocht je dat willen. Ik heb maar een leguaan die de vijver bijna niet gebruikt (ja om hem te bevuilen haha) en vond daarom 100 liter meer dan genoeg.

Hierbij een linkje naar de Praxis site. Er staan helaas geen prijzen vermeld maar die zwarte ton, alleen dan in het vierkant heb ik ongeveer. Hoezo van glas maken wat kan breken en moeilijk te verplaatsen is als het een stuk makkelijk en goedkoper kan. Ieder wel zijn keus natuurlijk. Hopelijk heb je er wat aan.

Reden waarom in glas is omdat ik verliefd ben op de bak van Aqualingen !

haha, mijn opbouw nu word bijna exact het zelfde als die van hem. met het glas vooraan waar dan mijn waterschildpad inzit samen met wat visjes.
Heb nu ook een zwarte plastieken vijver, spijtig hieraan is dat ik de waterschildpad dan niet zie. Imv de donkere ondergrond...

Mvg,
Glenn.
Hoi hoi Glenn,

dank voor het compliment...:dk:

Ik zou als je de hoogte van het glas op 40 cm hou niet meer waternivo vullen dan 30 cm ivm spatwater en golven als leguanen er in springen. Daarnaast is er een risico op breken naarmate je hoger gaat opvullen ivm druk op de voorplaat. Laat deze bak dan ook door een goed bedrijf maken en hou rekening met het feit dat hij nog omhoog moet en door de deur kan. Dikte van het glas wordt bepaald door het waternivo en breedte van de bak zonder stabilisator. Het gewicht wat de vloer kan dragen is idd erg wisselend en dit moet je even navragen bij de verhuurder. Indien het een nieuwbouw is kan deze dat wel hebben. Laat iig een offerte maken bij de terrarium designer
deze maakt een scherpe prijs en daarmee weet je meteen dat je niet wordt opgelicht door andere bouwers. Deze maakt ook de biologische filters zoals wij ze hebben in de bak. Mocht je nog speciefieke vragen hebben dan horen we het graag.

ow ja als je 30cm waterhoogte aanhoud dan zit je op 440 liter bruto inhoud. uiteindelijk moet je alles meetellen, plaatmateriaal, stenen, lianen etc.

gr, Roland
(29-03-2012, 03:15 PM)NubCake Wrote: [ -> ]Reden waarom in glas is omdat ik verliefd ben op de bak van Aqualingen !

Dat is nog eens een reden haha, zeker mooi.
:duim:
Duidelijke reden. Heb zelf ook lang zitten nadenken om zoiets te bouwen of laten bouwen met glas. Ik heb een groot aquarium in de woonkamer staan, en er nog een bij was dus overbodig. Vandaar dat ik zelf toch weer voor plastic gekozen heb.