Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Repticontrol
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Hey hallo,

Ik was even op het internet aan het kijken en toen kwam ik op de volgende site..!!
Heeft iemand ervaring met de repticontrol want dat ziet er naar mijn idee goed uit.
Er zit een prijsje aan maar als iets goed is mag het ook wat meer kosten toch?

http://www.repticontrol.nl/index.php/home

En anders ben ik wel benieuwd naar jullie mening..!!
Het is een veel besproken onderwerp op andere fora hier nog niet zo eigenlijk dus wie weet.....

Zelf zie ik er voor mijn leguanen nog geen extra voordelen in aangezien alles netjes draait zonder extra toeters of bellen en zoals je weet kweekt het ook nog eens.
En zojuist de nieuwe metingen en wegingen bepaald :bier: dik in orde.
Ken zelf het systeem niet maar kan me er wel wat bij voorstellen. Vooral kameleons zijn lastige dieren om te houden, deze hebben toch iets meer verzorging en aandacht nodig als een leguaan. Die zijn echt afhankelijk van een goede luchtvochtigheid en drinkwater door middel van sproeien of een systeem. Ik ga me er eens iets meer in verdiepen wat dit soort systemen nog meer kunnen en/of het nou echt een meerwaarde heeft bij leguanen, bij kameleons ben ik hier wel zeker van maar bij leguanen (nog) niet.

@ Gossé, laatst vertelde ik je over dat systeem wat zonsopgang en ondergang naboots en nog meer van dat soort dingen. Deze worden in de aquariumwereld gebruikt. Dit systeem lijkt daar best veel op alleen heeft het een paar andere opties.
Ik hoor of ik zie het wel ik ben benieuwd naar mijn idee ziet het er goed uit..!!

Roland wat zeiden ze op die andere forums hier over dan?
Ziet er opzich interessant uit! Je moet je alleen, zoals meerdere mensen al aangaven, wel afvragen of het iets toevoegd. Daar in tegen heeft het wel een paar nuttige functies.

De prijs van het systeem valt me opzich mee. Ga maar eens een batterij aan schakelklokken en schakelmateriaal halen. Wij betaalde voor ons complete kastje toch al een ruime € 100,- en dan heb je niet eens veel bijzonders. Sterker nog, die schakelklokken die ik gebruik blijken niet eens erg betrouwbaar! Daarbij levert een dergelijk systeem wel een aantal functies meer, dus dan is het het geld misschien wel waard. Een paar aardige punten van dit of een soortgelijk systeem zijn:

- dag- en nachtsimulatie;
- schakelen van thermolampen (Elstein) bij bepaalde temperaturen;
- meter(s) voor temperatuur en evt luchtvochtigheid;
- seconde timer voor sproeien;
- 1 display waar je alles in kan uitlezen.

Enerzijds zijn het leuke features, maar geen essentiele onderdelen. Dit zijn meer dingen die gericht zijn voor 'het oog wil ook wat' en de echte technische zaken zoals een secondetimer zijn meer gericht op kleinere terraria en waar wellicht de diertjes iets meer eisen stellen aan het klimaat. Houdt er overigens ook rekening mee dat de dimmer al niet opgaat voor een UV-lamp! Die kun je simpelweg niet op deze manier aansturen! Ook een automatische schakeling om je luchtvochtigheid te regelen klinkt er leuk, maar is mijn inziens kolder. Een mistmaker haalt weinig uit wat betreft de luchtvochtigheid (zeker gezien het formaat van een leguanenverblijf) en een sproeisysteem wil je hier echt niet op aansturen. Voordat je voelertje meet dat de luchtvochtigheid goed genoeg is en het sproeisysteem uitschakeld, is je leguaan al lang weggespoeld!

Als ik de specificaties vergelijk met mijn wensenpakket zou ik persoonlijk zelf niet voor dit systeem gaan. Persoonlijk vindt ik een grote beperking in het aantal lampen dat je aan kan sturen. Ja kan maar, afhankelijk van het systeem, 1 of 2 lampen aansturen. Je kunt dus qua verlichting niet opbouwen. Daarvoor heb je wel een dimfunctie om de zonsop- en ondergang mee te simuleren, maar dan kun je bijvoorbeeld nachtverlichting niet aansturen.

Conclusie: gezien de specificaties is het een leuk systeem, maar ik zal het niet gebruiken. Een goed alternatief is eventueel Profilux. Deze kun je met separate modules uitbreiden en dus geheel naar wens inrichten. Hier betaal je dan ook wel grof meer geld voor. In eerste instantie was het een systeem gericht op aquariums, maar nu is er ook een systeem beschikbaar voor terraria en een combinatie ervan. Zeker omdat wij ook vis houden is dit voor ons een interessant product.

Een veel goedkopere oplossing is een thermoregelaar van Lucky Reptile; de Thermocontol Pro II. Die kost een kleine 5 of 6 tientjes en hier kun je buiten de bak eenvoudig je temperatuur regelen. Tevens kun je deze programmeren en zit er een thermostaatfunctie in waarmee je bijvoorbeeld een Elstein lamp kunt aansturen. Verder zijn er bergen alternatieven en zijn er zelfs systemen op de markt die je helemaal via een computer kunt programmeren en instellen. Het is maar net waar je je wensen neerlegd!

Succes met het overwegen in ieder geval Wink
(19-01-2012, 11:07 AM)Gosse Wrote: [ -> ]Roland wat zeiden ze op die andere forums hier over dan?

Als ik tijd heb zal ik even de link hier plaatsen maar tot dusver ga ik even een drukke periode in dus even geduld of zelf even zoeken op kameleon forum en RF.

Hey Erwin & Ichelle,

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg..!!
Ik zal er nog eens goed naar kijken om te zien wat ik precies wil.
Jullie horen het nog..!!