Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Cyclura kamer
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Hallo allemaal!

Zoals de meeste van jullie al weten, gaan wij een kamer verbouwen tot neushoornleguanen verblijf.
Het zal nog even duren voordat we echt met de kamer bezig gaan, maar we hebben al wel een eerste schets gemaakt. De kamer is ruim 3 meter bij bijna 4 meter en heeft 2 inbouwkasten. Daar gaan we de deuren uit halen, zodat die ruimte bij de kamer betrokken wordt. Aan een kant zit een groot raam, deze willen we gaan beplakken met folie. De normale deur van de kamer willen we gaan vervangen door een glazen schuifdeur, zodat we vanuit de overloop de kamer in kunnen kijken en geen ruimte verliezen door de draaicirkel van een normale deur.

Maargoed, bij deze de plattegrond:

[Image: c39ac51bf69c0ccc18994c36329595fc.jpg]

Wij horen graag jullie kritiek en/of idee├źn!
Ziet er goed uit, gaat een grote ruimte worden. Toch zou ik er over na denken om de indeling iets anders te maken. Deze dieren zijn echte zon aanbidders en zullen dus ook veel onder de lampen gaan liggen. Als ze dan (bijvoorbeeld) de hele dag rechts vooraan gaan liggen dan heeft de glazen deur nog weinig zin omdat ze dan net om de hoek liggen. (Ik denk maar even met jullie mee hoor) Is het dan niet slimmer om de warmte plekken links halverwege (klerenkast) en rechts achterin te maken en de vijver rechts vooraan. Als je dan op de overloop ben zie je de beesten ook gelijk doordat ze voor je zitten en niet rechts om de hoek. Ik heb natuurlijk nooit de kamer (ruimte) gezien en kan dus niet of makkelijk oordelen of het zo beter is. Het zijn misschien wel (kleine) dingetjes om over na te denken.

Ook ben ik benieuwd of bijvoorbeeld de badkamer net naast de ruimte ligt, dit zodat je misschien het watergedeelte op de afvoer aan kan sluiten wat je veel werk kan besparen.

Voor de rest ben ik zeer benieuwd hoe de (rots) achterwanden gemaakt gaan worden en of het vergelijkbaar is met het werk van George. Jullie zijn de eerste die de lezing van George uit gaan voeren. Ben dan ook zeer benieuwd.
Hey hallo,
Het ziet er heel erg goed uit,ik ben wel eerlijk dat ik niet erg veel van de soort Cyclura af weet..!!
Wat Brian schrijft kan ik wel inkomen en hij heeft wel een punt om over na te denken.
Ik ben wel benieuwd wat jullie reactie hier op is?
Ik ga de komende tijd proberen om eens wat meer over deze soort leguaan te weten komen,
ik vind ze wel leuk en boeiend..!! Succes verder en we zien van zelf wel hoe dit verder gaat verlopen....
Trouwens wie kan hier zo mooi technisch tekenen?
He jongens, bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad een goed punt om over na te denken wat betreft plaatsing van de lampen.
De badkamer zit rechtsonder, dus dat zou een optie kunnen zijn wat betreft aansluiting van de afvoer en dergelijke.
Daar hebben we al behoorlijk ons hoofd over lopen breken. Op de plek waar we hem nu getekend hebben zit aan de buitenmuur de regenpijp, dus daar hadden we ook al over na zitten denken om de afvoer op aan te sluiten (het gat in de muur zit er nog ivm oude gaskachel)
Waar ik het meeste over heen val is het vullen van de waterbak, want dit heb ik het liefst zo gemakkelijk mogelijk.
Met deze plattegrond zou dat waarschijnlijk met een tuinslang vanaf het washok worden. Als de waterbak rechtsonder zou komen, dan zou het eventueel rechtstreeks vanaf de badkamer kunnen, maar dat wordt gaatjes boren in de nieuwe badkamer :S

Of het net zo mooi gaat worden als George betwijfel ik, maar we gaan ons best doen Big Grin
De tekening heb ik gemaakt met Adobe illustrator, niet zo heel spannend hoor Smile

Groetjes Yoni
Jullie een beetje kennende gaat dat wel goed komen met die kamer..!!
Ik ben zeer beniuwd naar het eindresultaat maar dat duurd nog eventjes..!!
Succes en hou ons op de hoogte met vorderingen wij helpen en denken wel een klein beetje mee..haha..!!
De kamer is geschikt voor maximaal een koppel. Nooit twee mannen daar je dan een slachtpartij gaat krijgen. De vloer mag voorzien worden van een dikke zandlaag van minimaal 20 cm. Wil je dat het vrouwtje een nest gaat graven moet je denken aan minimaal 80 cm zand. Maak hoogteverschillen zodat deze dieren ook kunnen klimmen. Dan kunnen ze hun natuurlijk gedrag uiten. De ruimte zodanig inrichten dat de dieren elkaar niet continue hoeven te zien. Ook met de voerbakken is dit belangrijk. Elk dier zijn eigen basking/UVB spot. Ze houden ervan om boven op een rots te zonnen. Dit omdat de rots ook warm is. Zorg er teven voor dat je de ruimte kan scheiden als het niet goed gaat. Ook een man en een vrouw kunnen ongelovelijk agresief naar elkaar toe worden. Een vijver wordt door dit soort dieren nauwelijks tot niet gebruikt. Dat wil niet zeggen dat er geen water aangeboden hoeft te worden. Dagelijks vers drinkwater en dieet is een must.Gemiddelde kamertemp mag rond de 29.4 zijn, RV 50 tot 80%. In de ruimtte moet ook een koelere plek aanwezig zijn. Bedenk dat Cyclura gedurende de dag een lichaamstemp hebben van 36 tot 41 graden C. Cyclura in gevangenschap waar goed mee gekweekt wordt (headstart programma's) basken op een temp van 65.5 graden Celcius.
Bedankt voor je info Evert.
Had het stuk over Cyclura's op de sdgl site al helemaal uitgeplozen.
We hebben de bedoeling om een koppel te houden in de kamer.
De plaatsen verhoogd beton worden inderdaad rotsen met daarboven de twee baskingspots.
Maar misschien dat daar nog wat in verschoven gaat worden...
We hebben nog eens over de waterbak gaan denken, denk dat hij een stuk kleiner wordt, zodat er net een emmer water in past. Dan hoeft er ook niet met afvoeren gewerkt te gaan worden, gewoon een afvoerputje in de waterbak, zodat daar een emmer onder gezet kan worden (als jullie begrijpen wat ik bedoel)
Graven neushoornleguanen voornamelijk diep, of heeft het ook nog zin om de gemaakte holen lang te maken? De bedoeling is dat de holen vol komen met zand, zodat ze zelf kunnen gaan graven.
Poe maar 65.5 graag is behoorlijk wat, dus dat moet als temperatuur aangehouden worden als je gaat kijken hoe warm het onder de spots moet zijn?
Wat bedoel je precies met headstart programma's?
Hey Yoni,

Misschien een tip/idee waar je wat aan hebt. Als je een vijver(tje) wilt maken is het misschien een idee om een cementton te gebruiken. Heb ik zelf ook (wel een grote). Heb hier onder een afvoer(kraantje) gemaakt waar zo een emmer onder gezet kan worden. Werkt perfect en is dus ideaal. Heb zelf de ton van binnen ingesmeerd met tegellijm en daarover epoxy hars voor een natuurlijk effect. Hopelijk heb je er wat aan.

(12-10-2011, 12:24 AM)Brian Hoks Wrote: [ -> ]Hey Yoni,

Misschien een tip/idee waar je wat aan hebt. Als je een vijver(tje) wilt maken is het misschien een idee om een cementton te gebruiken. Heb ik zelf ook (wel een grote). Heb hier onder een afvoer(kraantje) gemaakt waar zo een emmer onder gezet kan worden. Werkt perfect en is dus ideaal. Heb zelf de ton van binnen ingesmeerd met tegellijm en daarover epoxy hars voor een natuurlijk effect. Hopelijk heb je er wat aan.

Hey Brian,

Dat klinkt wel goed ik ga hier ook eens over naar denken voor mijn nieuwe terrarium..!! Ps stuur jij mij nog een paar foto's van jou terrarium je hebt mijn mailadres wel geloof ik.
Heb je foto's van hoe je die afvoerkraan gemaakt heb?

Ik kan alles zelf wel maar moet het wel ffe "zien"
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18