Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Cyclura kamer
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Rigor, dat was eigenlijk een beetje wat we in gedachten hadden ja.
Heb vandaag nog wel even zitten denken over die osram lampen, op de site van reptielenlampen staat dat 1 uur branden genoeg UV afgeeft, alleen mijn probleem is dan dat je dieren op dat moment dan dus ook onder die lamp moeten zitten. En dan moet je sowieso ook nog 2 spots moet hebben waar ze onder kunnen zonnen. Dus wat betreft energiebesparing op die manier zie ik het ook niet echt zitten. En we hadden al bedacht om als bijverwarming voor een andere externe bron te gaan (hadden al zitten kijken naar infraroodpanelen)

We gaan dus voor de Solar raptor met VSA en dan waarschijnlijk voor de 70 watt. Maar we moeten nog even het een en ander berekenen Smile
Gewoon een kwestoe van even berekenen wat het je aan energie op jaarbasis gaat kosten. Ik heb gekozen om de Osram dagelijks 11 uur te laten branden. Overigens branden hier een hele batterij van deze dingen. De warmte wordt volledig geleverd door de verlichting.
Kwa energie en het evt laten branden van deze lampen 12 uur heb je wel gelijk, echter kwa uvb opbrengst en de warmte welke deze uitstraalt krijg je met een solar raptor niet voor elkaar.

voordelen solar:
-verschillende wattage
-lagere wattage (tot 160watt)
-mooiere lichtopbrengst

voordelen osram
-hogere uvb opbrengst
-levert veel warmte op
-hoeft evt maar enkele uren te branden per dag (oplossing voor het optimale gebruik is de osram als eerste lamp te laten aangaan, dan bv 3 uur alleen de osrams laten branden, de leguanen zullen zich in de ochtenduren meteen opwarmen en pakken tevens de uvb mee, daarna osram uit en overgaan op andere spots)

Ik ben zowel de osram als een solar raptor branden (gehele dag) dieren hebben bij mij geen voorkeur welke lamp.
(01-08-2012, 06:55 PM)Evert Wrote: [ -> ]Gewoon een kwestoe van even berekenen wat het je aan energie op jaarbasis gaat kosten. Ik heb gekozen om de Osram dagelijks 11 uur te laten branden. Overigens branden hier een hele batterij van deze dingen. De warmte wordt volledig geleverd door de verlichting.

Hoeveel kuub zijn de ruimtes waarmee je met deze lampen verwarmd?

(02-08-2012, 09:24 AM)Yoni van Uden Wrote: [ -> ]Hoeveel kuub zijn de ruimtes waarmee je met deze lampen verwarmd?

Sorry voor de late reactie, per 6 kuub heb ik 3 Osram branden. Deze lampen rusten in reflecterende kappen op aluminium reflectrierosters. Daar liggen ze los boven op zodat de lampen makkelijk te herpositioneren zijn.
We zijn afgelopen donderdag bezig geweest met het aansluiten (voor zover dat kon) van de lampen en het isoleren van het plafond.
We hebben 2 inbouwspots met ieder 2 spaarlampen als hoofdverlichting. Deze komen op timers. Tevens komt er veel licht vanaf de raamkant.
De snoeren van de fittingen van de UV-spots zijn over het plafond gelegd en moeten nog even wachten om aangesloten te worden op de VSA's. Dus het plafond kunnen we pas helemaal afmaken als die binnen zijn. (afsmeren/schuren/schilderen)

Eddy bezig met het plaatsen van een van de hangspots
[Image: ef71528b3d74134c72bb3a80be0fe0a3.jpg]

De tweede spot hangt ook op zijn plaats
[Image: 2c4618a4656a6a829f0de45059d8ffa5.jpg]

En een foto van het plafond met de inbouwspots
[Image: fd1fece59203b8850a63f6453be6755e.jpg]

Verder hebben we radiatorfolie achter de verwarming geplakt.
Om de verwarming komt een ombouw.

Things to do: eerst kozijn schuren en schilderen
super om te zien.
als ik de plaats zou hebben. maar we kunnen nu eenmaal niet een van de kinderen uit hun kamertje zetten.
ben benieuwd naar de vorderingen
Het begin ziet er goed uit, en wat een flinke ruimte gaan de dieren bij jullie krijgen. Mooi zo met die spots, ga je veel plezier aan hebben. Ben zeer benieuwd naar de rest.

Succes in ieder geval, gaat een kamer worden waar velen jaloers op zullen zijn,
Jemig wat een mega kamer...hoeveel diertjes worden hier geplaatst???
Zo het begin is er, het ziet er al super uit..!!
Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg...............
Inderdaat een hele grote kamer en jullie kenende gaat dit een leuk project worden..!!
Succes met de bouw......
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18