Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum

Full Version: Terrarium bouwen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Hallo,

na aankoop van een leguaan zijn we ondertussen 2 jaar verder. Nu wordt het toch wel tijd om eens een nieuwe terrarium te gaan bouwen.
Het plan gaat zijn om hem 2m breed x 2m10 hoog x 1m diep te maken.
Sproeisysteem en externe filter voor waterbak(+ waterval) heb ik ergens al voor een prijsje op de kop kunnen tikken. Ga met een kader werken en binnenkant Betonplex hout. En dan zit ik al aan de eerste vraag, over lees ik dat er vooral 18mm dik betonplex word gebruikt. kan minder dik ook? 9mm? Indien ik toch een dubbele wand ga gebruiken. het is om de kosten maar wat te drukken, heb al door dat dit toch een aardige duit gaat kosten.

Praktisch zijn er ook een aantal probblemen. Ik verwacht nog te gaan verhuizen in de toekomst, dus moet de bak bouwen zodat ik hem later ook makkelijk kan afbreken en terug opbouwen. Nu daar moet ik toch nog eens tegoei over nadenken hoe ik dat ga aanpakken.
In de reptielenwinkel hebben ze me aangeraden om warmtematten te gebruiken, maar vind toch heel wat negatieve reacties over bodemverwarming op dit forum.
Heb al heel wat dingen hier opgezocht, zou toch eerst alles tegoei willen uitzoeken voor ik aan zo'n groot project begin. Want er komt toch heel wat bij kijken.
Ben ook aan het nadenken om een deur of schuifraam te gebruiken, deur lijkt me praktisch. Anderzijds zijn schuifdeuren veel mooier. Maar ben al wat op zoek geweest naar een deftig schuifbeslag. Maar hetgeen ik vind is zeer prijzig, van 700- 1200 euro met glas danwel. Ofwel zoek ik het verkeerde. Iemand een idee waar ik dat wat goedkoper kan vinden? Nadeel is dat ik in België woon, veel wat ik op internet vind is toch wel wat ver vanwaar ik woon. Maar bestellen is ook nog altijd een optie.

Zal binnenkort eens een foto nemen van leguaan Tio en zijn huidig verblijf, waar ik toch ook nog altijd trots op ben Smile

Grtz.
Welkom op het forum, hier zit je goed met al je vragen.
Ik zal proberen je een eind op weg te helpen Wink.

Leguanen leven in het wild vaak in hoge bomen en zijn dus gewend om hoog in de takken te liggen.
Daarom heb je ook mooie maten uitgekozen voor je nieuwe terrarium :tumb up: .
Doordat leguanen hoog in de toppen van bomen leven zijn zij gewend om warmte van boven te krijgen en een groot aantal UVB wat de zon uitstraalt.
Het is dus van belang dat ook jij als leguanen houder van boven gaat verwarmen met de juiste lamp die de juiste UVB straling geeft.
Deze lampen kosten wel wat maar zijn echt nodig voor een leguaan.

Ook ik heb hier een vijvertje met waterval wat meer gebruikt wordt om het terrarium op juiste vochtigheid te houden als dat er in gezwommen wordt.
Dat is bij iedere leguaan weer anders, de meeste leguanen zijn er namelijk gek van.
Ik heb ook weleens zitten denken aan een sproeisysteem maar is eigenlijk overbodig omdat leguanen hun vocht uit voeding halen.
Ik gebruik het wel bij mijn kameleons omdat zij ochtend mist gewend zijn en veel regen buien waarvan zij drinken.
Ik sproei de leguaan 2 keer in de week met lauw water dat vind hij fijn.

Je kan het terrarium van verschillende soorten hout maken als je het daarna maar goed behandel met het een of ander.
Betonplex is duur maar gaat ook meer dan jaren mee en het is gelijk waterdicht.
De dikte die je wilt gaan gebruiken hangt ook af van de grote van het terrarium, het moet namelijk wel stevig zijn.
Dubbele wand is eigenlijk niet nodig en vooral niet bij betonplex.
Het licht er ook een beetje aan of je er ook nog een mooie achterwand in maakt want dat isoleert ook heel goed.

Voor schuiframen zal ik gewoon eens Marktplaats in de gaten houden.
Dit heet in België volgens mij Kapaza.
Ik heb ijzeren lijsten met grote dubbele glazen ramen op geleiders gevonden voor 80 euro via Marktplaats.
Dat is gewoon een kwestie van goed zoeken.

Volgens mij heb ik het meeste wel beantwoord.
Als je nog meer vragen heb horen we het graag.

Groeten, Brian Hoks.
Het feit dat ik een dubbele wand wil zetten is omdat het me makkelijker lijkt om hem dan achteraf uit elkaar te halen omdat ik dan zou willen werken met aparte panelen die ik dan telkens via het frame bevestig met elkaar. Ook gaat het mooier ogen lijkt me als ik aan de buitenkant mooi afgewerkt hout plaats ipv. die donkere betonplex. Lijkt me ook handig om alles van kabels in de dubbele wand weg te werken. Dan moet ik ook niet knoeien met kabels in de terrarium.

Voor de lampen moet ik idd nog gaan zien wat ik ga doen. Zowiezo spelen kosten daarop niet echt een rol. Daar moet het beestje ook van leven uiteindelijk. Er is mij al verteld dat ik ofwel 2 UVB - TL lampen kan hangen of 1 spot van 100W die dan UVB en warmte geeft. Nu heb ik 1 TL lamp in de terrarium hangen die UVB licht geeft en hij doet het er heel goed mee.
Van de sproeiers had ik inderdaad gelezen dat het niet noodzakelijk is, maar ik heb nu al zo een moeite om de vochtigheid wat op peil te houden dan ik het zekere voor het onzekere wil nemen en het gewoon ga installeren Smile En de schuifruiten zal ik inderdaad geduldig moeten wachten tot ik iets vind. 80 euro is inderdaad nog te doen, 700 euro is me toch wat te veel Big Grin

Bedankt voor de info alvast, ik laat nog horen hoe het vordert. Nu nog volop bezig met de plannen te maken, het bouwen zal voor ergens in juni zijn hoop ik.

Hier trouwens Mr. Iguana Tio en zijn huidige huisvesting

[Image: Foto-WDWZFGQ8-D.jpg]

[Image: Foto-HPPA3SLI-D.jpg]

[Image: Foto-D8TATCYY-D.jpg]

[Image: Foto-HPPA3SLI-D.jpg]

Groeten,

Jasper. Smile
Nog even een laat berichtje en dan maar snel slapen.
Moet er weer vroeg uit en moet het hele weekend en de hele week nog werken :?.

Tl lampen geven te weinig UVB af om je leguaan te voorzien van de juiste hoeveelheid.
Ik zou dan gaan voor 1 goeie UVB lamp met hoge wattage.
Dit kan je eventueel aanvullen met een warmte lamp als de temperatuur te laag is.
Tl kan je erbij hangen maar dat zal alleen voor de lichtopbrengst zijn en niet voor UVB.

Voor de rest heb je een prachtige leguaan en terrarium.
Hij zal straks super blij zijn met zijn terrarium want deze wordt snel aan de krappe kant Wink .

Slaap lekker en later meer haha,
Groeten, Brian.
Hoi

Welkom hier

Ik bouw het terrarium van 15 mm betonplex met aluminium profielen
Deze profielen koop ik bij een goede volierebouwer die ook meedenkt in de bouw van het terrarium
Hij is dus helemaal uit elkaar te krijgen
Per deel laat ik een achterwand maken door Kaya en is dus geheel monteerbaar zonder dat er iets kapot moet

Ik heb bovenin een rooster gemaakt waarop de lampen komen dus ook geen kabels IN het terrarium

Hier mijn topic https://sdgl.org/forum/viewtopic.php?t=5879

Ik ben er nog volop mee bezig op het gemakske
Op marktplaats staan ook vaak advertenties van Belgen dus dat komt wel goed.

Ik heb voor deze opstelling gekozen als test voor het grote terrarium wat er straks komt om zo evt fouten eruit te krijgen.
hallo,

ik ga in het najaar ook voor nieuwe terrariums. ik ga ook werken met dubbele wanden, maar dan voor een andere reden. als je het voor de kleur van de buitenkant doet: als je betonplex wat opschuurt kan je er een primer op zetten en dan schilderen in de kleur die je wil.

ik ga mijn terrariums bouwen met aan de binnen kant 3 mm plaat. weet alleen nog niet of ik voor het duurdere maar super goeie betonplex ga, of dat ik witte hardboard ga gebruiken... het frame zou ik willen maken van 44*44 mm kopmaat balken. de buitenkant met mdf (makkelijk schilderbaar) tussen de binnen en buitenplaat ga ik isoleren met rockwool.

momenteel zijn mijn terrariums gemaakt van 9 mm platen, op een frame van 25*25. (enkele plaat dus) het is nog iets groter dan het terrarium wat jij wil maken en dit is zeker stevig genoeg.

greetz rigor
De isolatie factor was voor mij ook een reden om een dubbele wand te maken, minimum warmteverlies = minder kosten. ik dacht ook om er een soort isolatie nog tussen te steken, maar anderzijds isoleert lucht ook heel goed Smile

Het gaat dan een goede uvb spot worden die ik ga plaatsen (thx Brian) en een TL - lamp voor een mooie licht inval te bekomen, maar dan geen uvb TL-lamp.Btw. Brian werken in het weekend is idd niet zo leuk, zit hier nu ook op het werk. Maar ik kan gelukkig tussendoor nog eens op internet Wink
Een rooster bovenaan lijkt me ook helemaal geen slecht idee, kan je in de toekomst de lampen ook nog altijd makkelijk herschikken.

Grtz.
Hoi hoi Jasper welkom op het forum van SDGL.

ik zal je topic later nog eens goed doorlezen, was je voor het glasbeslag al geslaagd ?

gr, Roland
Ja voor het glasbeslag heb ik al een mooi prijsje kunnen laten opmaken bij een plaatselijke glashandelaar. Na de prijzen wat vergeleken te hebben met wat ik op het forum ben tegengekomen valt het binnen de normale prijsklasse. 2de hands kopen lijkt me niet zo makkelijk omdat je toch met je eigen maten wilt werken als je het helemaal zelf bouwt. Nu ben ik nog rond gaan kijken voor lampen hier in de buurt. Plan is om een 100W UV spot te monteren, maar ik vind nergens in de buurt de merken die hier op het forum worden aanbevolen. Ik ga morgen proberen naar een aquarium/terrarium beurs gaan hier in de buurt om eens te gaan zoeken. Voor ik ook nog reacties krijg hierop, ik ben inderdaad van plan om nog andere lampen te plaatsen, maar dat gaat toch nog uitzoeken zijn als de bak er staat om het juiste licht en de juiste warmte te krijgen. 1 UV spot van 100W lijkt me toch voldoende voor 1 leguaan? Nog niet begonnen met de bouw, maar nog altijd volop plannen aan het maken Smile op papier begint het toch al wat vorm te krijgen..

Grtz
Het loont idd om goed te zoeken naar glasbeslag, prijzen lopen erg uiteen.

ALs je 1 leguaan gaat houden is 1 UV lamp voldoende zolang hij ook voldoende warmte levert. Daarnaast zal je nog wel wat aan bijverlichting moeten doen om de omgevingstemperatuur op te krikken gezien de grootte van je bak.

Maar zoals je zelf aan gaf even testdraaien alvorens het dier te plaatsen.
Zodra het dier er in zit zal je ook moeten kijken of hij idd voorkeur heeft voor de UV lamp. Dit is namelijk de lamp waar hij het meeste onder moet liggen.

Een handig hulpmiddel hierbij is een thermo logger die de temperatuur meet en opslaat en deze is dan bv na 2 dagen uitleesbaar via USB aanlsuiting van de pc.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13