Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Terrarium bouwen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Ziet er super mooi uit, al moet ik wat wennen aan de lichtkleur maar dat zal straks wel anders worden met de lianen etc. er in.

Kleuren vind ik heel mooi en persoonlijk zou ik dus geen epoxy gebruiken op de wanden enkels daar waar het continu onder water staat.

gr, Roland
(11-01-2012, 10:23 PM)AQUALINGEN Wrote: [ -> ]Ziet er super mooi uit, al moet ik wat wennen aan de lichtkleur maar dat zal straks wel anders worden met de lianen etc. er in.

Ik denk dat de lichtkleur mede bapaald wordt door de gelige achterwand en de camera. Een camera kan dat, zeker met wat minder licht, vaak moeilijk vastleggen. In combinatie met een onjuiste witbalans wordt het geheel snel gelig. Ik denk dat het in werkelijkheid heel anders uitziet Wink
Hey Jasper,

Je hebt er echt een heel mooi terrarium van gemaakt..super..!!
Ik persoonlijk vind het een hele mooie kleur en een mooie sfeer.
Wij zijn inmiddels ook aan het bouwen maar dat zal je binnenkort wel gaan zien.
Zowel Gossé als ik hebben het idee om de gehele bak te gaan betegelen. Gossé heeft de tegel al gekocht/liggen en bij hem staat het vast. Ik heb hier redelijk wat tegels liggen en kan dus eigenlijk ook wel vooruit. Na het zien van jou foto's en onwijs gave achterwand ben ik weer gaan twijfelen of ik ook niet weer met tegellijm en piepschuim aan de slag ga. Ik heb nog even de tijd om mijn uiteindelijke keus te maken maar je maakt het me wel moeilijk zo haha. Big Grin
Bedankt voor de goede reacties!!
De 1ste laag had zeker 8u geduurd, ik was dan ook maar alleen om te smeren Smile
De volgende lagen gingen gelukkig wel vlotter.
Kleur is inderdaad door de camera, met flits zag het er niet goed uit en nu zijn de foto's wat overbelicht door de langere sluitertijd. De 2 lampen die er toen inzaten waren spaarlampen, tijdens de werken heb ik geen 160W uv spot nodig om men nek te bruinen Big Grin
Denk ook door de spaarlampen dat het zo geel is. Kleur is eigenlijk licht grijs, met donkere tinten in verwerkt. Heb nu geprobeerd om de deksel van betonplex te schuren om daarna met tegellijm te behandelen, maar dit viel niet zo mee Smile zou me zeker 3u kosten om helemaal te schuren. Daarom het idee om er misschien dunne kurk tegen te plakken. Wat denken jullie hiervan?
Epoxy ga ik ook enkel gebruiken in de aquarium en de waterval. De rest word behandeld met een transparante waterwerende vloeistof.
Nu nog bezig met enkele kabels monteren, stekkers bevestigen, morgen dan misschien zo'n rol dunne kurk gaan halen. Zal binnekort nog eens wat foto's posten als de deksel er terug opzit en de goede verlichting er terug in hangt!

Grtzz

Jasper
(13-01-2012, 01:04 AM)Brian Hoks Wrote: [ -> ]Ik heb hier redelijk wat tegels liggen en kan dus eigenlijk ook wel vooruit. Na het zien van jou foto's en onwijs gave achterwand ben ik weer gaan twijfelen of ik ook niet weer met tegellijm en piepschuim aan de slag ga.

Tjsa, een zelfbouw achterwand heeft persoonlijk wel mijn voorkeur! Je kan het zo maken als je zelf wilt Smile. Je tegels zou je wel mooi kunnen gebruiken in een waterval. Daarmee kan je een mooie meer-etage waterval mee maken Wink Dat is in ieder geval bij ons zometeen wel de bedoeling...

(13-01-2012, 06:00 PM)Jasper Wrote: [ -> ]Kleur is inderdaad door de camera, met flits zag het er niet goed uit en nu zijn de foto's wat overbelicht door de langere sluitertijd. De 2 lampen die er toen inzaten waren spaarlampen, tijdens de werken heb ik geen 160W uv spot nodig om men nek te bruinen Big Grin

Grijs... Echt?? Haha, dat had ik dan weer niet gedacht.

Een camera kan het beeld heel anders vastleggen als je zelf ziet. Kwestie van je camera goed instellen. Ik weet niet wat voor camera je gebruikt, maar probeer (om het eenvoudig te houden) een wat van die programma's die op je camera kan instellen, zoals zon, bewolkt, TL-verlichting, enz. Hier staan verschillende opties tussen voor onnatuurlijk licht. Probeer die van Halogeen eens. Je camera past dan zijn witbalans aan en zorgt ervoor dat de gele gloed die de lampen veroorzaken, wordt weggefilterd. Je kan dit vaak ook automatisch instellen, maar vaak werkt dit nog niet echt goed bij kunstlicht.

Mocht je deze voorinstellingen niet hebben, wil je er nog meer uithalen of gebruik je een spiegelreflex camera, kun je je witbalans / kleurtemperatuur eens instellen tussen de 2500 en de 3000K. Je zal zien dat dit onwijs veel invloed heeft Wink

Conclusie, het gele wordt veroorzaakt door je camera Wink

(13-01-2012, 06:00 PM)Jasper Wrote: [ -> ]Daarom het idee om er misschien dunne kurk tegen te plakken. Wat denken jullie hiervan?

Is zeker een optie. Dit kan je goed combineren met je achterwand. Daarbij kunnen de dieren het gebruiken om in te klimmen, al twijfel ik daar in het geval van leguanen wel een beetje over, en je kunt er plantjes in laten klimmen. Die hechten relatief makkelijk aan kurk. Houdt er rekening mee dat voedseldiertjes hier wel doorheen kunnen knagen, maar daar heb je bij leguanen ook geen last van!

Wat zijn het ook een makkelijke dieren h'e, die leguanen Smile Je kan zoveel uitsluiten Tongue

Good luck met de bak. Ben erg benieuwd hoe de foto gaat worden met de UV-lampen. Daar zal het gele effect een stuk verminderen omdat deze lampen meer daglicht geven. Daarbij ben ik erg benieuwd naar het totaaltje met de lianen. Schroef die stekkers er dus maar aan, ziet die lianen erin en draai de lampjes aan... Oja, en vergeet je ontspanknopje op je camera niet Smile

Groetjes!
Ik ga straks de eerste laag epoxy op het watergedeelte zetten maar had hier nog wat vragen over. Had online de epoxy van wilsor gekocht. Dit hard binnen het halfuur. Hoeveel kan ik dan best tegelijk klaarmaken zodat ik het vlot krijg verwerkt? Ook moet ik dit.mengen aan de hand van gewicht. Een keukenweegschaal is nauwkeurig tot op de gram. Als ik daar kleine hoeveelheden op weegt is dit nooit erg nauwkeurig heb ik al gemerkt. En hoe nauwkeuriger de mengeling hoe beter het uithard. Omdat ik nog nooit met epoxy gewerkt heb vraag ik dus om wat tips hoe jullie dit gebruiken. Grtzz
Epoxy nooit teveel aanmaken als dat je binnen een bepaalde tijd kan aanbrengen op je achterwand of watergedeelte. het hard vrij snel uit en met een te grote hoeveelheid in een keer heb je kans dat het al hard is in je (maat)beker of bakje voor dat je het kan aanbrengen. De juiste verhoudingen staan op de verpakking, deze week ik zo niet meer uit me hoofd. Het was iets van 1:2 maar dat durf ik je niet te zeggen.
Wilsor is een andere verhouding dan 2:1 dit staat op de verpakking en zelf heb ik ook wilsor gebruikt en op een keukenweegschaal afgewogen (gaat goed maatbekers zijn ook handig).
Maak porties van 150 tot 200 gram en voor grotere oppervlakken kan dit het dubbele zijn afhankelijk hoe snel je zelf smeert.
Het lijkt erg weinig maar het is waterdun in het begin en smeert goed uit naarmate de tijd vordert wordt de epoxy dikker en warm. Als je dit constateer dan heb je niet veel tijd meer om te smeren dus hou dit in de gaten.

Zorgt altijd dat alles in orde is en klaar staat voordat je epoxy gaat mengen. eenmaal gemengd direct beginnen met smeren en er een goed tempo in houden.

suc6 gr.Roland
Afgelopen dagen nog eens door kunnen werken, met toch wel resultaat. Ondertussen bezig met de leien te leggen. Epoxy is goed gelukt, Wilsor is inderdaad een verhouding van 3 gewichtsdelen hars op 1 gewichtsdeel harder. Gewoon met de weegschaal ging perfect. Porties van 160gr gemaakt, ging wel vrij vlot. Aleen is het inderdaad best alles al voorbereid te hebben voor je de epoxy aanmaakt, niet nog achteraf dingen moeten gaan zoeken. Heb ik maar 1 keer aan de hand gehad :-)
Takken zijn dus geplaatst, lampen zijn terug gemonteerd, waterval is bijna helemaal klaar, helft is al getegeld, warmtekabel ligt er al. Nog wat werk, maar het krijgt vorm!

[Image: Foto-KPBRGQ6I-D.jpg]

[Image: Foto-48K7SKXB-D.jpg]

[Image: Foto-HW6JWMPS-D.jpg]

[Image: Foto-DJ3UQ33V-D.jpg]
Laken ligt er om het glas te beschermen voor potentieel vallende objecten :-)

[Image: Foto-AAUSTFL4-D.jpg]
de warmtekabel, daar ga ik eerst nog wat tegellijm (maar dan dikker) op doen zodat de leien juist op de kabel liggen. heb ze zo getest, word niet warmer als 34 graden, kan er nog een dimmer opzetten moest het te warm worden.

[Image: Foto-DH7EMK8T-D.jpg]
Met de planten.

[Image: Foto-RUKDEMXY-D.jpg]

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13