Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Terrarium bouwen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Ziet er goed uit. Geeft gelijk een heel ander beeld van een terrarium. Het begint echt ergens op te lijken, blijf zo door gaan Wink
Hij gaat lekker hij gaat goed...

mooi hoor, hier zie je echt goede vooruitgang. Ik ben erg benieuwd hoe het straks uit gaat pakken met de takken en purschuim.
Prachtig, juist een vraagje, doe je nog iets bij de tegellijm bij? Of is deze al vochtbestendig? Of ga je er nadien eens over met een soort waterbestendige ver met antigif?

mvg
Ik zal proberen je vraag te beantwoorden op de ervaringen die ik en ook anderen hier op het forum hebben. Tegellijm wordt na meerdere malen (dun) smeren (laag of 4/5) zo hard dat het redelijk tot zeer goed vochtbestendig is. Er wordt in de hobby regelmatig Epoxy hars gebruikt om het geheel waterdicht te maken. Dit is echter niet nodig op achterwanden die niet constant met water in contact komen. Achterwand delen die volledig en continu onder water staan moeten behandelt worden met de hars. Mocht je dus een achterwand maken zoals deze als Jasper dan is het niet noodzakelijk om het geheel nog te behandelen met een hars (Epoxy).

Zelf heb ik een achterwand met 4/5 lagen tegellijm en sproei ik regelmatig en is het vrij vochtig door de vijver met waterval. Het staat er na een dikke 2 jaar nog en zal zeker nog velen jaren mee gaan. De waterval en het vijvergedeelte heb ik wel behandelt met Epoxy omdat dit continu met water in contact komt.
Zoals Brian al zo goed heeft geformuleerd (en ik heb die info ook van dit forum gehaald) ga ik de achterwand niet behandelen met epoxy. De aquarium (waar ik ook de achterwand in gemaakt heb en de waterval (waar het water doorloopt toch) daar ga ik het watervast maken met epoxy-hars. Heb wel gemerkt dat dit niet makkelijk verkrijgbaar is in een gewone winkel. Heb het uiteindelijk dan via het internet besteld. Omdat ik wel met een sproeisysteem zit in de bak, ga ik de achterwand wel behandelen met een vochtwerend middel, maar dit blinkt niet zoals de epoxy. Middel dat ze gebruiken om buitenmuren tegen vocht en spatwater te beschermen. Dit zou dan wel zeker voldoende moeten zijn denk ik.

De lege strook daar komt nog een paneel met een achterwand op bevestigd tussen. Daar en aan de linkerkant en in het midden van de bak heb ik zulke stroken voorzien zodat ik de bak achteraf nog uit elkaar kan halen om te verhuizen. De naden bij de waterval zijn er dan ook omdat deze eruit kan gehaald worden. Waar het hout bloot ligt ga ik dit wat opschuren (want tegellijm op betonplex pakt niet) en dan er tegellijm op smeren om het zo goed mogelijk te camoufleren. Ook ga ik er wat planten voorzetten dat je dit wat minder ziet.
Echt veel vorderingen zijn er momenteel nog niet, heb nachtposten nu dus slapen is nu vooral belangrijk overdag. Vanaf zondag vlieg ik er terug in!

Grtzz
Zo de laatste laag tegellijm is eindelijk droog. Wat een ellendige klus, laag 1 en 2 begin je er nog enthousiast aan, maar daarna is het telkens een opgave Smile
6 lagen later dit resultaat dus.. (met al een aantal van de plantjes)

[Image: Foto-QB4OFU4T-D.jpg]

[Image: Foto-7VIYRUTW-D.jpg]

[Image: Foto-QB4OFU4T-D.jpg]

Wat moet nog gebeuren:
- pur rond takken moet nog een aantal lagen
- takken plaatsen
- warmtekabel en leien leggen
- nog 1 fitting plaatsen
- deksel van de terrarium moet nog geschuurd worden en geverfd
- en dan zullen er nog een aantal prullen zijn die ik over het hoofd zie

In ieder geval is het einde in zicht nu. ik hoop tegen eind januari, maar is nog iets te voorbarig denk ik Smile

Grtzz
(11-01-2012, 05:16 PM)Jasper Wrote: [ -> ]Zo de laatste laag tegellijm is eindelijk droog. Wat een ellendige klus, laag 1 en 2 begin je er nog enthousiast aan, maar daarna is het telkens een opgave Smile
6 lagen later dit resultaat dus.. (met al een aantal van de plantjes)

Wat moet nog gebeuren:
- pur rond takken moet nog een aantal lagen
- takken plaatsen
- warmtekabel en leien leggen
- nog 1 fitting plaatsen
- deksel van de terrarium moet nog geschuurd worden en geverfd
- en dan zullen er nog een aantal prullen zijn die ik over het hoofd zie

In ieder geval is het einde in zicht nu. ik hoop tegen eind januari, maar is nog iets te voorbarig denk ik Smile

Grtzz

erg mooi!
maar denk idd dat jij iets belangrijks vergeet!

epoxy!

Haha dacht er ook aan toen het juist gepost was, maar hij staat al klaar hoor!
(11-01-2012, 05:46 PM)Jasper Wrote: [ -> ]Haha dacht er ook aan toen het juist gepost was, maar hij staat al klaar hoor!

mijn fout! niet gelezenAngel

Ziet er goed uit Smile

Wat een tijdrovende klus toch altijd hé?! Wat je al omschreef met de tegellijm is precies wat wij ook ondervonden. De eerste lagen gaan er vol enthousiasme in, maar de volgende lagen... Ik weet niet hoe lang jij per laag bezig bent geweest, maar wij waren al snel een uur of 5 per laag in de weer... A hell of a Job!

Aan de andere kant ben je het ook snel weer vergeten als je het resultaat ziet en als de bak dadelijk is ingericht wordt het vol genieten. Dan heb je de wand helemaal zelf gemaakt en dan met dit resultaat!!

Succes met het smeren van de epoxy Smile Ik ben benieuwd hoe het gaat worden met het hout erin!!

Groetjes!
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13