Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Terrarium bouwen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Hoi Jasper,

Erg gaaf hoe jij je terrarium maakt. Hier kunnen veel mensen tips en voorbeelden van nemen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Wat ga je nou precies met de achterwand doen? En welk materiaal ga je gebruiken voor het overige bodem gedeelte (naast de vijver)? Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat je met de buitenkant van het terrarium gaat doen.

Blijf vooral foto's plaatsen,
(30-11-2011, 02:47 PM)Brian Hoks Wrote: [ -> ]Hoi Jasper,

Erg gaaf hoe jij je terrarium maakt. Hier kunnen veel mensen tips en voorbeelden van nemen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Wat ga je nou precies met de achterwand doen? En welk materiaal ga je gebruiken voor het overige bodem gedeelte (naast de vijver)? Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat je met de buitenkant van het terrarium gaat doen.

Blijf vooral foto's plaatsen,

Ik sluit mij bij Brian aan..!! haha

Bedankt aan allen voor de complimenten,

@ Aqualingen: Op de foto lijkt het inderdaad dat de voorruit verlijmd is met de betonplexplaten, maar de aquarium is uit vol glas geslepen 8mm dik, voorruit achterruit en zijruiten. Nu staat het tussenschot er ook al in om daarachter het warmte-element te plaatsen en ook om de filter aan te sluiten.
Voor de verlichting heb ik nu 1 UV spot van solar raptor van 160W voorzien en nog een baskingspot. Hoeveel watt ik voor de basking spot nodig ga hebben ga ik nog moeten zien uit het proefdraaien als het geheel af is. De TL-lamp die je ziet op de foto is een True light TL-lamp van 120 cm. Ik heb ook een warmtekabel voorzien onder de ondergrond rechts langs het aquarium. Deze ben ik nu aan het monteren. Ik weet dat er niet zoveel voorstanders van zijn, maar ik had gedacht deze samen met nog een Keramische lamp op een thermostaat aan te sluiten (zodat mijn leguaan ook achteraf heel de terrarium gaat gebruiken en niet alleen heel vanboven in de takken gaat zitten). Ik ga eerst testen of de ondergrond genoeg warmte doorgeeft of niet te veel zodat hij zich gaat verbranden. Ik hoop met dit alles toch aan de gewenste temperatuur te geraken. Ik was dus ook al aan het twijfelen of het genoeg ging zijn, daarom dat ik besloten heb in het midden nog een keramische lamp bij te plaatsen.

De ondergrond naast de aquarium ga ik proberen te maken uit heel dunne lei stenen waaronder ik de warmtekabel dan ga monteren (als dit genoeg warmte doorgeeft). De achtergrond word van verschillende stukken polystyreenplaten gemaakt. Maar daar ben ik nog niet direct aan toe. Eerst alle aansluitingen afwerken (pompen, sproeisysteem, warmtekabel testen, de takken nog eens erin zetten en de planten die ik van maxifleur heb aangekregen (bedankt Aqualingen voor de tip!!! :bier: ) er ook nog eens inpassen en kijken hoe ik die best in het piepschuim kan plaatsen zodat ik die nadien ook nog eens eruit kan halen om ze schoon te maken) Nog veel passen testen en nadenken dus!! Maar dat is dan ook net het leuke, niet?

Grtzz
Ik ben blij te horen dat het een volglas aquarium is.
Mocht de warmtekabel te warm worden kan je er altijd nog een dimmer op zetten om te temperatuur in te regelen. Ik ben nog even vluchtig je topic doorgelopen en over de lamp en warmte hebben we het al gehad. Belangrijk is dat je leguaan onder de UVB (solar raptor 160w) lamp grotendeels gaat liggen om op te warmen en gelijktijdig zijn portie UVB neemt. Verders wordt het echt afwachten met het proefdraaien en zoals ik heb gelezen ga je goed isoleren dus dat scheelt enorm.

Heb je complete planten gekocht of plantenslingers ?
om planteslingers vast te zetten kun je het volgende doen:

in takken, lianen,... kun je gewoon een gat boren, die net is kleiner is dan het grootste deel van het conische uiteinde.

om ze in de achterwand te bevestigen: druk eindjes plastiek leiding van 10 cm in je achterwand, voor je hem toesmeerd. daar kun je dan de "voet" van je slingers in steken....

greetz rigor
Goede tip om de planten te bevestigen.
Heb de warmte gemeten van de warmtekabel. Ik ga proberen de temperatuur te regelen door de warmtekabel meer of minder over het oppervlak te spreiden. Heb vandaag al een aantal leistenen van een kameraad gekregen. Ga proberen in het weekend al een keer uittesten. Een dimmer is inderdaad ook nog altijd een mogelijkheid moest het toch nog te warm worden.
Vandaag de ruiten al eens gemonteerd. Passen er mooi tussen. Sproeisysteem is ook al uitgetest.
Aquarium is ook gevuld, wel maar met 5cm water. Ik dacht maar niet te veel ineens, het moest maar eens lekken. Ga morgen of overmorgen nog wat foto's plaatsen.

Grtz
Je gaat lekker door zo...lees ik.

en ehh zou ik ook doen voor de eerste keer (5cm), logische gedachte.

En je hebt ook nog een sproeisysteem dat zal wel een natte boel worden.
Ik heb geen sproeisystemen nergens in en de luchtvochtigheid is al hoog genoeg door het aquarium gedeelte. Persoonlijk vindt ik dit meer een luxe dan noodzaak.
Maar wel een leuk gezicht om te zien hoe dieren er op reageren.
Nog een aantal foto's zoals beloofd.
Aquarium is getest, jammer genoeg lekte hij vanachter. Op de foto's zie je dat er een kleine hoeveelheid water tussen de betonplex en het glas zit. Silicone heb ik terug afgesneden, en opnieuw proberen te kitten. Nu weer een week laten drogen en opnieuw testen dan. Ook van de planten die ik gekocht heb staat er een foto tussen. Heb vanalles gekocht, hangplanten, varens, bamboe gras, vetplant...

[Image: Foto-NFP7HCTW-D.jpg]

[Image: Foto-UTBYECSK-D.jpg]

Hier zie je dat er een heel klein beetje water al lekte
[Image: Foto-CU8DGOUK-D.jpg]

Dit was dan na een half uur, en hier was ik het water al aan het wegpompen
[Image: Foto-OE3SGIY4-D.jpg]

En nog een foto van de planten dan
[Image: Foto-K4MHSEXP-D.jpg]
Jammer dat hij toch lekt, had je een hoop tijd en weer moeite bespaart. Voor de rest ziet het er toch wel heel gaaf en professioneel uit. De ramen met rails zitten er ook mooi in zo te zien. Je hebt ook genoeg planten gekocht, dit gaat vast en zeker een prachtig plaatje worden.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13