Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Terrarium bouwen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Super mooie afwerking, TOP.
Echt een genot om naar te kijken vooral door de mooie verlichting. De kappen met roosters vindt ik wel wat grof en teveel aanwezig maar dat mag de pret zeker niet drukken. De boomstronken die je hebt gebruikt zijn echt heel mooi en geven de bak een mooie uitstraling. Ik hoop wel voor je dat dit hout type het op langere termijn goed blijft doen.
Wat betreft de waterval daar waarschuw ik iedereen voor in 90% van de gevallen gaat deze lekken (korte of lange termijn) en dient men een oplossing te verzinnen. Heel begrijpbaar dat mensen het mooi/leuk vinden en je praat het ook niet uit hun hoofd dus moeten ze het maar ervaren.

Jasper je hebt er iets bijzonders van gemaakt en wens je heel veel jaren plezier met deze prachtige bak.
ik vind het echt een hele mooie bak geworden!!!!! en mooi dat je diertje niet al teveel last ervan heeft..het zal hem vast bevallen de bak zo!!
echt heel netjes
Wat een super gave bak!!
Hele mooie afwerking...Ik heb er volgens mij nog geen 1 zo mooi afgewerkt gezien :duim: (naar mijn mening Angel)

Je hebt me een hoop ideeën gegeven voor onze volgende bak Angel

Gr Petra
Misschien rare vraag maar heb je ook een foto waar je waterval goed te zien is? Smile
of heb ik er overheen gekeken? Tongue
Het is al meerdere keren gezegd, maar wat is dit een gave bak geworden. Zoals je weet was ik altijd al fan van deze bak maar het eindresultaat is echt super. Veel mensen in de hobby kunnen hier een voorbeeld aan nemen en zullen dan ook echt wat hebben aan jou topic. Leuk om te zien dat meer mensen het idee hebben om de bak af te werken met laminaat of ander hout. Ik ben zelf nog bezig met de bouw hier op zolder, maar ook ik heb het afgewerkt met laminaat. foto's en verslag volgt. Je leguaan heeft in ieder geval een paradijs gekregen, iets om trots op te zijn.

@Aqualingen, veel voorkomt probleem dat watervallen op den duur gaan lekken, In de leguanen hobby kan dan ook beter een waterloop gebouwd worden maar ook deze zijn vaak niet 100% waterdicht. In me oude (nu nog huidige) terrarium jaren een waterloop/val gehad en moet het afkloppen maar geen enkele keer een lek. In het nieuwe terrarium er niet meer voor gekozen om een waterloop/val te maken. Met de juiste pomp en slangen creëer je genoeg dat water in beweging blijft. Toch blijft een waterval wel wat hebben maar mijn nieuwe bak moet 15 tot 20 jaar staan en heb geen zin om iedere keer te dweilen.

@Broodrooster, de waterval van Jasper zit links in de hoek, deze is er even uitgehaald omdat hij lekt. Dit is hij nu aan het verhelpen en zal binnenkort (terug) geplaatst worden.
Bedankt allen voor de positieve reacties. De leguaan lag net weer met uitgestrekte poten onder de UV lamp te genieten. Dus zie aan hem dat hij het ook geweldig vind. Dat doet me natuurlijk ook enorm plezier.
Jullie wil ik ook bedanken, zonder dit forum met alle nuttige informatie en alle tips die ik gekregen heb was ik nooit tot dit resultaat gekomen. Dit was bij uitstek de plaats waar ik de meeste en betrouwbaarste informatie heb gevonden op het internet. Zonder jullie was dit dus ook nooit gelukt! Smile

@ rigor, laminaat kan inderdaad duur zijn. Maar er zijn zoveel verschillende prijsklassen. Ik heb ook niet gekozen voor het duurste. De prijzen gaan van 6 euro tot 40 euro de m². Het laminaat wat je bij mijn terrarium ziet was 8 euro de m². en in totaal heb ik 6 m² laminaat gebruikt. Dus niet erg prijzig vond ik. Ik had ook gedacht om vol hout panelen er tegen te zetten maar dat was me uiteindelijk duurder uitgekomen als het laminaat, zeker iets om over na te denken! En het is zeer makkelijk om te plaatsen. Alleen een hoop gemeet en gezaag. Als je dit doet zorg er alleen voor dat je deftig materiaal hebt om te bewerken (verstekzaag etc.)

@ Aqualingen: de roosters van de lampen springen inderdaad wat in het oog. Ik heb eerst ook een hele tijd over na gedacht of ik het zou ze zou plaatsen of niet. Naar de veiligheid van de leguaan leek het me wel een goed idee. Ergens had ik ook dat het een terrarium blijft en dat dat dan ook mocht gezien worden.
Het soort hout (krulhazelaar) is wel een vrij harde hout soort. Ik heb in men vorige bak ook al 1 tak gehad van dit houttype, en dat heeft zich in 2 jaar zeer goed gehouden. Ik had ook 2 lange takken van een okkernoten boom erin zitten en dat was vrij zacht hout waar dan ook al snel slijtage tekens op kwamen Smile
Dus ik heb er goede hoop in dat de takken goed gaan houden, maar enkel de tijd zal het uitwijzen zeker! Wat betreft de waterval, ik had al eerder je aanbevelingen gelezen om het beter niet te doen, en dit altijd genegeerd Big Grin Waar ik nu dan ook spijt van heb. Nu denk ik wel een oplossing gevonden te hebben dat haalbaar is en zeker waterdicht zou moeten zijn. Het plan is geworden om een pvc goot (die ik nog ergens op zolder heb gevonden) te plaatsen waar het water moet door lopen. Dit wat bewerken zodat het er wat natuurlijk uitziet (steentjes en epoxy misschien, ben ik nog niet helemaal uit) en het gootje tot bijna in het watergedeelte te laten doorkomen. Nu ben ik vastberaden om de waterval toch te plaatsen ;-)

@Brian, veel succes met de bouw op zolder. Ik ben eerlijk gezegd blij dat het nu eindelijk af is. Ik wil niet weten hoeveel uren ik er heb ingestoken :-) Ik zal in ieder geval je topic volgen!

Hier nog een foto van de waterval toen hij er nog in zat. Deze is er inderdaad uitgehaald nu. Kan ik er op mijn gemak aan werken.
[Image: Foto-EYA7MXDQ-D.jpg]

Groeten,
Jasper.

Hey Jasper,

Alles goed jongen?
Hier gaat alles prima..!!
Nog even terug te komen op de bouw van jou terrarium want ik dacht dat ik al gereageerd had op jou laatste foto's maar dat was niet het geval las ik..!! Maar ik heb voor de rest niks toe te voegen dan dat er al gezegd is maar jij hebt er een heel mooi onderkomen van gemaakt echt super ik was ook aardig onder de indruk van de manier van jou bouwstijl en hier en daar heb ik daar zeker wat aan gehad met de bouw van mijn nieuwe terrarium.
De foto's hier van zullen snel volgen..!! maar als je zon mooie waterval zoals hier boven ziet lijkt het altijd wel erg mooi..!! Maar verstandige keuze.....we horen snel nog..!!
Wauwie

Wat zitten er hier toch mooie bouwers tussen
Met een flinke pvc buis ben je op zeker waterdicht en de houdbaarheid van de krulhazelaar daar ben ik erg benieuwd naar en wachten de tijd gewoon af.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13