Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Bouw kamer voor onze Rode Leguanen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Vanmiddag zijn de leguanen in de kamer gegaan en het was dolle pret.
De badkuip is meerdere malen gebruikt en we konden goed zien dat ze toch de kortste route nemen om hun doel te bereiken. Of dit nu door het water is of door de lucht springend ze geven er niet om en doen het gewoon. Prachtig om te zien en heel leerzaam. Het springen door de lucht hebben we van de week al gezien en een extra liaan geplaatst want dit vonden we toch erg risicovol. We hebben ook een extra lichtpunt gemaakt. Wederom hebben ze in dit verblijf weer de voorkeur voor de lampen die op een VSA werken. De keuze wordt niet gemaakt op basis van warmte of hoeveelheid UVA / UVB maar puur op lichtintensiteit.

De drie rakkers zaten er nog maar een uurtje er in en de eerste paring was een feit. Max heeft voor onze ogen Maxima te pakken genomen en het was 100% raak. De inrichting is ook veel beter (dikkere lianen en meer ligplekken) dan beneden en Max kan nu beter de vrouwen pakken en vast houden om te paren. Aan de andere kant kunnen de vrouwen nu ook beter uit zijn buurt blijven of verder wegvluchten.

Inmiddels zijn alle lichten uit en hebben de dieren hun plekje gezocht om te gaan slapen. De bedachte slaapplek boven het computergedeelte is als eerste door Max ingenomen en later was ik Jacky kwijt deze lag dus met haar hoofd op de schouder van Max. Maxima heeft de liaan ingenomen die boven de ingang aanwezig is. De thermologger is geplaatst om hun eerste nacht te monitoren.
Hieronder enkele foto’s van vanmiddag. We hebben ook wat gefilmd maar deze moeten we nog overzetten en bewerken.

[Image: Foto-T8FT4ODW-D.jpg]

[Image: Foto-VLARF77B-D.jpg]

[Image: Foto-TV87VJ4M-D.jpg]

[Image: Foto-OTDRFQMS-D.jpg]

[Image: Foto-64IPZGWD-D.jpg]

[Image: Foto-PSH8YYCS-D.jpg]

[Image: Foto-V7RP3VBR-D.jpg]

[Image: Foto-VWRJJC8U-D.jpg]

[Image: Foto-B68G6ZHK-D.jpg]

[Image: Foto-4MHWMX8C-D.jpg]
Ziet er geweldig uit Roland prettig ook voor ons dat ze hun nieuwe huis prettig vinden

Groeten
Zo te zien hebben ze het echt wel naar hun zin

Een paradijs waar vele leguanen in nederland en Belgie slechts van mogen dromen
Prachtig hoor, laat het filmpje maar komen Wink .

groeten Brian.
Wat ik me nu afvraag he

Hebben jullie het idee dat ze de kamer leuker vinden dan hun oude verblijf?
En waaraan merk je dat? En bevalt hun eet en slaapplek?

Of hebben ze nog een beetje stress?

Ik bedoel wij vinden het allemaal prachtig denk ik wel maar ik ben benieuwd wat de leguanen zelf vinden hopelijk net zo als ons natuulijk hahahaha
wauw, als die het niet naar de zin hebben , weet ik het niet meer :lol: Big Grin Smile
@Witteherder, ze zullen sowieso moeten wennen hoe mooi het ook is.
Ze zullen hun plekje moeten vinden en moeten wennen aan de kamer die ze nu hebben.
Als ze eenmaal op hun gemak zijn zullen ze geen stress meer hebben.
Hoelang dit duurt zal denk ik ook wel per leguaan verschillend zijn.

Heb ik dit een beetje goed uitgelegd zo Aqualingen Tongue .
Groeten Brian.
Nou ik denk wel dat ze het naar hun zin zullen hebben dat zekers
Maar ik vroeg me af of ze echt iets merken aan hun gedrag.

Ben ik heel erg benieuwd naar
Tja....Ze zijn alle drie heel erg actief en geen echte stress waarnemingen. Af en toe liggen ze met gestrekte poten maar over het algemeen zijn ze erg actief en aan het ontdekken waar we ze allemaal in kunnen klimmen.
Alle drie eten uit de hand alleen Max eet erg weinig en is nu super actief en wil volop paren. Vandaag heeft hij wederom Maxima te pakken gehad (100%). Maxima heb ik nog enige twijfels over of ze wel helemaal op haar gemak is. Door de inrichting is ze nu goed te pakken door Max en kies daarom vaker voor een overhangende liaan die dood loopt. Zodra Max te dicht in haar buurt komt begint ze te blazen. Jacky is volop in haar element en eet zoals het moet.

Straks gaan ze de tweede nacht in en verwacht dat Maxima dezelfde slaapplek zal innemen. De andere twee moet ik nog even bekijken. De biologische klok is niet verstoord en gaan echt op tijd hun plekkie zoeken ondanks dat we hier het licht een half uur later uit laten gaan.
De nachttemperatuur vindt ik persoonlijk wat warm (25gr) maar dit zal in de natuur ook wel zo nu en dan zijn. Momenteel heb ik ook geen thermostaat aan om het water te verwarmen. De warmte blijft door de isolatie en decor beton heel lang hangen en in het materiaal zitten (lianen, water etc). De lichaamstemperatuur overdag van de dieren zit nu ook ongeveer 2 graden hoger (exacte waarde komt met de weken, meerdere metingen zijn nodig).
[Image: Foto-CK3WHMK4-D.jpg]

Verders is het van belang dat ik de legkist ga afmaken. Filmpje ga ik straks proberen aan te werken.

Gr, Roland
Brian Hoks Wrote:@Witteherder, ze zullen sowieso moeten wennen hoe mooi het ook is.
Ze zullen hun plekje moeten vinden en moeten wennen aan de kamer die ze nu hebben.
Als ze eenmaal op hun gemak zijn zullen ze geen stress meer hebben.
Hoelang dit duurt zal denk ik ook wel per leguaan verschillend zijn.

Heb ik dit een beetje goed uitgelegd zo Aqualingen Tongue .
Groeten Brian.

Prima uitgelegd Brian :tumb up:
In aanloop naar de echte verhuizing hebben ze al twee keer een paar uurtjes in de kamer mogen banjeren waardoor wij verbeterpunten hebben kunnen waarnemen. Mede hierdoor was de stress minimaal (tot 1 a 2 uur). Dit was met name voor maxima de andere twee hebben er niets van en vinden het alleen maar geweldig. Naar mijn idee is de opzet met lianen het allerbelangrijkste om ze een goed gevoel te geven. Door de vele mogelijkheden lopen ze elkaar nauwelijks in de weg. Ze kunnen elkaar altijd passeren. Ook zijn er plekken waar Max de dames goed onder controle kan houden tijdens het paren :lol:
Het scheelt denk ik ook dat de dieren bij ons buiten de bak mogen en in de zomer buiten lopen.

Oww de dieren gaan nu slapen en Jacky heeft de hoogste plek op 1 van de lianen ingenomen, Max is aangeschoven en ligt met zijn hoofd op Jacky. (pff lijkt me wel zwaar voor Jacky).
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26