Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Bouw kamer voor onze Rode Leguanen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Red_Dragon Wrote:Ziet er echt geweldig uit. We hebben toch maar besloten mochten we dit huis kunnen kopen, wordt het geen serre maar een aanbouw met schuifdeuren. Dat voornamelijk zodat we ook zoiets moois kunnen construeren. Heb al hele tekeningen gemaakt hoe het zou moeten worden Big Grin maarja eerst ff afwachten wat de wonningstichting zegt. Dus hopelijk kunnen we ook binnenkort beginnen aan zo'n pracht terrarium Big Grin

Dat zou prachtig zijn als je het kan kopen en een aanbouw kan maken. Wij hebben ook een aanbouw en mede daardoor voldoende ruimte voor twee grote bakken in de woonkamer. Zonder de aanbouw had dit niet mogelijk geweest.
ziet er erg gaaf uit :lol: .
wanneer komen de leguanen er in?
die zullen hier heel blij mee zijn Wink.
AQUALINGEN Wrote:
Red_Dragon Wrote:Ziet er echt geweldig uit. We hebben toch maar besloten mochten we dit huis kunnen kopen, wordt het geen serre maar een aanbouw met schuifdeuren. Dat voornamelijk zodat we ook zoiets moois kunnen construeren. Heb al hele tekeningen gemaakt hoe het zou moeten worden Big Grin maarja eerst ff afwachten wat de wonningstichting zegt. Dus hopelijk kunnen we ook binnenkort beginnen aan zo'n pracht terrarium Big Grin

Dat zou prachtig zijn als je het kan kopen en een aanbouw kan maken. Wij hebben ook een aanbouw en mede daardoor voldoende ruimte voor twee grote bakken in de woonkamer. Zonder de aanbouw had dit niet mogelijk geweest.

We blijven de druk opvoeren bij de woningstichting. We weten dat ze huizen moeten verkopen... en hopelijk dat binnenkort ons huis te koop aanbieden Big Grin Wink
Brian Hoks Wrote:wanneer komen de leguanen er in?
die zullen hier heel blij mee zijn Wink.

Ze gaan maandag a.s. er in en hopen dat de verhuizing geen stress gaat geven.

Jacky is al zwanger en eieren aan het aanmaken (heel duidelijk te zien).
De legkist ga ik aankomende week af maken en operationeel maken voor eileg.
als ik het niet vergeet zal ik hier ook foto's van maken.
AQUALINGEN Wrote:Jacky is al zwanger en eieren aan het aanmaken (heel duidelijk te zien).

ff vraagje tussendoor. Verandert het eetgedrag/gedrag van je vrouwtjes wanneer ze eieren aan het aanmaken zijn? Onze groene kun je namelijk momenteel gewoon aanhalen zonder dat ie weg rent, maar eet ook al geruime 2 a 3 dagen niet en drinkt alleen water. Zelfs een blad pakchoy of andijvie wil ie nie meer. Normaal at ze rond deze tijd wel minder maar nu wel heel weinig. Dus was wel ff benieuwd hou jullie vrouwen rond deze periode zich gedragen. Onze rode eet wel, alleen minder dan normaal.

Maar terrarium ziet er echt geweldig uit, en hoop dat jullie iggy's het ook zo mooi vinden.
AQUALINGEN Wrote:Ze gaan maandag a.s. er in en hopen dat de verhuizing geen stress gaat geven.

Ze moeten niet zeuren met zo'n terrarium/kamer Wink .
Ik zal in ieder geval geen stress hebben als ik zo'n kamer zou krijgen :lol:

Maar even serieus, kan het effect op de eieren hebben omdat ze nu moet wennen aan de omgeving en dus meer stress heeft en dus misschien last kan krijgen van legnood omdat ze nu veel stress gaat krijgen en misschien dus de eieren niet wil persen.
Of kan dit niet gebeuren en heb ik het mis.
Red_Dragon Wrote:ff vraagje tussendoor. Verandert het eetgedrag/gedrag van je vrouwtjes wanneer ze eieren aan het aanmaken zijn? Onze groene kun je namelijk momenteel gewoon aanhalen zonder dat ie weg rent, maar eet ook al geruime 2 a 3 dagen niet en drinkt alleen water. Zelfs een blad pakchoy of andijvie wil ie nie meer. Normaal at ze rond deze tijd wel minder maar nu wel heel weinig. Dus was wel ff benieuwd hou jullie vrouwen rond deze periode zich gedragen. Onze rode eet wel, alleen minder dan normaal.

De buik van je leguaan komt zo vol met eieren te zitten dat het alle organen weg gaat drukken. De maag dus ook waardoor daar geen ruimte meer is voor voedsel. Daarom moeten wijfjes voordar zij eieren gaan ontwikkelen ook zeer goed doorvoed worden om voldoende energie te hebben deze voor hen zware periode door te komen. Als ze tegen de eilegperiode aan zit gaat ze onrustig worden en een plek zoeken om haar eieren af te zetten. Daar komt de legbak in beeld. In deze periode zijn ze veelal erg snel geirriteerd en dreigend als iets ze niet bevalt.
Brian Hoks Wrote:
AQUALINGEN Wrote:Ze gaan maandag a.s. er in en hopen dat de verhuizing geen stress gaat geven.

Ze moeten niet zeuren met zo'n terrarium/kamer Wink .
Ik zal in ieder geval geen stress hebben als ik zo'n kamer zou krijgen :lol:

Maar even serieus, kan het effect op de eieren hebben omdat ze nu moet wennen aan de omgeving en dus meer stress heeft en dus misschien last kan krijgen van legnood omdat ze nu veel stress gaat krijgen en misschien dus de eieren niet wil persen.
Of kan dit niet gebeuren en heb ik het mis.

Je hebt het bij het juiste eind. Elke vorm van stress is natuurlijk niet goed en kan op het gehele lichaam uitwerken.
De verandering van omgeving kan ze doen opleven maar ook zeer zeker een stressvolle situatie opleveren. Het grote verschil zit nu in het feit dat wij zo hun kamer in komen lopen en dat is even anders met de bak beneden. De reden van legnood is best moeilijk te achterhalen omdat dit verschillende factoren kan hebben. We hebben het stukje leggelegennheid ten opzichte van vorig jaar verbeterd. De kamer had eigenlijk al een maand geleden klaar moeten zijn om ze te laten wennen voor het paarseizoen (helaas ). Beneden in de bak laten zitten is geen optie omdat deze voor 2 zwangere vrouwen absoluut niet geschikt is.

We gaan maandag gewoon gecontroleerd starten met de verhuizing van de leguanen. Voordeel is dat ze redelijk goed tam zijn en vaak los rond lopen. En....ik denk dat de kamer ze meer bied dan de bak beneden wat toch wel positief moet gaan werken.

Momenteel ben ik de restpunten aan het aanpakken en temperatuurtesten aan het doen. Final test zal pas zondag nacht plaatsvinden omdat ik er dan pas klaar voor ben om met verwarmd water aan de gang te gaan.
Ben wel benieuwd hoe de verhuizing gaat lopen.
Nu maar hopen dat het niet teveel stress voor ze oplevert.
Gelukkig zijn ze tam en kan je ze oppakken en naar het nieuwe verblijf sjouwen.
Of laat je ze zelf lopen :lol: Tongue

Ook ben ik wel benieuwd wat je dan met hun oude terrarium gaat doen.
Dit is namelijk ook een prachtige bak.

Groeten Brian.
Evert Wrote:
Red_Dragon Wrote:ff vraagje tussendoor. Verandert het eetgedrag/gedrag van je vrouwtjes wanneer ze eieren aan het aanmaken zijn? Onze groene kun je namelijk momenteel gewoon aanhalen zonder dat ie weg rent, maar eet ook al geruime 2 a 3 dagen niet en drinkt alleen water. Zelfs een blad pakchoy of andijvie wil ie nie meer. Normaal at ze rond deze tijd wel minder maar nu wel heel weinig. Dus was wel ff benieuwd hou jullie vrouwen rond deze periode zich gedragen. Onze rode eet wel, alleen minder dan normaal.

De buik van je leguaan komt zo vol met eieren te zitten dat het alle organen weg gaat drukken. De maag dus ook waardoor daar geen ruimte meer is voor voedsel. Daarom moeten wijfjes voordar zij eieren gaan ontwikkelen ook zeer goed doorvoed worden om voldoende energie te hebben deze voor hen zware periode door te komen. Als ze tegen de eilegperiode aan zit gaat ze onrustig worden en een plek zoeken om haar eieren af te zetten. Daar komt de legbak in beeld. In deze periode zijn ze veelal erg snel geirriteerd en dreigend als iets ze niet bevalt.

Ze worden heel onrustig en afhankelijk van het aantal eieren kan het zelfs zo zijn dat ze echt helemaal vol zitten. Birdie had vorig jaar 40 eieren en deze zaten zelfs tegen de longen aan (heb er foto's van). Wat wij met name hebben geleerd is om ze een paar keer per dag vers water aan te bieden. Ondanks dat je veel water hebt kunnen of willen ze helf niet altijd gaan halen. Door verdringen van organen en te weinig vocht kunnen ze nierproblemen krijgen. (althans conclusies tot nu toe naar onderzoek van vorig jaar). Verders was Birdie heel lief en gemoedelijk tijdens haar zwangerschap. Jacky wil niet aangeraakt worden en is idd sneller geirriteerd. Maxima is een wereld wijf die alles aan kan en doorstaat. Zij is een geboren vechter en we hebben haar nog tam gekregen ook Big Grin . In een andere topic heb ik iets verteld over het buikdraaien, wat dit exact is moet ik nog achterhalen. Het heeft absoluut met de zwangerschap te maken omdat ik dit nu het tweede jaar bij 3 vrouwen heb gezien en verders buiten de paarperiode nog nooit.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26