Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Solar Raptor lampen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Hoi Hoi all,

Gezien de vele gesprekken en vragen over de nieuwe lampen van Solar Raptor heb ik deze topic geopend om alle vragen,antwoorden,meningen en metingen in 1 topic te hebben. Hiermee hoop ik dat er meer overzicht komt en mensen met de vraag welke UV lamp te gebruiken makkelijker gevonden kan worden i.p.v. vele topics af te gaan.

Zover nu bekend verkopen zij nu de volgende uitvoeringen;

de series die gebruik maken van een VSA (voorschakelapparaat)
35 watt
50 watt
70 watt
150 watt
(er bestaan ook uitvoeringen in spot beam en floodbeam)

de lampen die geen vsa nodig hebben (zit in de lamp verwerkt)
100 watt wide beam
160 watt wide beam

voor een pdf bestand met info klik hier
ik heb zelf 2x 100Watt in mijn bezit.

Heb ze gisteren na houten opgehangen en men leguaan ging er eigenlijk vrijwel meteen (15 min erna denk ik) onderliggen, maar ging 10 min later al uit.

Vandaag kwam ik thuis van werk en hij lag ergens waar hij nog NOOIT gelegen had. Er vlak onder ! dacht van wauw oO
nu na wat opruimen in de kamer en het terra kon ik sam alles zien mee volgens, hij huppelde heen en weer in het terra klom recht omhoog op de muren wat hij normaal alleen deed als hij wegliep van mij.
voor mij is deze lamp al veel beter dan de exxo terra lamp die ik er voor had.
Heb wel geen UVB meter =/ me geld was op gisteren ;D.
Deze lamp was me al wat eerder via internet opgevallen helaas niet eerder de tijd gehad om deze eerder brandend te bekijken en te meten met mijn eigen meters. Gisteren op de beurs in Houten stond gelukkig Frans met zijn stand en lampen al brandende klaar om iedereen te laten zien wat deze lampen te bieden hebben.
Frans is trouwens de enigste die laat zien wat ze doen overige handelaren verkopen gewoon zonder wat te laten zien. Dit vindt ik van Frans persoonlijk een groot pluspunt zeker als het product nog niet erg bekend is. ( en meten is weten, zien is ervaren).

Na een gesprek en wat te hebben gemeten, heb ik de Solar raptor 70watt wide beam versie gekocht en de 160 watt wide beam. Het lichtspectrum is wat witter dan ik gewend ben van de brightsun jungle versie maar ondanks dat bevalt de kleur me beter dan de megaray. Simone vindt de kleur overigens prachtig zelf moet ik er nog aan wennen. De lichtintensiteit is hoog wat wij al gewend zijn van de bright sun lampen. Onze ervaringen (2jaar) zijn al top met deze lampen en wij weten uit praktijkervaring dat leguanen voorkeur hebben voor lampen die een hoge lichtintensiteit hebben.
We hebben deze lampen direct geplaatst in de leguanenbak en vervolgens gemeten op UVB,UVI en temperatuur. De uvb waarden liggen hoger dan de bright sun en maken deze lampen op basis van een eerste meting geschikt voor leguanen. Hoe de lamp zich verders zal bewijzen moeten we nog in de loop van de tijd meten en bepalen. Overigens zou de levensduur tot wel 20.000 uur kunnen zijn volgens de fabrikant(www.econlux.de), zelf hebben wij lampen van bright sun die alle de 6500 uur voorbij gaan echter is de een eerder bedorven qua uvb dan de ander. De Solar Raptor moet zich hierin nog bewijzen maar tot nu toe zijn we tevreden en overwegen de nieuwe kamer voor de leguanen uit te gaan rusten met deze lampen. De bright suns gaan we dan inzetten voor de overige reptielen die minder uvb behoevend zijn. later meer…

Onze meet waarden genomen loodrecht onder de lamp. Dit geeft een iets vertekend beeld omdat er uit de loodlijn andere waarden wordt gevonden die bovendien nog steeds goed zijn.

Solar Raptor 70watt (VSA)
30 cm UVB 201 / UVI 5.4
35cm UVB 140 / UVI 4.0
40 cm UVB 110/ UVI 3.2

Solar Raptor 160 watt
30 cm UVB 1023 / UVI 30.1
35cm UVB 760 / UVI 23.4
40 cm UVB 480/ UVI 14.1

Zodra ik weer gemeten heb laat ik wat weten. ik ben erg benieuwd hoe deze lamp zich gaat houden qua UV bederf.
NubCake Wrote:ik heb zelf 2x 100Watt in mijn bezit.

Heb ze gisteren na houten opgehangen en men leguaan ging er eigenlijk vrijwel meteen (15 min erna denk ik) onderliggen, maar ging 10 min later al uit.

Vandaag kwam ik thuis van werk en hij lag ergens waar hij nog NOOIT gelegen had.

Absoluut waar dat deze lamp veel beter is dan de exxo terra lamp waarschijnlijk zal je dit ook gaan merken aan de groei van je dier SAM.

Op welke afstand zit jij met je lamp ?

Bovendien heb ik ook temperatuur metingen gedaan en de 70 watt is voor mij efficienter dan de 160 watt versie scheelt een hoop maar dit komt omdat ze niet te dicht op de 160 mogen komen. Afstand is hierin belangrijk.
kan er al iets verteld worden over het breedte spectrum?
En kwa prijzen liggen ze een stuk lager dan de mega-ray.
AQUALINGEN Wrote:

Vandaag kwam ik thuis van werk en hij lag ergens waar hij nog NOOIT gelegen had.

Absoluut waar dat deze lamp veel beter is dan de exxo terra lamp waarschijnlijk zal je dit ook gaan merken aan de groei van je dier SAM.

Bovendien heb ik ook temperatuur metingen gedaan en de 70 watt is voor mij efficienter dan de 160 watt versie scheelt een hoop maar dit komt omdat ze niet te dicht op de 160 mogen komen. Afstand is hierin belangrijk.

de afstand zal denk ik een kleine 45 cm zijn, hier is het dan 36 ° frans vertelde dat het heus wel wat warmer mag zijn en morgen word met het nieuwe aangekochte hout een nieuwe indeling gezet en zal ik de afstand verkleinen (tot hoeveel weet ik nog niet )
leroy Wrote:kan er al iets verteld worden over het breedte spectrum?
En kwa prijzen liggen ze een stuk lager dan de mega-ray.

breedte spectrum loopt van 280nm tot 800nm zoals de meeste lampen. op de verpakking staat dat kleurtemperatuur 5000 kelvin zou zijn en in de documenten van de fabrikant staat 5200 Kelvin. Gezien (lettende op de kleur van de lichtstraal) en vergeleken met andere lampen verwacht ik dat hij eerder 5200 is dan lager.
6000 kelvin is veel wit licht en 4000 is dan weer warmer van kleur.
Zoals ik al eerder zei de kleurtemperatuur is beter dan die van de megaray (ik denk dat het ook met persoonlijke smaak te maak heeft). De lampen (70w + vsa en 160watt) die wij hebben hangen geven dezelfde kleurtemperatuur, fijn om te combineren. Prijzen zijn idd een stuk lager dan de megaray. lampen kosten iets minder dan 40 euro en de VSA is eenmalig rond de 60 euro.

Ik zal zou nog even opnieuw de temperaturen gaan meten onder de lampen. De eerste meting geeft aan dat de 70 watt lamp beter zijn warmte benut ondanks de lagere wattage maar dit komt vooral door de afstand van lamp op dier. De 70 watt kan door de lagere uv afgifte dichter op het dier gezet worden waardoor er minder temperatuur verlies is.

Lichtintensiteit is hoog en vergelijkbaar met bright sun lampen. De hoge lichtintensiteit (70.000 lux) is een groot voordeel want de leguanen zoeken echt de lamp op met de hoogste lichtintensiteit. Dit is zelf heel eenvoudig en duidelijk te testen door verschillende lampen te gebruiken. Aan de linker kant hebben we twee Solar raptor hangen en rechts bright sun, tot nu toe geen verschil kunnen merken in gedrag wat betreft lampkeuze. Dit gedrag is wel merkbaar bij Nubcake en heb dit al meerdere malen mogen zien bij andere leguaan bezitters die overgestapt zijn op andere lampen met een hogere lichtintensiteit na een praktijktest.

later meer over temperatuur...
NubCake Wrote:
AQUALINGEN Wrote:

de afstand zal denk ik een kleine 45 cm zijn, hier is het dan 36 ° frans vertelde dat het heus wel wat warmer mag zijn en morgen word met het nieuwe aangekochte hout een nieuwe indeling gezet en zal ik de afstand verkleinen (tot hoeveel weet ik nog niet )
Ik heb bij Frans de 100 watt gemeten en ik denk dat je het beste op 40 cm kan gaan zitten. Absoluut niet dichter bij want de UVindex is behoorlijk hoog en jou dier is dit nog niet gewend. Ik weet dat Evert ook hoge dosering geeft maar die dieren zijn het gewend. Kijk nog maar eens naar de waarden die ik gemeten heb.

Wat temperatuur betreft is het beste om je dier met een infrarood thermometer op zijn lichaam te meten. Lichaamstemperatuur zegt meer dan omgevingstemperatuur, van belang is dat je dier rond de 37 gr.celcius kan worden voor een optimale vertering. Natuurlijk is wel de bedoeling dat ze dit binnen een korte tijd kunnen behalen en daar niet de hele dag over moeten doen. Vandaar dat je best hoger mag zitten. Zelf heb ik ervaren dat een lage wattage aan lampen niet nadelig hoef te zijn qua temperatuur alles is weer afhankelijk van omgevingswarmte,isolerende bak, uvb en uvi afgifte die bepaalt hoe dicht je de lamp op een dier mag zetten.
Al om al is het best lastig wat de afstand mag zijn als je geen meters hebt daar komt bij dat de exacte waardes niet bekend wat ze mogen hebben en herleiden dan weer een hoop uit de natuur. Helaas ben ik van mening dat je net als mensen niet zomaar uren in de zon kan gaan liggen als je het niet gewend bent.

Btw 5 cm je lamp dichter op je dier kan al heel veel uitmaken qua uvb /uvi en temperatuur.
net gemeten , het is 50 cm tot op het plateau dus tot op zijn rug zal een kleine 48 cm zijn.
Wat mij wel opvalt is dat hij bruine vlekken krijg op de rug (wanneer hij onder de lamp ligt)
Dit krijgt hij ook als hij op de zetel onder de echte zon ligt, neme aan dat dit is om de oppervlakte van donkere kleuren te vergroten ?
NubCake Wrote:net gemeten , het is 50 cm tot op het plateau dus tot op zijn rug zal een kleine 48 cm zijn.
Wat mij wel opvalt is dat hij bruine vlekken krijg op de rug (wanneer hij onder de lamp ligt)
Dit krijgt hij ook als hij op de zetel onder de echte zon ligt, neme aan dat dit is om de oppervlakte van donkere kleuren te vergroten ?
Dokere vlakken pakken idd meer lichtstralen op of dit bij elke leguaan het geval is durf ik niet te zeggen heb het hier nooit meegemaakt.

zojuist de temperatuur gemeten op 47 cm (70 watt) 43.4 graden en bij de 160 watt op 52 cm 40.2 graden. Maxima lag onder een 70 watt Sunbright en haar temperatuur was op de borst 38,2 en onder op haar buik 36,8 graden. Zodra er 1 leguaan onde solar rapors lig zal ik daar eens meten. voorlopig liggen ze merendeels onder de bright sun en af toe onder de raptors.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13