Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: zilveren diertjes
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
hallo,

ziehier m'n eeste post. Vraagje ivm terrarium. M'n iguana is 8 jaar nu alles gaat prima. Ik heb echter tijdens de schoonmaak van haar terrarium onder een groot stuk hout zilveren, kliene langwerpige diertjes gezien die indien ze licht zagen vlug verdwenen waren. Wat zijn dit? Zijn ze cshadelijk? Zoja hoe krijg ik ze weg?

Thx, Grtjs,

Giovanni
Hiervan zal je toch echt een foto moeten plaatsten want het zegt me zo niets.
Zien die zilveren beestjes er sterk vergroot zo uit?
[Image: wpc2aecaa5.png]
Wat is dat nou toch weer, het lijkt wel op een soort van pissebedachtig iets of een ander klein insect.

Het stuk hout waaronder je dit gevonden hebt .... is dat terrariumhout of heb je dit hout uit een bos of iets in die zin gehaald ??

Het kan zijn dat je het niet goed schoongemaakt hebt en dat er in het stuk hout nog eitjes zaten van dit beestje maar ben wel benieuwd wat dit is en of dit schadelijk is....
via google heb ik deze uitleg gevonden:

Zilvervisjes (het diertje van de foto lijkt er sterk op, helaas heb ik geen vergrootglas of dergelijk bij op dit moment):
Zilvervisjes zijn vleugelloze insecten en bedekt met fijne schubben en een zilverachtige, grijze kleur. Vaak worden ze in de “natte groepen” gezien vanwege de hogere luchtvochtigheid/ Zilvervisjes eten meestal koolhydraten, voeden zich met granen, meel, stijfsel lijm en papier. In grote aantallen kunnen ze dan ook schade veroorzaken aan o.a. papier, behang, boeken, kleding en synthetisch materiaal.

Ik denk dat ze nt schadelijk zijn, maaar ja je weet nooit é...

grtjs[/img]
deze beestjes hoeven niet van buiten (uit het bos)te komen maar komen ook vaak voor op toiletten enz.
Je ziet ze ook geregeld(als het iets warmer is dan) op het toilet bij tankstations.
de boomstronk waar ik de beestjes heb onder gevonden staat al 4jaar in haar terrarium, maar komt inderdaad van ergens buiten. Ik denk ook niet dat dit 'buiten diertjes' zijn, maar zoals leroy stelt kom je zo ook elders tegen waar de levensnomstandigheden gunstig zijn. Naar mijn interpretatie kunnen ze voornamelijk binnenshuis overleven.

Vraag blijft zijn ze schadelijk?

grtjs,

Gio
ik durf voor 99% te zeggen

nee ze zijn niet schadelijk.

Het is trouwens volgens mij onmogelijk om een redelijk groot terrarium te hebben zonder enige vorm van "ongedierte"
ja groot is haar terrarium wel. (2m hoog, 2m lang en 1m breed)

Bedankt voor de info!

grtjs
leroy Wrote:deze beestjes hoeven niet van buiten (uit het bos)te komen maar komen ook vaak voor op toiletten enz.
Je ziet ze ook geregeld(als het iets warmer is dan) op het toilet bij tankstations.

Niet alleen in de tankstations hoor! In denk dat er geen huis in NL is dat deze beestjes niet huisvest. En zolang ze niet in grote getalen voorkomen, zijn ze nog best nuttig ook... Big Grin
Pages: 1 2