Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: gedroogde peulvruchten??
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Heee, hallo allemaal.

met heel veel aandacht heb ik de voedingsinfo hier gelezen maar toch blijf ik met een vraag zitten.

Ik geef Rex zo'n 3X per week een deel in water geweldde peulvruchten: Groene erwten, bruine bonen, linzen etc. Ik laat ze 24 uur in water staan zodat ze zich volzuigen met water en vers lijken.
Maar ik lees hier ook dat spercieboontjes rauw licht giftig zijn. Doe ik er dus goed aan om dit te doen voor Rex? Ik gebruikte peulvruchten op deze wijze al voor baardjes en groene wateragamen en dat ging prima. Hoogwaardige eiwitten, toch?.......of niet?

Dus ik weet het ff niet meer...........weet iemand meer?
Alvast bedankt.
volgens mij moet je ze eerst koken omdat er anders een teveel aan tanine in zou zitten. dat heb ik in mijn hoofd zitten, maar weet niet zeker of het klopt. ik geef ze in ieder geval niet. in tuinbonen en erwten zit dit wel, als ze gekookt zijn kan je ze wel geven.
Iguandy Wrote:volgens mij moet je ze eerst koken omdat er anders een teveel aan tanine in zou zitten. dat heb ik in mijn hoofd zitten, maar weet niet zeker of het klopt. ik geef ze in ieder geval niet. in tuinbonen en erwten zit dit wel, als ze gekookt zijn kan je ze wel geven.
Klopt
AHA! da's klaar als een klontje, bedankt!
geen dank, ben blij dat je er nu achter komt in plaats van achteraf als het misschien te laat is. ben blij dat ik het zelf ook goed had. hahha
Wink
hallo iedereen! 8)

Sinds 3 september krijgt mijn Rex geen gedroogde peulvruchten meer ivm de adviezen die ik hier kreeg. Waarvoor bedankt, want mijn draakje "heeft er veel meer zin in" en is veel actiever. :!:
In plaats daarvan ben ik begonnen met het geven van kattebrokjes. ik had er veel over gelezen hier en ben het gaan proberen. Hij/zij lust het graag, maar ik heb op 3 september het eerste portie gegeven (naast de salade) en vandaag weer.
Rex blijft trouwens een groente eter want hij heeft geen duidelijke voorkeur voor de brokken. Nóg niet Wink

Dat wou ik even melden. Bedankt voor de tips
Hij hoeft ook geen voorkeur voor de brokken te ontwikkelen. Als je dier voelt een tekort aan energie te hebben dan zal hij dit aanvullen door het kiezen van geweekte kattenbrokken. Zodra het voelt dit niet nodig te hebben worden de brokjes niet of in mindere mate gegeten.
aaahh, okee bedankt. Aanvullend krachtvoer voor het beestje en het kiest zelf wel of het nodig is dus. Got it. Wink