Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Douchekabine als terrarium?
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Ben nu al een poosje aan het kijken hoe ik de nieuwe terrariums ga maken. De voorkeur gaat uit naar kunststof aangezien ik dat mooier vind dan hout en je zeker geen problemen met hogere vochtigheid gaat krijgen. Nu kwam ik laatst ergens een site tegen waar alle terrariums voor leguanen waren gemaakt van aangepaste douchekabine's. Ben nu wat aan het zoeken geweest en lijkt me dat dat inderdaad wel handig kan zijn. Prijzen vallen ook best mee, komt niet veel duurder uit dan hout. Voordeel is natuurlijk dat ze makkelijk proper te houden zijn, dat je een douchebak hebt als bodem die je eventueel op de riolering kunt aansluiten zodat je de bodem als vijvertje kan gebruiken en dat die heel snel dagelijks te reinigen is, dat de wanden van veiligheidsglas (4 tot 10mm) zijn en dat je een makkelijke draai of schuifdeur hebt waardoor je makkelijk in het terrarium kan werken. Enkel een lichtkap maken bovenaan en je hebt een bruikbaar terrarium. Achter- en zijwanden zijn natuurlijk ook nog steeds mogelijk.
Ik denk er dus over om zo'n douchekabine te gebruiken voor de Fiji's, met de maten 90x90x200cm ongeveer. Iemand die ervaring hiermee heeft of bedenkingen waarom het wel of niet aan te raden is dit te proberen?

Hier vind je een paar vb van douchekabine's:

http://www.tempoline.nl/douchecabines.php
Je hebt in ieder geval zonder veel moeiete direct een strak design Big Grin
Is 90x90 alleen niet wat aan de kleine kant?

Als de cabine van boven open is kun je daar mooi zelf een rooster inmaken en lampen monteren. Als de cabine van boven dicht is lijkt het me persoonlijk een minder goed idee. Lampen dienen dan op veilige afstand van het kunststof te komen ivm smeltgevaar en dat zal niet het mooiste plaatje opleveren ben ik bang.

Ik denk overigens dat dat schoonmaken niet zo makkelijk is als jij denkt. Net als bij een normaal terraruim schuiven de ruiten achter elkaar bij het openen. Tenzij je er dus helemaal in past kun je de ruiten weer dicht doen en schoonmaken Big Grin
Met de hoogte van 2m lijkt 90x90cm me wel voldoende. Moet ik nog eens even bekijken. Ze zijn er ook wel in grotere formaten, 120x80cm, 100x100cm. Degene die ik tot hiertoe heb gevonden zijn allemaal open bovenaan, enkel de stoomdouches zijn gesloten. Lijkt me dus niet al te moeilijk om verlichting en verwarming te regelen.

Je hebt ook cabines met gewone draaideuren. Makkelijker om proper te maken kan niet. Smile
Is dat dan wel goed te vergrendelen? Als je dier er onverhoopt tegenaan springt moet de deur wel dichtblijven. Schoonmaken wordt zo wel makkelijker ja Big Grin
Ik zou persoonlijk een grotere maat willen voor Fiji's dan 90x90.