Stichting Doelgroep Groene Leguanen | Forum (Registreren is niet meer mogelijk)

Full Version: Luchtvochtigheid
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4
Hoe krijgen jullie die luchtvochtigheid zo hoog ?
met mn superwaterval ( mini maar is er wel ) luchtvochtigheid blijft ca 40%....
das nog lang niet genoeg ( gelukkig heb ik er momenteel geen iggy in zitten ) maar hoe hoog is jullie waterval of heeft iemand anders ideeen ?
mistapparaat is geen optie. budget is geen probleem. maar dat ding maakt een herrie Sad ik zie die iggy al onderste boven liggen )

ook heb ik een vraagje over watertemperatuur hoe krijgen jullie die omhoog ? mijn water is ijskoud en dan heb ik alle daglampen aan staan.
( 2x 60 watt en 1x 100w trex uvb )
mijn terrarium is 1 meter hoog.
Ikzelf gebruik een apperaat, welke sommige mensen kopen om de luchtvochtigheidsgraad in huis te verhogen.

Voorbeeld;
[Image: Humidifier.jpg]

Tuinslang eraan gekoppelt, en via de bovenkant van het terrarium, blaast tie het naar binnen.
Overdag heb ik nu circa 65%,
en 's nachts circa 85%.

Ik heb in het verleden ook zo'n mistmakertje gehad.
[Image: B000E5Q8RU.01._AA280_SCLZZZZZZZ_.jpg]
Ik haalde alleen niet de juiste waardes.
Kwam nog niet eens in de buurt.

Watertemperatuur :?:
Ik gebruik ook en luchtbevochtiger , let wel op sommige stoomapperaten maken stoom door heet water , maar je moet luchtbevochtigers hebben die koude stoom in je terrarium blazen .
ik laat het water van cirka 40 cm naar beneden valen overdag is het 68% savonds 85tot90% het water in zijn bak houd ik met een aqarium verwarmigs element warm (300w)
Het maakt volgens mij niet zoveel uit hoe groot de waterval is. Het maakt wel uit hoe lang het water valt. Daarmee bedoel ik dat water dat 40 cm naar beneden valt voor een hogere luchtvochtigheid zorgt dan water dat maar 10 cm naar beneden valt. De afstand tussen mijn vijver en waterval is 30 cm ongeveer.
oke top moet ik gewoon ff een hogere waterval maken.
watertemperatuur ? een warmte mat eronder leggen? want het water is gewoon KOUD. en ook met de lampen aan veranderd dat niet snel.
kan ik een warmte mat eronder leggen ? of moet ik een lamp erboven laten hangen ? maar dan kan de iggy er weer bij en een stroomdraad door je terra heen laten lopen lijkt me niet verstandig ?

help aub Smile ik heb gelukkig nog geen iggy maar ik wil wel alles klaar hebben als ze komt Wink wil echt goed voorbereid zijn zodat ik niet voor verrassingen kan komen te staan dat iets niet goed is.
Als je je leguaan iedere dag even sproeit heb je ook al een veel hogere luchtvochtigheid. Als de omgevings temperatuur rond de 30 graden is dan zou ik er geen lamp meer bijhangen. Vloerverwarming zou ik ook niet aanraden, een leguaan houdt er niet van om op de bodem te zitten.
Kijk maar wat er met de luchtvochtigheid gebeurd als je iedere dag met lekker warm water sproeit Wink
Als je drinkwater en zwem gelegenheid hebt voor je leguaan zou ik me niet al te druk maken om die luchtvochtigheid...
dat heb ik al bijna opgelost Wink maar ik maak me nu zorgen om de waterbak (ca 50x 50 x ca 10 cm hoog ) en daar een warmte mat onderleggen zodat het water verwarmd ? is dat geen optie ?
Dat zou kunnen, ze houden wel van warm water Wink Je zou het kunnen uitproberen...
Je moet de mat dan natuurlijk niet in het water leggen. Je kunt de mat of warmtekabel wel tegen de onderkant van de bodem van de vijver vastmaken. Je kan ook een warmte-element voor een aquarium gebruiken, neem er dan wel een van metaal en niet van glas, die hebben ze zo gesloopt. Of je neemt er een van glas en schuift er een stuk tuinslang of pvc buis omheen bijvoorbeeld.
Bij mij is de RV enkel met een waterval zo'n 65-70%, als ik 's avonds dan nog een keer met de plantenspuit warm water sproei, schiet de RV omhoog naar 90-100%.
Pages: 1 2 3 4