| Author |
Message |
AQUALINGEN
Secretary & Contributor

|
Posted:
Thu 04 Mar 2010 17:35 |
|
Ik zit op 20cm hoogte met me zand/kokos mengsel.
Dacht eigenlijk dat dit zelfs te laag zou zijn, neem aan dat ze ook dieper graven
Zo niet dan moet ik voor de andere legkist iets verzinnen want daar heb ik meer hoogte.
Gr,Roland |
|
|
|
 |
Evert
Conservation officer & Contributor

|
Posted:
Thu 04 Mar 2010 18:51 |
|
Ze graven dieper als de temp en de RV niet helemaal naar zin van het wijfje is. Is de bovenlaag kouder dan zal ze dieper gaan graven om de meest ideale situatie voor haar eieren te creeren. Men is overigens aan het onderzoeken of in geval van TSD het vrouwtje bewust stuurt naar hoofzakelijk vrouwen of juist mannen. Mogelijk dat zij door temp keuze de wildsituatie voor de soort tracht te beinvloeden. |
|
|
|
 |
AQUALINGEN
Secretary & Contributor

|
Posted:
Fri 05 Mar 2010 10:39 |
|
| Evert wrote: | | Ze graven dieper als de temp en de RV niet helemaal naar zin van het wijfje is. Is de bovenlaag kouder dan zal ze dieper gaan graven om de meest ideale situatie voor haar eieren te creeren. Men is overigens aan het onderzoeken of in geval van TSD het vrouwtje bewust stuurt naar hoofzakelijk vrouwen of juist mannen. Mogelijk dat zij door temp keuze de wildsituatie voor de soort tracht te beinvloeden. |
Dat is mooie informatie.
De temperatuur is in de onderlaag natuurlijk het warmst rond de 32-34 graden en een 10 cm daarboven minimaal 28 graden. Deze temperaturen zijn gecontroleerd en worden bereikt door op 6 cm hoogte van de plaat een setpoint in te voeren van 29 graden. Zodra een van de dieren echt gaat proefgraven zal ik de SPtemperatuur verhogen naar 30. De andere vrouwelijke leguaan zal dan naar de noodbak verhuizen om daar te kunnen leggen.
Het onderzoek naar eventuele sturing in wildsituatie betreft geslachtsbepaling is zeer waardevol en interessant. In gevangenschap is dit wel moeilijk te bepalen daar dieren meestal al weg zijn voordat het geslacht bekend is. zelf houden wij wel contact met mensen om achteraf geslacht en eventuele problemen in gezondheid etc te kunnen vastleggen. Door de nieuwe broedstoof welke stabieler is qua broedtemperatuur hopen we in de toekomst meer info te kunnen vergaren. |
|
|
|
 |
ronald82
no Contributor

|
Posted:
Mon 08 Mar 2010 15:19 |
|
@aqualingen....als de leguanen in het water plassen en poepen gaan dan de vissen niet dood. Ik kan me zo voorstellen dat ontlasting in het water zorgt voor een verhoogd nitriet/amoniak gehalte en als ik kijk naar mijn vijver is dit nooit een goed teken.
Nu weet ik niet hoe malawi reageren op ontlasting maar ben wel benieuwd want ik heb de combi vissen/leguanen vaker gezien maar ik vraag me altijd af hoe het dan zit met de ontlasting. |
|
|
|
 |
leroy
Chairman & Contributor

|
Posted:
Mon 08 Mar 2010 15:36 |
|
en het goed filteren en het regelmatig testen van het water en kijken naar de vis soort.... |
|
|
|
 |
AQUALINGEN
Secretary & Contributor

|
Posted:
Mon 08 Mar 2010 19:43 |
|
Klopt helemaal......
Belangrijk is meten en weten wat mogelijk is, in alle gevallen heb ik dit proefondervindelijk moeten vast stellen. Uiteraard wist ik wel wat aquarium vissen kunnen hebben qua waarden maar wat me onduidelijk was, is de mate waarin reptielen vervuilen.
Belangrijk is net als elk ander aquarium dat je de nitrificatie op gang brengt en houdt.
Even snel gezegd is het zo dat je ammoniak kan omzetten naar nitriet en nitriet weer naar nitraat.
Nitraat is niet zo eenvoudig om te zetten daar heb je veel planten of mangrove voor nodig. Een andere oplossing is om het water voor 40% te verversen met leidingwater wat op temperatuur is gebracht. In geval van malawi’s is het gunstig omdat deze heel goed tegen ons leidingwater kunnen en daar komt bij dat malawi’s algen eten de drollen van leguanen vreten ze ook gedeeltelijk op of verpulveren het. De overige delen van de drol worden door speciale slakjes opgegeten en worden middels bodemfilters er uit gehaald. Een gedeelte van de drollen vallen ook in het biologische gedeelte van het filter en deze worden dan ook weer opgegeten door slakken en omgezet door aerobe bacteriën. In het water liggen ook 2 grote bruisstenen die zorg dragen voor het binden van ammoniak aan de luchtbel en dit meenemen uit het water.
Om even aan te geven hoe goed het gaat de malawi’s kweken zich ook massaal in voort.
In de toekomst ga ik er misschien streek gebonden vissen in houden wat weer een nieuwe uitdaging is.
Dit was snel even een korte uitleg in de toekomst zal ik hier meer over schrijven nu ben ik tot oktober van dit jaar druk en moet me focussen op andere dingen.
GR,
Roland |
|
|
|
 |
ronald82
no Contributor

|
Posted:
Tue 09 Mar 2010 11:11 |
|
Klikt logisch wat je vertelt aangezien ik zelf ook een vijver heb en een aquarium HAD. Echter als je iggy aan de diaree is wordt het een grote uitdaging voor je malawi en slakken lijkt me
Het ziet er iig erg mooi uit mijn complimenten |
|
|
|
 |
AQUALINGEN
Secretary & Contributor

|
Posted:
Tue 09 Mar 2010 18:32 |
|
| ronald82 wrote: | Klikt logisch wat je vertelt aangezien ik zelf ook een vijver heb en een aquarium HAD. Echter als je iggy aan de diaree is wordt het een grote uitdaging voor je malawi en slakken lijkt me
Het ziet er iig erg mooi uit mijn complimenten |
Feitelijk maakt het niet uit hoe de uitwerpselen in het aquarium komen. De toegepaste filtratiemethoden is op alles voorzien tenzij ze stenen poepen
thanks voor het compliment  |
|
|
|
 |
Catwomanja
Contributor

|
Posted:
Tue 09 Mar 2010 19:05 |
|
Ziet er weer fantastisch uit...
Had niet anders verwacht natuurlijk... LOL
 |
|
|
|
 |
ronald82
no Contributor

|
Posted:
Wed 10 Mar 2010 10:09 |
|
gebruik je trouwens osmosewater voor het water (ivm de kalkaanslag) of doe je gewoon regelmatig het glas schoonmaken.
Ik kan me zo voorstellen dat je bij de bovenkant van het water zo'n vieze rand krijgt |
|
|
|
 |
AQUALINGEN
Secretary & Contributor

|
Posted:
Wed 10 Mar 2010 17:25 |
|
@Catwomanja thanks
@Ronald, gen osmosewater gewoon leiding water en idd moet er wel eens glas gereinigd worden maar door dit regelmatig te doen blijft het allemaal netjes. Zodra je spatwater weken, maanden laat zitten dan krijg je het probleem dat je het er nauwelijks meer af krijg. Beste methode is om dan een stanley mesje vlak over het glas te halen.  |
|
|
|
 |
AQUALINGEN
Secretary & Contributor

|
Posted:
Fri 19 Mar 2010 19:14 |
|
Vanmiddag is Birdie wat onrustig geworden en kraste tegen de ramen. Dit doet ze normaal gesproken nooit en we hebben de bak geopend, hierna is ze zelfstandig voor het eerst de hele kamer gaan verkennen.
We hebben het idee dat ze aan het zoeken is naar een legplek. met deze gedachte hebben we besloten om de extra legkist niet boven op zolder maar aan de bestaande bak te gaan bouwen zodat er niet straks 1 boven in de noodbak moet gaan bevallen en zo kunnen ze vertrouwd in hun eigen bak blijven.
Binnenkort foto's van de tweede legbak.
Gr,Roland |
|
|
|
 |
leroy
Chairman & Contributor

|
Posted:
Fri 19 Mar 2010 23:57 |
|
dit zou super zijn...ik wacht eigenlijk al vol spanning op de "rode "jonkies |
|
|
|
 |
dannyd
Contributor

|
Posted:
Wed 31 Mar 2010 18:46 |
|
Ik had nog even een vraagje, dacht post hem hier maar gewoon ff tussen door.
de temp in de legkist moet die altijd 28-30gr bedragen, of alleen op het moment dat je bevruchte eieren hebt en dus ook wat van plan bent met de eieren?
Bedankt, |
|
|
|
 |
AQUALINGEN
Secretary & Contributor

|
Posted:
Wed 31 Mar 2010 21:04 |
|
| dannyd wrote: | Ik had nog even een vraagje, dacht post hem hier maar gewoon ff tussen door.
de temp in de legkist moet die altijd 28-30gr bedragen, of alleen op het moment dat je bevruchte eieren hebt en dus ook wat van plan bent met de eieren?
Bedankt, |
De temperatuur heeft niets te maken of je ze nu wel of niet wil uitbroeden tevens weet je nooit voor het leggen of ze bevrucht zijn.
De gewenste temperatuur is nodig om het een geschikte plek voor de leguaan te maken. Indien deze te koud is zou het kunnen dat ze de legbak niet willen accepteren.
Bij andere reptielen (eigen ervaring) is dit ook waarneembaar alleen in mindere maten zoals ik de verhalen over leguanen moet geloven. Hier heb ik duidelijk gezien dat ze hun snuit in de grond drukken om te voelen of het geschikt is. Soms proefen ze ook wat van de grond.
Gr, Roland |
|
|
|
 |
|
|