eindelijk weer een legsel
Beste leguanenvrienden,

Vijf jaar na hun eerste legsel, hebben onze leguanen eindelijk weer eens eieren gelegd. Net als de vorige keer 61 stuks. In 2000 werden 49 jonge leguaantjes geboren, 12 eieren gingen gedurende de incubatietijd verloren. Nu moesten we al direct 12 eieren verwijderen omdat die nauwelijks of geen voldoende dikke schaal hadden en ook niet voledig "gevuld" waren. De resterende 49 eieren heb ik direct uit de nestbak gehaald en in de zelf gemaakte broedstoof gelegd.
Alhoewel de meeste eieren er tamelijk goed uitzien, hebben nogal wat eieren deukjes. Dat probeer ik te verhelpen door ze wat dieper in de vermiculite te leggen en de vermiculite rond dat betreffende ei wat voctiger te houden door er enkele druppels water op te sprenkelen. In 2000 kon ik op die manier de eieren meestal weer mooi rond krijgen.
De broedstoof heb ik ingesteld op 29 graden, de luchtvochtigheid is zo goed als 100%. De vermiculite vind ik, ondanks dat enkele eieren deukjes vertonen, toch nog te vochtig. Waarschijnlijk komt dit omdat ik op de bodem van de broedstoof een laagje water had gedaan dat is verdampt en door de vermiculite is geabsorbeerd. Door een klein ventilatiegat in de broedstoof open te laten, hoop ik de vermiculite geleidelijk op het gewenste vochtigheidsniveau te krijgen.
Ik heb alle eieren genummerd, zodat ik in een logboekje de ontwikkeling van ieder ei kan bijhouden.
Graag zal ik op ons forum af en toe wat over het verloop van de incubatie laten weten. Mochten er vragen zijn van jullie kant of iemand heeft intersse om te komen kijken hoe een en ander uitziet, laat het mij dan even weten.
Groeten,
Geert van Gerven
Reply
Gefeliciteerd met je legsel, hopelijk verloopt alles goed en is er over een poosje weer jong grut.Heb je geen last van schimmel of gebruik je norit poeder????
Jammer dat je zo ver weg woont anders kwam ik zeker even langs.
Laat ons maar weten hoe het verloop is Idea Wink
Tessoro  en Bimbo (iguana iguana rhinolopha)
een hond, Philos (X border collie / friese stabij)
http://drakieonline.haaralbums.nl/
Reply
Da's leuk nieuws Big Grin Hopelijk gaan alle eieren uitkomen, succes Geert :!:
Reply
Kun je af en toe niet wat foto's plaatsen. Je woont te ver weg, maar ik vind het wel leuk om te volgen...
Enne gefeliciteerd natuurlijk! Wink
2 kinderen, 1 hond, 4 katten, 2 konijnen, 2 cavia's, 6 sagrei anolissen, 3 langstaart hagedisjes en 2 leguanen Lizzy en Dino
Reply
Spannend, Geert! Limburg is niet echt om de hoek, maar het zou leuk zijn als je ons virtueel op de hoogte houdt. Ik ben heel benieuwd naar het verloop :!:
Reply
Hoi Geert,

Wat ontzettend leuk om weer eens van je te horen. Big Grin Ik, maar ook de doelgroep zijn bijzonder geïnteresseerd naar je kweek bevindingen. Deze zouden we graag ook willen publiceren in de Iguana Varia. Laat maar weten of dit je wat lijkt via private message, e-mail of het forum.
Reply
hoi
gefeliciteerd met de eieren
laat af en toe eens wat op het forum zien
want limburg is toch wel ff te ver weg.
veel geluk ermee
2 leguanen binky en bubbles.2 baardjes1 hond en 3 katten en 2 rattenslangen sjors en sjimmie
2 pythons ka en viper
1 boa imp bo
www.baardjesenslangen.nl
Reply
Beste leguanenvrienden,

Het is nu bijna 2 weken geleden dat de eieren werden gelegd.
Aanvankelijk heb ik, ondanks de voorbereidingen, geheel tegen de verwachting in veel problemen gehad met de vochtigheid van de vermiculite. Deze bleek veel te droog te zijn waardoor ik dagelijks met eieren te maken kreeg die deukjes vertoonden. Die eieren heb ik dan enkele dagen ingegraven in een apart bakje met veel vochtiger vermiculite, waardoor de eieren gelukkig weer herstelden en mooi bol werden.
Inmiddels heb ik de vermiculite wel op de gewenste vochtigheid gekregen. Om dit te meten gebruik ik een grondvochtigheidsmeter, die door het bepalen van de onderdruk in de meetkolom de grondvochtigheid zichtbaar maakt. De grondvochtigheid probeer ik op circa -300 kPa te houden (op die schaal is - 400 droger en - 100 vochtiger).
Van de 61 eieren heb ik er 49 in de broedstoof gelegd. De andere 12 zagen er gewoon veel te slecht uit (geen harde schaal en / of geheel ingedeukt). Van de 49 overgebleven eieren heb ik er inmiddels nog eens 3 moeten wegdoen omdat die, nadat ze deukjes kregen, niet meer herstelden en bovendien beschimmelden waardoor ze er te slecht gingen uitzien. Ik heb trouwens nog geen ei geopend, zodat ik ook nog niet zeker ben of de eieren wel bevrucht zijn! Dat blijft dus nog even spannend.
De temperatuur in de broedstoof kan ik redelijk constant op 28,5 tot 29 graden houden, hoewel ik, afhankelijk van het moment op de dag dat ik de temperatuur controleer, ook wel eens enkele tienden lager of hoger zit.
De leguaan die de eieren heeft gelegd beschermt de legbak nog steeds. Als het mannetje te dicht in de buurt van de legbak komt, wordt die steevast verjaagd. Ik laat de legbak nog enkele weken in het terrarium staan en verwarm die ook nog steeds totdat het vrouwtje geen interesse meer toont. Op die manier denk ik dat het vrouwtje maximaal aan haar natuurlijke situatie en gevoelens tegemoet komt. Het vrouwtje, dat flink was afgevallen na het leggen van de eieren, eet weer gewoon en drinkt af en toe een beetje water. De eerste dagen na het leggen heb ik het vrouwtje enkele dagen ook nog wat kattebrokjes en meelwormen gevoerd. Normaal gesproken krijgen ze bij mij 100% plantaardig voedsel.
Ik heb van de legbak, de broedstoof en eieren enkele digitale foto's gemaakt, maar helaas heb ik geen flauw idee hoe ik die op het forum kan plaatsen. In dat soort dingen ben ik behoorlijk onhandig. Als iemand een
eenvoudig instructie heeft hoe dat moet, dan houd ik mij aanbevolen.
Zo dat was het weer. Zodra ik meer nieuws heb, laat ik weer wat van me horen.
Groeten,
Geert van Gerven
Reply
toch wel grappig dat het vrouwtje de bak nog zo verdedigd, "goed moedertje" ha ha.
Hopelijk blijven de andere eieren goed, mochten ze allemaal uitkomen raak je alle dieren wel kwijt ????
Je mag de foto's wel naar mij sturen, ik zet ze dan via een internetalbum hier neer. Idea Wink
Tessoro  en Bimbo (iguana iguana rhinolopha)
een hond, Philos (X border collie / friese stabij)
http://drakieonline.haaralbums.nl/
Reply
[quote="thilde"]toch wel grappig dat het vrouwtje de bak nog zo verdedigd, "goed moedertje" ha ha.

Ja en Geert is een "goed vadertje". Je hebt er zo te lezen behoorlijk wat werk aan. Leuk dat je het hier op het forum plaats, kunnen we op afstand met je meeleven. Succes en groetjes, Lya
2 kinderen, 1 hond, 4 katten, 2 konijnen, 2 cavia's, 6 sagrei anolissen, 3 langstaart hagedisjes en 2 leguanen Lizzy en Dino
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)