even voorstellen
Ik ben Paul van Nimwegen, kom uit Drenthe en ben sinds kort de bezitter van een groene leguaan (Draakje), ws circa 3 a 4 jaar oud. Hij (ik denk dat het een hij is) is nu circa 1 meter lang en ruim 1 week bij ons en zit in een terrarium van 2mx1.30mx0,8m (hxbxd). Na enkele dagen stress en weinig eten wordt hij nu beweeglijker in z'n terrarium en begint ook goed te eten. Na jaren van wegen en wikken en veel lezen over de verzorging en het terrarium besloten de stap te zetten. Bij de vorige eigenaar had hij niet optimale omstandigheden gehad wat betreft temperatuur en luchtvochtigheid. Nu dus druk aan het experimenteren om de dag en nacht temperatuur goed te krijgen met twee basking spotplekken, waarvan ééntje ook UV-B licht geeft en voor de nacht een keramische warmtelamp. Een en ander aangesloten op een thermostaat (Hygrotherm Humidity & Temperature Controll (Proline) die de dag- en nachttemperatuur bewaakt. Tevens bewaakt deze regelaar de luchtvochtigheid. Maar ik heb de luchtbevochtiger (Lucky Reptile Super Fog 2nog niet geplaatst omdat ik dan moet boren door het terrariumdak en niet teveel stress wil veroorzaken nu hij net wat relaxter wordt. Tot zover deze korte kennismaking. Zijn er meer leden uit Drenthe? Dan lijkt contact mij leuk om gemakkelijker  van elkaar te leren.
Antwoord
Hallo Paul! Welkom op ons forum, helaas niet meer zo heel erg druk bezocht als in het verleden, maar er valt hier genoeg informatie te vinden. 

Leguanen kunnen inderdaad de eerste periode wat afwachtend zijn, een verhuizing brengt zoals je al zegt stress met zich mee. Maar met genoeg geduld gaat dit vast helemaal goed komen. Je basis klinkt goed wat betreft techniek. Het is fijn om met een thermostaat te werken, je moet alleen wel uitkijken dat je deze niet aansluit op de spots, deze kwikdamp lampen kunnen er over het algemeen niet goed tegen om steeds uit en aan te gaan, dit verkort de levensduur aanzienlijk. 

Wat betreft donateurs uit Drenthe, wij zijn 3 jaar geleden verhuisd vanuit Assen naar Limburg. Voor enkele jaren terug wist ik er wel een aantal te noemen, maar enkele hebben geen dieren meer en van anderen weet ik het zo even niet of ze nog leguanen hebben of donateur zijn.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)