Terrarium opgroeiende leguanen
Hallo, allereerst super dat dit forum er is, ik hoop veel van jullie te leren!

Ik en mijn vrouw hebben sinds zaterdag een koppeltje leguanen van 9 maanden oud geadopteerd: Bommel en Berta. Voor zeer korte tijd zitten ze nu in een glas-terrabak van 100x60x40.
Een houten terrarium van 180×100×80 is onderweg. Deze zal in onze woonkamer bij onze aquaria komen.
Wbt aquaria ben ik super op de hoogte hoe deze technisch in te richten en te onderhouden en mijn vrouw heeft vroeger een leguaan gehad en heeft ervaring wbt gedrag, voer etc. We willen we graag een zo goed mogelijke leefomgeving voor onze dieren, vandaar dat wij hier advies vragen.

Tot nu toe aangeschaft: 
60watt warmtelamp, 20watt uv-lamp, beregeningssysteem Monsoon multi, hygro/thermometer

Mijn vragen:
Wat voor en hoeveel lampen adviseren jullie in het nieuwe terrarium? En is het bijv raadzaam om 2 warmtelampen op te hangen zodat beiden een perfecte plek hebben om te zonnebaden?

Uiteraard komt er nog een waterbak in met extern filter en zijn we van plan de wanden te bekleden met de bekende kurkplaten. Verder gebruiken we hout uit de eigen tuin en dik scheepstouw voor de inrichting.

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en) en inzichten!

Mvg Jan Wiebe
Antwoord
Update: na onderzoek ben ik uitgekomen bij de 70watt flood van solar raptor, verder ben ik van plan een 88cm/36watt led-tube inkl. die ik nog heb liggen er bij te hangen voor het echte daglicht effekt.
Daarnaast creëeren we nog een 2e plek met de 60watt halogeen+20 watt uv spaarlampspaarlamp.
Antwoord
Hallo Jan,

Allereerst welkom! Smile

Het is inderdaad verstandig om 2 zonplekken te creëren, ik zou dan wel kiezen voor 2 UV spots. Solar raptor heeft goede lampen, maar ook de lampen van reptech of the white light zijn goed geschikt. 

Extra daglicht doormiddel van een goede (led)lamp is natuurlijk altijd goed.

Als ik een tip mag geven, dan zou ik geen gebruik maken van kurk voor de achterwanden. Er zijn situaties geweest waarbij de leguaan (per ongeluk) stukken hiervan binnen heeft gekregen, wat uiteindelijk heeft geleid tot verstoppingen. Kurk brokkelt heel gemakkelijk af als een leguaan er tegenaan klimt. Deze losse stukken kunnen dus gevaarlijk zijn.
Scheepstouw en takken uit de tuin zijn natuurlijk erg geschikt. 
Succes en mochten er nog vragen zijn dan horen we het natuurlijk graag.
Mocht je wat foto's hebben, ook altijd leuk om te zien Smile
Antwoord
[Afbeelding: 20180629_214726_zpshbpoxlkx.jpg]
[Afbeelding: 20180623_220303_zpsfujsa1ro.jpg]

Boven Fiona (naamsverandering) en onder Bommel.
Bommel moet nog wat aankomen, net op de terugweg van hardnekkige wormen, maar hij eet al goed en zelfs uit de hand. Fiona is wat levendiger en wilder Big Grin

Bedankt voor het advies!
Antwoord
[Afbeelding: 20180630_095036_zpsut0yoqwn.jpg]
Antwoord
Lekker beplant terrarium! Goed voor de luchtvochtigheid Smile
Ik vind ze er beide wat aan de magere kant uitzien, te zien aan de licht ingevallen staartbasis. 
Eten ze al bij jullie? De meeste leguanen eten een poosje niet vlak na een verhuizing.
Probeer ze goed te verwennen met allerlei lekkers Smile

Edit: lees nu pas de tekst onder de foto
Fijn dat ze al eten!
Antwoord
Ze eten en drinken idd al, alhoewel ze een voorkeur hebben voor de beplanting ipv de dagelijkse saladeBig Grin was te verwachten.. ik besprenkel de planten nu met vitaminevitaminepoeder en calciumcalcium zodat ze dat ook binnenkrijgen.

[Afbeelding: 20180630_150808_zpsj6eev6yd.jpg]
Antwoord
Update: Beiden hebben bloedmijt, het viel me gisteren op dat Bommel veel met zijn kop schuurde en vandaag, na zijn bad, dreven er veel bruine puntjes in hehet water. Na controle van zijn oksels duidelijk die kleine bloedzuigertjes zien zitten.

Met hulp van dit forum bij Refona uitgekomen en direct een Dutchty's pakket besteld.

Tot die tijd laat ik ze dagelijks sws even zwemmen om zoveel mogelijk mijten te verzuipen.
Even een lastige start, maar mooi dat er zo'n biologisch wapen is. Wij zijn écht een tegenstander van pesticiden.
Antwoord
Ai dat is inderdaad vervelend, bloedmijt. Fijn om te lezen dat het forum op deze manier nog steeds hulp bied!
Wij hebben zelf goede ervaringen met dutchy's.

Tsja van dat plantje is niet veel meer over  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)