Leguaan verkleurd, medische oorzaak?
[attachment=55][attachment=55]
Goedenmiddag allen,

Mijn naam is Dimitri en ik ben sinds 2 maanden de trotse verzorger van "Mook" alleen nu valt mij sinds 3 dagen op dat de mooie kleur van voorheen langzaam veranderd naar donkerbruin/zwart.
Ze eet verder goed en vertoont geen vreemd gedrag zover ik kan bepalen.

Komt iemand dit bekend voor?

Het verblijf is 2 x 1.5 x 2 meter en is verder opgebouwd met 2 x solar raptor 70W , 2 warmtespots en een nachtlamp, tevens 2 sproeikoppen en een vijver onderin.
Ik heb geen idee ,  ik heb wel gelezen dat verkleuring te maken kan hebben met de paartijd en dan voornamelijk bij de mannen maar zover ik weet is Mook een vrouwtje... Rolleyes 

Ik hoor het graag, alvast bedankt !!

Mvg,
Dimitri

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Hoi Dimitri!

Wat een mooie leguaan heb je daar zitten  Smile
Op de eerste foto lijkt ze inderdaad heel erg donker te zijn.
Van wat ik heb gehoord vervaagd de blauwe kleur naarmate ze ouder worden wel wat, maar aangezien je het dier nog niet zo lang hebt, lijkt me dit niet de reden.

Heb je de temperaturen gecontroleerd? Het terrarium lijkt me verder goed ingericht, met de juiste verlichting. Verder ziet ze er ook goed vol uit. Ook vrouwtjes kunnen natuurlijk onder invloed van hormonen zijn, maar mijn ervaring met specifiek groene leguanen schiet daarin tekort om iets zinnigs te zeggen over wat voor invloed dat heeft op verkleuren. Ik weet dat mannetjes in de paartijd juist feller van kleur worden.
Antwoord
(16-05-2018, 08:08 PM)Yoni van Uden schreef: Hoi Dimitri!

Wat een mooie leguaan heb je daar zitten  Smile
Op de eerste foto lijkt ze inderdaad heel erg donker te zijn.
Van wat ik heb gehoord vervaagd de blauwe kleur naarmate ze ouder worden wel wat, maar aangezien je het dier nog niet zo lang hebt, lijkt me dit niet de reden.

Heb je de temperaturen gecontroleerd? Het terrarium lijkt me verder goed ingericht, met de juiste verlichting. Verder ziet ze er ook goed vol uit. Ook vrouwtjes kunnen natuurlijk onder invloed van hormonen zijn, maar mijn ervaring met specifiek groene leguanen schiet daarin tekort om iets zinnigs te zeggen over wat voor invloed dat heeft op verkleuren. Ik weet dat mannetjes in de paartijd juist feller van kleur worden.

Hi Yoni, thanx !!

De eerst foto is zoals ze nu is, de 2e zoals ik haar kreeg.
Ik heb qua temperatuur 2 zones, 1 van 30-31 en 1 van 26-28, in de nacht zakt het naar 22-23.

Waar ik het meest mee zit is dat ik aankomende zaterdag een mannetje op ga halen maar als ik niet zeker weet dat dit een vrouw is dan word dat wellicht lastig Rolleyes
Op de bijgevoegde foto is de lichtval iets beter waardoor je duidelijk ziet dat de verkleuring zich tot nu toe tot de bovenzijde beperkt maar ik weet natuurlijk of het gewoon weer wegtrekt.

We wachten voor nu even af....

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
En onder de basking spots? Hoe warm is het daar?
Antwoord
(17-05-2018, 07:47 AM)Yoni van Uden schreef: En onder de basking spots? Hoe warm is het daar?

Direct eronder zal uiteraard iets warmer zijn maar deze hangen op ongeveer 40 cm hoogte van de stammen af.
Zouden ze wellicht te laag hangen?  Confused
Antwoord
Deze hoogte is wel goed. Het mag onder de spots gerust een stuk warmer worden, rond de 40 graden. Vaak zie je juist als het te koud is in een terrarium dat dieren donkerder verkleuren, vandaar mijn vraag.
Antwoord
Ah zo, ik heb wel een extra LED tl balk geplaatst zodat er wat meer daglicht gecreeerd word.
Ik houd de verkleuring in de gaten , vandaag valt het kleurverschil weer reuze mee..

Ieder geval bedankt voor het meedenken !!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)