Onze "nieuwe" groene leguaan met kapotte bovenlip
Hallo,

Afgelopen zondag 14-1-18 hebben wij onze groene leguaan mogen ophalen. 
Het is een duidelijk een mannetje (zie foto 1), en hij heet Jackie.
Jackie is ongeveer anderhalf jaar oud, 441g en heeft een totale lengte van 65cm en een kop-romp lengte van 22cm.

Jackie moet wennen aan zijn nieuwe huis. Door dat hij verhuist is ervaart hij stress en neemt hierdoor nog geen voedsel tot zich.
Wij zouden hem graag rust gunnen om te wennen, maar omdat Jackie een stuk van zijn bovenlip mist door bonken tegen het glas bij zijn vorige eigenaar moeten wij het dagelijks behandelen (zie foto 2). Omdat Jackie geen voedsel tot zich neemt ben ik bang dat het zijn herstel belemmerd, nou is mijn vraag aan jullie, zal ik hem door blijven behandelen met de hoop dat hij gaat eten? of zal ik de behandeling tijdelijk stop zetten om hem zijn rust te geven en hem pas weer behandelen zodra hij weer eet?

Buiten de behandelingen om gunnen wij hem zijn rust.

Volgens zijn vorige eigenaar at hij goed (wat opzich terug is te zien in zijn gewicht), wel gaf zijn vorige eigenaar aan dat hij niet "tam" was en een echte wilde kan zijn, dit hebben wij al mee mogen maken tijdens de behandeling.

Wij horen graag van jullie.

Groetjes,
Daniel, Tara en Jackie

[Afbeelding: Ucr0vP.jpg][Afbeelding: 8i11Nv.jpg][Afbeelding: cUjkkq.jpg]
Antwoord
Hoi Daniel,

Op de foto zie ik een leguaan die in de vervelling zit. Hij groeit dus :Smile De wond ziet er rustig uit. Ik neem aan dat je een antibioticum zalf achtig iets op de wond moet smeren? Zo ja, dan zou ik ervoor kiezen om dat op de wond te smeren als de leguaan slaapt. Daar gaat hij niet wakker van worden. De meeste leguanen die slapen liggen zo ongeveer in coma. Smile 
Of heb je ook medicijnen gekregen die oraal toegedient dienen te worden?
Antwoord
Hallo Evert,

Als eerst bedankt voor je reactie.

Klopt, hij zit flink in de vervelling.
Wij smeren inderdaad met antibioticazalf en dienen verder niks oraal toe. Het smeren van de zalf terwijl hij slaapt klinkt inderdaad als een goed idee, dit gaan wij morgen proberen! 

Bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Daniël, Tara en Jackie.
Antwoord
welkom hier op ons forum , het idee van evert is een goede , ook kun je een doek over zijn kop en dan het   derde oog  , dat licht en donker onderscheid , doen  Idea
Tessoro  en Bimbo (iguana iguana rhinolopha)
een hond, Philos (X border collie / friese stabij)
http://drakieonline.haaralbums.nl/
Antwoord
Hallo Thilde,

Bedankt voor de tip! Big Grin

Groetjes,
Daniel, Tara en Jackie
Antwoord
Ondanks zijn beschadigd neusje is het wel een knappe vent hoor! Goed om te zien dat hij wel lekker onder de lamp gaat liggen. Leguanen zijn naar mijn ervaring best gevoelig voor veranderingen, verandering in gedrag en eetgewoonten zijn niet abnormaal. Op welke plek bied je het voedsel aan? Wat hoger in het terrarium het voedsel aanbieden wil nog wel eens helpen.
Antwoord
Dankjewel! Het is inderdaad een mooie. Ik bied het voedsel aan op 2 plekken bovenin en onderin, omdat hij altijd op de grond eten kreeg van zijn vorige eigenaar. Hopen dat hij zich snel op zijn gemak voelt!

Wj houden jullie op de hoogte en zullen zo nu en dan een foto plaatsen.
Antwoord
En wil het lukken met het smeren van de zalf als hij slaapt?
En heeft hij inmiddels al wat eten tot zich genomen?
Antwoord
Goedemorgen,

Het smeren lukt inderdaad! Grappig dat ze zo diep slapen.
Hij heeft nog geen voedsel tot zich genomen.

Afgelopen zaterdag heb ik bloedmijt gevonden (dit is nu behandeld).

Nu hopen dat het goed gaat komen.

Groetjes,
Daniël en Tara
Antwoord
Ik zou oppassen met dat diep slapen conclusie, normaal als je niet vreemd doet gaat het prima. Als ze wakker schrikken kan je hebben dat het ontsnappingsmechanisme begint te werken. Ik heb het een keer gehad dat spike van zijn plank afvloog recht tegen het raam, spartelend het huis door op zijn achterpoten op zoek naar een donkere hoek om te verstoppen. Hij heeft een paar dagen daarna niet alleen in zijn boom durven te slapen, maar goed hij sliep toen op mijn nek in bed. Waar hij vrij rustig van werd gelukkig. Dus als hij slaapt geen knallen, niets over hem heen doen en vooral niet proberen over hem heen te buigen, die derde oog is erg gevoelig voor roofdieren die hem proberen te grijpen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)