Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
regelgeving EU
Op 16 december wordt in Brussel gestemd over dieren die invasief binnen twee landen van de EU kunnen zijn, volgens deze lijst: klik hier is de inguana inguana ook een dier dat straks niet meer in de EU verhandelt of gekweekt mag worden.

Weet dat er een aantal belangenverenigingen hier mee bezig zijn maar vind het vreemd dat we weinig tot niets over deze regelgeving kunnen vinden buiten de site van de EU om.
Bedenker en ontwikkelaar van reptipedia
Reply
Ik kan je hier zo niks zinnigs op zeggen. Wat ik begrijp uit de link is dat ze op de canarische eilanden (spanje) geintroduceerd zijn. 
Kan me niet voorstellen dat op deze basis de Iguana iguana niet meer verhandeld/gekweekt zou mogen worden.
Reply
Als je de tekst van de verordening erbi neemt komt het er op neer dat als een dier in twee landen of meer zich kan voorplanten en een bedreiging kan vormen voor de flora en fauna deze gezien wordt als een invasieve soort en men de dieren niet meer mag verhandelen / kweken binnen de grenzen van de EU, de eigenaren van deze dieren mogen ze dan niet meer verkopen / wegschenken en dienen de dieren te verzorgen tot aan hun dood.

Inguana inguana is ionderdaad voor gedragen door Spanje en een commisie heeft beslist dat deze dieren inderdaad in meerdere landen een bedreiging kunnen vormen als ze in de natuur terecht komen.
Reply
Dat zou dan ook moeten gelden voor bijvoorbeeld Trachemys scripta scripta en troosti (geelwang en geelbuik waterschildpadden) en wat dacht je van de halsbandparkieten hier in Nederland?

Daarnaast zou een Iguana iguana zich hier in Nederland nooit kunnen voortplanten in het wild, zelfs overleven het hele jaar door is al niet haalbaar, daar ons klimaat dit niet toelaat. In andere landen kan ik me er iets bij voorstellen.

Maar zoals ik al noemde, ik kan er verder niks zinnigs over zeggen, wellicht dat Evert meer op de hoogte is van deze regelgeving?
Reply
Juist door de halsbandparkiet, de muskusrat en de wolkrabbetjes zijn ze in Brussel gaan nadenken en willen ze dit soort dingen proberen te voorkomen en moet de hele EU gaan voldoen aan regels die slechts regionaal problemen kunnen geven.

Betreffende de T.s.scripta en de T.s.troosti; deze zullen zich niet makkelijk in het zuid Europees klimaat kunnen voortplanten daar het voor het uitbroeden van de eieren nog vaak te koud is, iets wat bij de T.s.elegans minder van toepassing is.

Met andere woorden:

Doordat men in Spanje en Italië mogelijk problemen kunnen krijgen met deze reptielen worden ze in de gehele EU verboden.

Jammer genoeg is er geen enkele belangen organisatie (die wel op de hogte zijn) die ons als hobbyisten medegedeeld heeft wat er op EU vlak speelde en hebben ons samen met de Nederlandse overheid op het dwaalspoor gezet dat positieflijst heet en zo de aandacht niet gevestigd op deze problematiek wat vele ernstigere gevolgen kan hebben voor onze en andere dieren hobby's.
Reply
We gaan er naar kijken, maar ik denk persoonlijk niet dat dit in Nederland gevolgen gaat hebben voor het houden van Iguana
Reply
Op de lijst ontbreken veel problematische en wijdverspreide exotische plant- en diersoorten, evenals soorten die op het punt staan zich in Europa te vestigen. Dit is een punt waar veel om te doen is. Staatssecretaris Martijn van Dam (EZ) wil alleen de 37 uitheemse planten en dieren aanpakken die volgens de Europese Commissie van belang zijn voor de bescherming van de natuur in Europa.

Als we gaan kijken naar Nederland dan komt de  groene leguaan komt daar (nog) niet op voor. Op zich ook logisch want tot op heden heeft deze soort zich niet in Nederland gevestigd en kan niet als invasieve soort op voorhand gekenmerkt worden.De omstandigheden om zich in NL te vestigen zijn daar veel te slecht voor.

In Zuid Spanje is de kans om zich als invasieve soort te ontpoppen een stuk groter. Maar je kunt de omstandigheden daar niet 1 op 1 doortrekken naar die van bijvoorbeeld NL. Dat uis appels met peren vergelijken.

Ook op de Nederlandse risico beoordelingsrapporten van het NVWA komt de groene leguaan niet voor. Tot op heden acht ik de kans klein dat deze soort voor NL verboden gaat worden.
Reply
PVH is ermee bezig overigens: http://www.huisdieren.nu/over-pvh/persbe...e-soorten/

Op fb is een groep aangemaakt: Collectief belanghebbende IAS

Ik heb tevens hier de lijst met voorgedragen soorten: http://sdgl.org/wp-content/uploads/2015/...elijst.pdf
Reply
(13-12-2015, 04:25 PM)Evert Wrote: Op de lijst ontbreken veel problematische en wijdverspreide exotische plant- en diersoorten, evenals soorten die op het punt staan zich in Europa te vestigen. Dit is een punt waar veel om te doen is. Staatssecretaris Martijn van Dam (EZ) wil alleen de 37 uitheemse planten en dieren aanpakken die volgens de Europese Commissie van belang zijn voor de bescherming van de natuur in Europa.

Als we gaan kijken naar Nederland dan komt de  groene leguaan komt daar (nog) niet op voor. Op zich ook logisch want tot op heden heeft deze soort zich niet in Nederland gevestigd en kan niet als invasieve soort op voorhand gekenmerkt worden.De omstandigheden om zich in NL te vestigen zijn daar veel te slecht voor.

In Zuid Spanje is de kans om zich als invasieve soort te ontpoppen een stuk groter. Maar je kunt de omstandigheden daar niet 1 op 1 doortrekken naar die van bijvoorbeeld NL. Dat uis appels met peren vergelijken.

Ook op de Nederlandse risico beoordelingsrapporten van het NVWA komt de groene leguaan niet voor. Tot op heden acht ik de kans klein dat deze soort voor NL verboden gaat worden.

Helaas is door de vrijhandelszone binnen de EU straks wel van toepassing, niet alleen in de landen waar ze zich kunnen voortplanten maar in de gehele EU worden ze verboden om te verhandelen / kweken.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)