Vragen over Ctenosaura palearis
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik me aan het oriënteren op het houden van bepaalde soorten hagedissen, en ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met het houden van Ctenosaura palearis.
Bijvoorbeeld de afmetingen van het terrarium(voor 1 dier) en is er ook redelijk wat aanbod van deze soort?

Alvast bedankt,

Lucas
Antwoord
Ctenosaura soorten worden niet massaal gehouden, maar er zijn wel diverse houders van deze soorten.
Wat op dit moment het aanbod is, durf ik je niet te zeggen, maar laat je niet zomaar uit het veld slaan als de zoektocht wat tegen zit, als dit de soort is die je graag wilt houden.
Antwoord
Na zeer veel zoeken ben ik zelf een fokker tegen het lijf gekomen, wat yoni al zei, weinig aanbod in de EU.
Hier een linkje naar mijn beestje, maar in een notendop:

Veel ruimte in verhouding naar de grootte van het beest, ze zijn zéér actief. Liever de hoogte dan de breedte in, alhoewel mijn terra 2 meter breed is en slechte 65 cm hoog, en mijn diertje er zich daar prima in kan bewegen. 1.5 meter hoog en 1 meter breed is dan denk ik een betere optie van wat ik heb gelezen. Maar zoals ik zei, mijn diertje lijkt zich prima te vermaken.

Eet vooralsnog 99% spinkhanen, zouden op latere leeftijd op zo een 75% groenvoer overgaan maar is bijn mijn diertje van nu bijna een jaar oud weinig van gebleken, komt waarschijnlijk nog.
Zeer schuw beestje in mijn geval, maar dat kan natuurlijk variëren.

Prachtige dieren om te zien hoor! Echt bij verre het mooiste reptieltje dat ik tot noch toe in mijn bezit heb gehad! Dat ze wat wild zijn vind ik fantastisch. Mijn diertje heb ik uiteindelijk uit het buitenland moeten halen, in Duitsland bij de reptielenbeurs. Denk dat iets dergelijks je beste kans is.

Korte versie: vooral insecten tot latere leeftijd. Veel ruimte voor relatief kleine diertjes. Worden ongeveer even groot als baardagaam. ACTIEF. Niet echt tam. (in mijn geval) Big Grin

https://sdgl.org/forum/showthread.php?tid=3783

Oh en mijn dier eet ongeveer 2 á 3 bakken sprinkhanen per week.
Antwoord
Hier heb ik zeker wat aan, bedankt! :duim:
Antwoord
Uit C. palearis mest onderzoeken in de Motagua vallei blijkt het dieet voornameljk te bestaan uit insecten (47.83%) en plantaardig materiaal zoals bloemen (15.37%), vruchten (7.69%), en bladeren (26.92%). De meest vertegenwoordigde insecten waren mieren (19%) en krekels (15.38%). soms bevatten faeces monsters grote aantallen vliegenlarven maar dat kan toevallig met het eten van fruit zijn ingenomen. Soorten opgenomen plantmateriaal waren bladeren van Licania hypoleuca, bloemen van Cochlospermum vitifolium, en de vruchten en zaden van Stenocereus pruinosus.
Antwoord
Evert, klopt het dus niet dat het eten steeds meer uit groenvoer gaat bestaan naarmate de dieren volwassen worden? Dit is wat ik overal lees. Smile
Antwoord
In gevangenschap wel maar in het wild geeft het een ander beeld. De Motagua vallei is ook behoorlijk warm en kan schraal zijn qua vegetatie. Speculerend zou dit een reden kunnen zijn dat er meer insecten door de dieren worden opgenomen.
Antwoord
Gedurende en over hoe lange periode is zo'n onderzoek gedaan? Het bovenstaande lezend heb ik het gevoel dat de percentages per seizoen waarschijnlijk verschillen. Zodra de vegetatie wat beter is zal de inname hier van ook hoger liggen.
Antwoord
(14-11-2014, 11:03 AM)Eddy schreef: Gedurende en over hoe lange periode is zo'n onderzoek gedaan? Het bovenstaande lezend heb ik het gevoel dat de percentages per seizoen waarschijnlijk verschillen. Zodra de vegetatie wat beter is zal de inname hier van ook hoger liggen.

Het verschilt inderdaad over een jaar gemeten, maar niet zo gek veel. Mei t/m september bestaat voornamelijk uit inname van bladeren, vezels en mieren. De periode van november t/m december hadden kleinere hoeveelheden vezels en een verhoogd aantal bladkiemen. Monsters van februari t/m maart bevatte bloemen, kevers, krekels, mieren en vliesvleugeligen.
Antwoord
(14-11-2014, 04:05 PM)Evert schreef:
(14-11-2014, 11:03 AM)Eddy schreef: Gedurende en over hoe lange periode is zo'n onderzoek gedaan? Het bovenstaande lezend heb ik het gevoel dat de percentages per seizoen waarschijnlijk verschillen. Zodra de vegetatie wat beter is zal de inname hier van ook hoger liggen.

Het verschilt inderdaad over een jaar gemeten, maar niet zo gek veel. Mei t/m september bestaat voornamelijk uit inname van bladeren, vezels en mieren. De periode van november t/m december hadden kleinere hoeveelheden vezels en een verhoogd aantal bladkiemen. Monsters van februari t/m maart bevatte bloemen, kevers, krekels, mieren en vliesvleugeligen.

Heb zelf een Palearis, hok moet echt groot zijn! Die beesten zijn super actief, geen hok van 1 bij een halve meter. Liefst hoog, anders 2 meter breed. Mijn terrarium is 2 lang bij 50 breed en 70 hoog, en ze gebruikt elke centimeter. Ook worden deze diertjes niet tam, enorm eigenwijs! Leguanen met karakter, verwacht geen tamme groene leguaan (waar niks mis mee is, die zijn ook lief).
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)