Nu al chuckwalla eieren!?
In november 2013 heb ik een drietal jonge chuckwalla's (NK juli 2013) in mijn woestijn(rots)terrarium (2.00 x 75 x 1.50) geplaatst. In januari 2014 heb ik daar nog eens een mannetje (NK 2013) bijgezet. In de afgelopen maanden werd mij duidelijk, dat ik vermoedelijk 2 mannen en 2 vrouwen had. Vorige week begon een vermeende vrouw driftig te graven en vandaag trof ik een zestal onbevruchte eieren aan. Voor zover ik weet is dat rijkelijk vroeg voor een diertje van amper 1 jaar oud of is dat normaal?

Hieronder een foto van de eieren, het vrouwtje en de gegraven holen.

[Image: imagejpg1_zpsa11c1c46.jpg]

[Image: imagejpg2_zps8ffe415a.jpg]

[Image: imagejpg3_zps3acf3c76.jpg]
3.3.0. Sauromalus ater
1.1.1. Dipsosaurus dorsalis
0.0.1. Heloderma suspectum suspectum
Reply
Het is inderdaad wel wat vroeg, maar niet ongewoon dat ze eieren legt op die leeftijd.
Blijkbaar is ze door bijvoorbeeld een koude winterrust genoeg gestimuleerd om dat te doen.

Of het gezond voor haar is, is een tweede.
Er wordt bij Chuckwalla-vrouwen aangeraden ze niet teveel te stimuleren tot paren of eieren leggen, door ze apart van de mannen te houden of de winterrust over te slaan of zeer kort en niet te koud te houden. En dit vol te houden totdat ze ongeveer 4 jaar oud zijn.
Op die leeftijd zijn ze immers ver volgroeid en zijn ze beter bestand tegen de zware inspanning die het leggen van eieren van ze vergt. Vooral de energie, het vocht en het calcium dat het aanmaken en leggen van eieren van ze vergt, hoeven ze dan immers niet meer aan te wenden voor hun groei.
Maar je spreekt hier dan wel over wat de meest ideale situatie en scenario die je voor je vrouwtje kunt creeëren. De natuur zelf houdt zich hier nu éénmaal niet altijd aan
Chuckwalla,nabeulensis,halsbandleguaan
Reply
Dank voor je snelle en heldere reactie.
De dieren heb ik bewust niet in winterrust gedaan. Zodoende denk ik dat vooral de aanwezigheid van de 2 mannen de trigger zou kunnen zijn. Het is zeker een punt dat het niet gezond voor haar. Ik hoop dan ook dat ze de komende tijd voldoende aansterkt.
3.3.0. Sauromalus ater
1.1.1. Dipsosaurus dorsalis
0.0.1. Heloderma suspectum suspectum
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)