Een cobra geen python, een haai geen guppy
De media staat er vol mee, de kaapse cobra die ontsnapt is in Made. Hoewel ik een voorstander ben voor strenger toezicht op het houden van giftige exoten en met name het aanschaffen. Vind ik dat ze in deze editie de reptielhouderij een schop onder de gordel geven. Er wordt verklaart hoe makkelijk het is om een giftige slang op marktplaats te kopen. De verslaggever typt in giftige slang en laat een advertentie over een python regius zien als zijnde een giftige slang. Opmerkelijk vind ik dat het daadwerkelijke intypen van de zoekopdracht niet te zien is. Het geeft mij een onderbuikgevoel dat zij het gemak van het vinden van een gifslang hebben overschat. Ik ga voortaan guppies verkopen als haaien. Erg gevaarlijk en zeker niet voor beginners!

Onderstaande link bevat het nieuwsfilmpje.

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/cobra-b...unt-zorgen

Ook nog even een correctie van mijn kant, je ziet wel het intikken van de zoekopdracht maar het correspondeert niet met de getoonde zoekopdracht. Dat stukje mis ik..
Reply
Pff wat een aanfluiting zeg! Editie NL mag zich schamen. Daarbij, of iedereen moet ineens zijn giftige slangen van marktplaats gehaald hebben, maar ik krijg maar 1 zoekresultaat. Media, the people believe, what the media tells them they believe....
Reply
Hopelijk zeggen ze binnekort niet dat we niets meer mogen houden....
Reply
Voor de wat meer ervaren marktplaats gebruikers is het ook duidelijk dat het onmogelijk is om op die advertentie te komen met de zoekopdracht 'giftige slang'. Het woord giftig komt niet eens in de advertentie voor.. Ik vind een rectificatie dan ook op z'n plaats.

Inmiddels is de cobra terecht. Hij zat in de schuur van de eigenaar. Hopelijk waait het hele gedoe hier snel over en heeft het geen gevolgen voor onze hobby.
Reply
Er zullen altijd mensen blijven die onze hobby niet begrijpen. Net zoals ik het houden van heel van "gangbare" huisdieren niet begrijp.
Op dit moment wordt er gewerkt aan nieuwe wetgevingen, en daar is, mits het op de juiste manier gebeurd, niks mis mee.

Fijn in ieder geval dat de slang terecht is.
Reply
wat is dan het verschil met gevaarlijke honden die uitbreken?
Reply
(06-09-2014, 12:33 PM)Montes Wrote: wat is dan het verschil met gevaarlijke honden die uitbreken?

Niets... Ze willen gewoon weer eens flauw doen zodat we binnenkort nietsmeer mogen houden... net zo als mijn hobby (Motorcross)

-->Ze blijven maar circuits sluiten ivb geluidsklachten..
-->Gaan mensen wildcrossen en zijn ze nog niet content...
Mensen willen altijd maar klagen omdat het hun eigen hobby niet is..
Reply
Het had niet in de eerste plaats mogen gebeuren, maar goed een (kleine) fout maken is menselijk maar kan grote gevolgen hebben.

In in het algemeen zijn gifslangen prima te houden, mits ze verantwoordelijk worden gehouden. Maarja dat is bij elke huisdier.
Voor de media is dit een hype om misbruik te maken van de situatie, dat het dier spoorloos verdwenen is; is de zorg van de omwonenden, instanties en omstreken maar niet heel Nederland en de rest van de wereld.

Want al die bullshit verhalen over de giftigheid, en gevaarlijkheid... onzin! De gevaarlijkste gifslang is pas op het moment dat jij word gebeten, en dat naja nivea een van de gevaarlijkste soort is in Afrika heeft alleen te maken met de evolutie en niet zozeer van de situatie.
Wanneer word je gebeten? Nou simpel 97% als je het dier wilt doodslaan, oppakken zonder ervaring en in een hoekje dreigen. Want ondanks dat cobra's zijn vluchtdieren en zeker de "Cape Cobra" aka Naja Nivea.

Maar goed de gemiddelde Nederlander weet niet beter dan de media hun wijsmaakt en leest/kijkt met beoordeelde woorden naar onze hobbydieren, niet alleen slangen maar dan de rest van reptielen erbij getrokken. Want de "geaccepteerde" huisdieren vallen meer ongevallen, zelfs doden; wat nooit bij een exotisch dier in Nederland is ooit voorgekomen. Maar dat is nooit geen nieuws.

Al bij al, ben blij dat het terecht is. Nu maar hopen dat het stilletjes word vergeten.
15
Reply
EditieNL heeft van mij een email mogen ontvangen.
Ben benieuwd naar een reactie.

Geachte heer/mevrouw,

Via deze weg wil ik mijn ongenoegen laten blijken over uw item over de ontsnapte cobra van 5 september jl.
In dit item wordt "zogenaamd" laten zien, hoe gemakkelijk je een giftige slang kunt aanschaffen.
Er wordt in beeld gebracht dat er via marktplaats in de zoekopdracht: giftige slang, veel resultaten uitkomen.
Het tegendeel is waar. Het enige dat verschijnt, is een boek...
Maar in uw uitzending krijgt de beste man een hele lijst te zien (ik heb dan ook het vermoeden dat dit het resultaat is van alleen het woord "slang" in te tikken.
Gewoon af te halen, of zo te bestellen, wordt er gezegd bij het tonen van een advertentie van koningspythons, een van de kleinste python soorten, wurgslangen en totaal niet gevaarlijk. Maar de leek weet dit niet en gaat ervan uit dat wat jullie uitzenden klopt.
Daarmee wordt, door middel van een leugen, de mensen een angst aangejaagd, die niet gerechtvaardigd is.
Ik ben van mening dat een rectificatie wel op zijn plek is.
Krijg het vermoeden dat RTL niet echt liefhebbers zijn van slangen, tijdens KillerKaraoke heeft RTL ook al een grote misser gemaakt betreft slangen.
Maar dat terzijde. Het wordt eens tijd dat er wat meer verdiept wordt in de juiste feiten, voordat er een item uitgezonden wordt.

Ik zie graag een reactie tegemoet,

Met vriendelijke groet,
Reply
Mooie email!! Hoop dat ze eenr eactie sturen!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)