Gevecht tegen bloedmijt.
Enkele maanden geleden toen we met Jef van de DA kwamen hadden we bloedmijt ontdekt. Na het inzetten van roofmijt dachten we dat we hier vanaf waren aangezien we een paar maand niets gezien hebben.
Nu een dag of 2 voor we op verlof vertrokken zag ik ineens terug een bloedmijt op onze Jef kruipen. Omdat we toen een week weggingen was roofmijt bestellen niet meer mogelijk. Nooit hadden we gedacht dat het zo erg ging zijn toen we terugkwamen. Jef zijn bak zat vol beestjes & Jef inclusief. hij krabte zich constant was super nerveus. S'morgens wanneer het licht aanging zaten er wel bijna 10 op zijn hoofd. Ik heb toen dadelijk roofmijt besteld. Omdat ik vond dat Jef precies niet actief meer was besloten we ook bij de DA te gaan, uiteraard een andere.
Nu heeft hij Jef ingespoten met Effipro. Hij zei ook dat we gewoon zijn bak moesten inspuiten en dat Jef er na 10min terug in mocht. Omdat ik mij dit niet durfde riskeren heb ik de roofmijt zijn werk laten doen.
Nu zie ik constant kleine beestjes kruipen op zijn takken enzo maar het probleem is nu wel dat ik niet weet of het roofmijt of bloedmijt is. Ik vind er wel dagelijks nog een op Jef.

Jef verhuisd binnen dit en 2-3weken naar zijn grote terra en ik wil echt mijtvrij zijn of dit lolletje begint terug opnieuw in die andere bak.
Hoe pakken we dit nog verder aan. De huidige bak is met kurkachterwand gemaakt & dus echt een ramp qua uitkuisen.

Ook maak ik mij wat zorgen kwestie van die beesten in mijn huis. Jef heeft een kattenklimpaal omdat hij anders altijd overal opspringt en nu klimt hij daar op tot het hoogste punt. Ontsmetten met de Effipro had ik al gedacht maar kruipen die beestjes niet rond bij ons in huis nu?

Ik vrees echt voor de gezondheid van onze Jef.
Btw de DA heeft Jef onderzocht en zei dat het wel degelijk een man zal zijn dus dan hebben we toch de goede naam gekozen Smile

Ik wil er nog even bijzeggen dat ik zeker en vast Jef zijn bak wil ontsmetten maar hoe begin ik daar het beste aan. We hebben geen reserve Terra dus Jef moet dan los in huis lopen.
Reply
Ik zou zeggen vroeg in de ochtend starten met:

1. De dieren goed wegen, en behandelen met Frontline spray op basis van lichaamgewicht. 2,5 ml per kg dier. Voor dieren onder de 500 gram: verdun 0,5 ml Frontline met 0,5 ml alcohol 70%. Van deze oplossing (goed schudden) mag je 0,1 ml per 20 gram dier. Het dier enkele uren op een andere warme, goed geventileerde plek leggen. Eventueel na 4 weken herhalen. Het is handig als je de benodigde hoeveelheid Frontline op een wegwerphandschoen spuit en de dieren daarmee inwrijft (voor de kleine dieren kun je ook wattenstaafjes, wattenschijfjes of iets dergelijks gebruiken). Goed aandacht besteden aan de plekken waar roofmijten graag zich ophouden, daar waar de huid dun is, in huidplooien, onder de schubben, bij de cloaca e.d.

2. De terraria of kamer volledig leeg halen (ook de waterbak). Dus ook een aanwezige kurken achterwand verwijderen. Die zal je waarschijnlijk als verloren moeten beschouwen.

3. De dieren in een schone, aparte voldoende verwarmde, goed geventileerde plek leggen.

4. terraria huishoudelijk reinigen, eventueel desinfecteren, uitgebreid spuiten met een larven en vlooien dodende spray (ook de naden en kieren).

5. Goed ventileren! voordat de dieren er weer in terug gaan.

6. De stappen 2 t/m 5 indien nodig elke 9 dagen herhalen. Zorg dat de dieren dan op een andere plek zijn.!!

Bij de 100 ml flacon is elk pompje 0,5 ml, bij de 250 ml flacon is elk pompje gelijk aan 1,5 ml. Dus beter is de hoeveelheid met een injectiespuitje zonder naald af te meten.

Bekleed de bodem van je terrarium met wit papier. Daarop kan je mooi de mijten zien en dus bepalen of je al dan niet verder moet met behandelen. ook in de waterbak kun je verdronken mijten tegenkomen.
En probeer te achterhalen waar de bloedmijt vandaan komt. Kom je bv. op andere plekken in aanraking met reptielen?
Reply
Wij kennen zelf niemand met reptielen. We zijn ook al een hele tijd niet meer in een reptielenwinkel geweest & als we daar zijn raken we niets aan.

Met desinfecteren bedoel je dan Dethol gebruiken bijvoorbeeld?

Ik heb nog niet gekeken of er hier in de winkel frontline te verkrijgen valt. Wij hebben Effipro gekregen van de DA dat is op basis van Fipronil. Is dit evengoed of toch beter de Frontline?

Ik heb nu eens zo buisje ingelegd van geribbeld karton. Had gezien dat de bloedmijt daarin kruipt en je zo kan zien hoe zwaar de plaag is. Maar naar mijn mening is ze al veel te zwaar naar mijn goesting. Het zijn echte rotbeesten dat je zeker niet in huis wil halen & ik hoop echt dat hij er vanaf is wanneer hij verhuisd naar zijn grotere Terra want anders beginnen de problemen weer opnieuw.
Reply
In Frontline is de actief werkzame stof ook Fipronil. Je hebt dus een goed product gekregen. Met desinfecteren bedoel ik inderdaad een oplossing met een desinfectant. Je kunt ook bij de drogist alcohol 70% kopen. Dat is spotgoedkoop.
Reply
In de beginfase hebben wij ook last van bloedmijt gehad. We hebben deze eerst met roofmijt bestreden echter geen 100% resultaat zie deze topic (klik)

Later weer bloedmijt geconstateerd in de andere bak.
Omdat onze bak niet volledig gestript kon worden hebben we de dieren behandeld met vloeibare frontline op de huid en de bak bestreden met roofmijt. Dit was een succes en nu een paar jaar later nooit meer 1 gezien.

De behandeling op het lichaam deden we door een gaasje te dopen in de vloeistof(frontline) en over de gehele lichaam te smeren (pas op bij de ogen en mond). Lichaamsdelen met plooien en tussen de tenen behandelde we met een oorstaafje (wattenstaaf).

suc6

gr,Roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Dat was ook mijn plan,

Jef ingesmeerd met het product & de roofmijt in de bak, maar die staan er nu al 2 weken in & elke morgen zitten er weer bloedmijten op Jef,
Als ik ook dicht ga kijken zie ik er tussen zijn schubben ook zitten. Het krabben doet hij al minder maar hij ligt gewoon op de bodem de hele tijd, ik moet hem altijd onder zijn warmte lamp leggen. Ik denk dat door al die wondjes van die beestjes die warmte mss gaat prikken ofzo, ik heb geen idee. Jef ging ook nooit in zijn waterbak & nu zit hij daar constant in. Gelukkig eet hij nog goed anders zou ik mij nog meer zorgen maken.
Dus dan maar de grove middelen inzetten en de bak strippen & ontsmetten.
Heb daarnet alcohol gekocht & woensdagvoormiddag begin ik eraan.
Binnen dit en een maand verhuisd hij naar zijn grote bak & het zou een ramp zijn om ze weer mee over te zetten.
Roofmijt zijn goede beestjes maar ik vrees dat het bij jef al te ver gevorderd was.
Voor de zekerheid ga ik niets verhuizen naar zijn nieuwe bak, enkel Jef.
Reply
Wat ontzettend vervelend zeg, hoop dat je er snel vanaf bent. Houd ons op de hoogte, je ervaringen kunnen weer erg prettig zijn voor anderen om terug te lezen.
Kijk inderdaad goed uit met de nieuwe bak, want het zou echt jammer zijn als je straks meteen al de nieuwe bak onder hebt zitten.
Reply
(12-08-2013, 11:48 AM)Anisa Wrote: Roofmijt zijn goede beestjes maar ik vrees dat het bij jef al te ver gevorderd was.
Voor de zekerheid ga ik niets verhuizen naar zijn nieuwe bak, enkel Jef.

Correct, en dan werkt frontline toch wel het beste naar eigen ervaring.

btw als je frontline eenmaal vrij in de bak heb gespoten dan is inzetten van roofmijt niet meer mogelijk daar ze sterven van de frontline.

suc6 en hou ons op de hoogte.

gr,Roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Wat een helse klus seg de bak strippen en poetsen. Jef zit nu precies in een steriele ruimte. Achterwand eruit. En bodem is wit papier. Kwestie van alles terug snel leeg te krijgen indien nodig voor een volgende keer alles te poetsen.
Heb eerst de bak leeggehaald de takken en planten in grote zak met alcohol en water. Nadien alles gespoeld en ingespoten met frontline. De bak zelf heb ik eerst 2maal ggoed ingesopt en gespoeld met de tuinslang. Nadien alcohol 70% gebruikt om alles goed te schrobben. Alles laten trekken, nadien uitgewassen met water en dan frontline gebruikt. Jef hebben we ook behandeld en zijn klimpaal (kattenpaal) ook. Alle vodden handdoeken en dergelijke in de vuilbak of was. Als die beesten nu nog leven versta ik er niets meer van.
Intussen er ook gebruik van gemaakt om jef zijn bak te verplaatsen om plaats te maken voor zijn nieuwe villa.

Laten we nu maar duimen en hopen dat alles dood is.
Reply
Ik weet even niet meer uit me hoofd wat de ontwikkeling van de bloedmijt eieren zijn (levenscyclus) maar de kans bestaat dat je wederom mijt zie lopen. Een tweede behandeling met frontline kan noodzakelijk zijn. Kwestie van goed kijken elke dag. Het witte papier zal je daarbij helpen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)