Bouwproject van Brian Hoksbergen en Gossé Oppers.
Bedank voor het compliment Yoni & Eddy ik ben er ook wel trots op..!!
Rustig aan,

Groetjes Gossé.
Reply
Heel mooi geworden!
Slimme opmerking trouwens om foto's te maken van de lianen voordat ze definitief opgehangen worden.
Ik heb een uur lopen puzzelen in mijn kleine bak voordat ik weer wist hoe ze ook alweer hingenDodgy
In de volgende bak worden dus wel foto's gemaakt!
Reply
Beste mensen op dit Forum, (in het bijzonder: Evert..haha..!!)

Gisteravond zijn Yoni & Eddy bij ons geweest om ons eindresultaat van ons terrarium op de foto te zetten en onze leguaantjes natuurlijk..!! En ik kan alvast vertellen dat er hele mooie plaatjes tussen zitten..!!
Ik ben zelf ook erg benieuwd.......maar heb nog even geduld..!!
Er zal een nieuw Topic gemaakt worden met deze foto's, en ik zal snel samen met Brian dit Topic ook af maken.
Rustig aan,

Groetjes Gossé.
Reply
:Yo: Drumroll...! Jawel daar zijn ze dan... geloof het of niet maar het is waar, Gossé zijn bak is klaar. Wink

Bij deze wat foto's van het eindresultaat:

[Image: DSC09330_zpsd4fe58f0.jpg]

[Image: DSC09334_zps47ff17eb.jpg]

[Image: DSC09342_zps5d5d2466.jpg]

[Image: DSC09383new_zps8963eed7.jpg]

[Image: DSC09385new_zps717b7a52.jpg]
Reply
Yoni & Eddy bedankt voor het maken van deze mooie foto's echt heel erg mooi geworden..super..!!
Rustig aan,

Groetjes Gossé.
Reply
Heel mooi geworden! Mooie afwerking ook.:duim:
Reply
Mochten er aan de hand van de foto's nog vragen zijn of opmerkingen dan hoor ik het graag van jullie..!!
In een ander Topic geplaatst door Eddy staan foto's van onze rode draakjes........
Rustig aan,

Groetjes Gossé.
Reply
Mooie foto's binnekort komen we het live aanschouwen.
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Het is weer een tijdje geleden dat er een update is gekomen over het terrarium en de bewoner ervan. Het terrarium draait ondertussen een paar jaar en bevalt me echt super, er zijn altijd wel wat kleine dingen die ik achteraf iets anders had willen doen maar voor de rest valt dat ook reuze mee. Zo ben ik zelf zeer tevreden over de bodem/tegels, dit is echt super handig in onderhoud en geeft een mooi en natuurlijk aanzicht. Dit geldt eigenlijk ook voor de grote dikke lianen waar ik toen de tijd voor gekozen heb, de leguaan maakt er goed gebruik van en kiest dan ook nooit voor de zijwanden, wat hij in de vorige bak nog wel eens deed. Ook moet ik zeggen dat de kunstplanten het in deze bak prima blijven doen hihi, ik bedoel meer, de leguaan houdt ze redelijk heel en sloopt de boel niet, ook dit heeft hij in de oude bak weleens gedaan, ze zitten nu goed of beter vast. Nog een groot voordeel is de zelfgemaakte tegellijm achterwand, dit blijft altijd mooi en vooral stevig, hier en daar heb ik bij de randjes wel wat kleine scheurtjes maar dit komt door het zetten van het hout en misschien toch iets te dik gesmeerd of had ik toch ander tegellijm moeten nemen (ander flexibel tegellijm). al met al is dit ook geen probleem want er kan zo met een beetje tegellijm overheen geschilderd worden zonder dat dit schadelijk is voor de leguaan, een groot voordeel dus. Nog een groot voordeel is voor mijzelf de openklapbare ramen, voorheen altijd schuiframen gebruikt en dit blijft toch een ellende met schoonmaken, nu is het openklappen en poetsen maar. Ook kan ik er voor kiezen maar een kant open te maken, makkelijk met jonge dieren die nog wel eens de bak uit willen springen.

Als ik naar de minpunten zou kijken, of ook wel punten die ik iets anders had willen/moeten doen heb ik het toch al snel over de vijverbak. Een prima bak voor een (mijn) leguaan maar voor een andere grote leguaan is hij toch iets aan de kleine kant. Gelukkig is mijn leguaan geen waterrat en kan ik op twee handen tellen hoe vaak hij erin is geweest maar dit kan voor bijvoorbeeld een medebewoner die er ooit kan komen een klein probleem zijn. Ook is nu de filtertechniek prima en moet gewoon goed bijgehouden worden, want bij grote drollen gaat het gewoon verstopt zitten, en hij legt echt hondendrollen om het maar even lomp te zeggen. Dit kan zo'n klein filtertje op een gegeven moment niet meer aan. Ook dit is iets wat voor mijn leguaan prima werkt, maar als iemand de bak zou gebruiken als voorbeeld zijn dit wel tips die ik mee wil geven. Een grotere vijverbak en een sterkere filterpomp. De techniek hoe ik het filter is overigens echt top, het water wordt onder opgezogen en boven teruggepompt, ook de uitwendige verwarming is hierbij echt super handig zodat niks van de techniek in de bak zelf hangt. 

Een ander punt waar ik op had moeten letten of eigenlijk rekening mee had moeten houden was het groeien van de leguaan. Ik heb toen de tijd netjes zoveel centimeter afstand gehouden met de verlichting, precies wat de lampenfabriek voorschreef, nu is de leguaan alleen drie keer zo groot en dus ook drie keer zo hoog geworden en komt hij toch wel dicht bij de lamp zelf. Het gaat eigenlijk wel goed maar voor mezelf en natuurlijk voor het dier is het beter hier wat op te gaan verzinnen, gelukkig kan ik de lamp nog iets naar voren hangen en dan iets schuinplaatsen waardoor ik weer enkele centimeters winst heb. Ook iets waar rekening mee gehouden moet worden tijdens de bouw. 

Mijn leguaan springt ieder jaar in de paartijd tegen het raam op of gaat er aan zitten krassen. Voorheen had ik minder touwen in de bak hangen waardoor de leguaan vanaf het midden naar het raam sprong en zo zijn hele bek openhaalde. Dit gaf hem een grote wond aan de bek die maar niet kon helen omdat hij hem steeds weer open beukte. Ik heb toen meer touwen opgehangen zodat hij in de touwen klom en vanaf daar ging springen of ging zitten krassen wat dus een flinke klap tegen de bek scheelde. Nu is de wond geheel genezen en heeft hij er gelukkig weinig aan overgehouden. 

De leguaan zelf (Charlie) heeft het erg naar zijn zin en is een grote volwassen man geworden welke ondertussen zijn felle groen/gele kleur heeft verloren en dit in heeft geruild voor een groen/bruin jasje. Wel is hij nog altijd puntgaaf en heeft hij al zijn nageltjes en stekels nog, dit is iets wat ik zelf erg gaaf vind. Ik heb hem net proberen te meten maar hij zit natuurlijk nooit stil. Hij heeft een kop romp lengte van 40 tot 45 cm en een totaal lengte van ongeveer 130 tot 140 centimeter. Al met al een grote groene man geworden. 

[Image: 9ademo.jpg]

[Image: 29xht85.jpg]
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
Leuk om hier een update over te lezen. 
Ik denk dat iedereen die een terrarium oid gebouwd heeft, achteraf altijd wel dingen heeft die je anders had willen hebben.
Je merkt toch dat je pas bij het gebruik van langere tijd dit soort dingen tegen komt.
Wat betreft de lampen, dat is inderdaad een goeie op de noemen.
Wij merken dit ook met Darwin. Als je naar de vergelijkingsfoto kijkt die Eddy laatst geplaatst had, zie je dat hij nu veel dichter op de lamp zit.
Dit kan nog steeds prima en gelukkig hebben we de mogelijkheid om de ketting waaraan de lamp hangt korter te maken.
Maar zeker iets om in je achterhoofd te houden als je begint met een terrarium. Ervoor zorgen dat de lampen altijd hoger gehangen kunnen worden.

Charlie is zeker een prachtige grote leguaan geworden Smile Mooie dikke kop zit erop! Heb je hem wel eens gewogen?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)