Bouwproject van Brian Hoksbergen en Gossé Oppers.
Mooie bouw en bakken :duim:.
Zelf vind ik wel dat er erg veel met balken en latjes wordt gewerkt wat naar mijn idee niet noodzakelijk is tenzij er een dragende plaat is welke niet door iets anders kan worden opgevangen. Door gebruik van de balken ben ik erg benieuwd hoe de afwerking gaat worden en /of dit nog enige problemen geeft met plaatsen van tegels of iets dergelijks.

Zelf pas ik kopse kant montage toe en scheelt veel arbeid en kosten bovendien zo vast als een huis. Dit is wel afhankelijk van materiaalkeuze maar dien je mee te nemen in de totale kosten.

gr,Roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Kopse kant montage????
Reply
(02-09-2012, 12:04 PM)baco Wrote: Kopse kant montage????

Kopse kant van een plaat (min.18mm) tegen de te monteren plaat zetten en vast zetten mbv goede schroeven al dan niet met een lijm of siliconenkit om het geheel dicht te maken. Door het samentrekken van de platen zal de afdichting bijna 100% zijn. Verdere uitleg geef ik als jullie hier zijn.

gr,Roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Vergeet niet je waterbak goed te ondersteunen. Op de foto lijkt deze alleen aan de ranf te hangen, maar die valt er tzt zeker uit. PLONS!
Tot op de volgende RepTielenLampenbeurs!
Reply
Takken/lianen
Op de lianendag die door Aqualingen georganiseerd was hebben wij lianen gekocht voor ons terrarium. We hebben er allebei voor gekozen om zo dik en sterk mogelijke takken uit te zoeken. Zo heeft Gossé erg dikke maar rechte takken uitgekozen, die een zwaar gewicht goed kunnen dragen. Zelf ben ik erg weg van gekronkelde takken/lianen die een mooi en natuurlijk effect geven aan de bak. Ik heb dan ook een paar rechte stevige takken uitgekozen die als hoofdtakken gebruikt gaan worden. Daar omheen zullen gekronkelde lianen in elkaar overlopen voor het
natuurlijke effect.

[Image: 20120114152139.jpg]

[Image: 20120114152130.jpg]

[Image: 20120114134500.jpg]

Het plaatsen van de takken was dan ook nog een hele klus omdat het soms lastig is ze op de juiste manier te plaatsen. Gossé besloot de takken aan elkaar te bevestigen door een grote bout erdoorheen te draaien om zo nog meer stevigheid te bieden. Ik heb er voor gekozen de lianen met beugels aan de wand te bevestigen en ze zo te plaatsen dat ze op elkaar rusten. Op de plekken waar de takken in het terrarium elkaar kruisen zijn ook beugels geplaatst zodat ze op deze manier elkaar ondersteunen en het geheel nog beter dragend wordt. Zowel bij Gossé als bij mij kunnen de takken een kleine 90 kilo dragen. Leguanen zijn gelukkig niet zo zwaar en de takken zullen het gewicht dus gemakkelijk aan kunnen.

Vijver
Het type vijver was voor ons al snel duidelijk. Het moest een grote waterbak worden die net als het terrarium voor vele jaren moet blijven werken zonder ook maar even te gaan lekken. Het heeft zo zijn voor- en nadelen om bijvoorbeeld te kiezen voor een glazen waterbak. Maar uiteindelijk is toch de keuze gevallen op een voorgevormde rechthoekige bak. Gossé heeft een bak met de inhoud van 440 liter water. Ikzelf heb een bak gekocht met de inhoud van 100 liter water. De reden dat ik voor dit aantal liters ben gegaan is eigenlijk heel simpel: Gossé heeft twee leguanen die nu al op jonge leeftijd veel gebruik maken van de vijver die zij nu hebben. Ik heb in de afgelopen 4 jaar mijn leguaan een paar keer in de waterbak gezien. Hij gebruikt het dan ook meer als mestplaats of als drinkplek maar niet als zwemgelegenheid.
De vijvers zorgen er uiteraard ook voor dat de luchtvochtigheid op peil blijft.

[Image: 20120204235010.jpg]

[Image: img20120106wa0002.jpg]

De afmetingen die de vijverbak gekregen heeft zijn als volgt: 46 cm diep, 140 cm breed en 72 cm lang. Dit zijn aardige maten voor een leguanenvijver. Het is even globaal berekend maar het komt er op neer dat de waterbak 440 liter water bevat.

Pomp, filterwerk en het verwarmen van het water
Naast de vijver zelf moet er ook gekeken worden naar de manier waarop het water gezuiverd gaat worden. Ook is het belangrijk dat water in beweging blijft zodat bacteriën niet de kans krijgen om zich sterk te gaan ontwikkelen. In stilstaand water gebeurt dit namelijk wel.

[Image: img20120130wa0010.jpg]

[Image: img20120407wa0002.jpg]

Gossé gaat gebruik maken van een Oase-pomp met ingebouwde UVC- lamp tegen algen. Deze pomp zal buiten het terrarium zijn werk gaan doen. Op de bodem van de vijver zal een pomp komen die het water naar het filter buiten het terrarium pompt. Het water zal daar langs de genoemde UVC-lamp gaan die algengroei zal verminderen en/of tegengaan.

Zelf blijf ik voorlopig mijn Eheim(pot)filter gebruiken. In de toekomst zal er zo’n zelfde soort pomp komen als Gossé gaat gebruiken. Ik vind het belangrijk dat het water in beweging blijft en goed gefilterd wordt.

Naast het filterwerk moet water ook op temperatuur zijn voor de leguaan. We gaan dan ook gebruik maken van een extern verwarmingselement dat ook niet in de vijver zelf komt te hangen. Deze zal tussen de pomp en de uitstroomslang komen te hangen. Zolang er water door de slang stroomt zal hij het water op een juiste temperatuur (ong. 26 graden) houden. Door de omgevingswarmte in de bak zelf hoeft het verwarmingselement niet veel bij te verwarmen. Deze verwarmingselementen waar wij gebruik van gaan maken zijn eigenlijk bedoeld voor de grotere aquaria, maar zijn prima voor een leguanenvijver te gebruiken. Ze zijn extern te gebruiken, de temperatuur kan ingesteld worden en zolang er water doorheen stroomt blijft hij aan; zodra er geen water meer doorheen stroomt valt hij vanzelf uit wat doorbranden van het apparaat moet voorkomen.
Toevoegen en afvoeren van water
Niet alleen het vullen van een vijverbak moet gemakkelijk gaan, maar ook het afvoeren van al die liters water moet aandacht krijgen. 440 liter water met een emmer vullen of afvoeren is bijna een dagtaak, en dus niet te doen. Daarom hebben we er allebei voor gekozen om het water af te kunnen voeren door middel van een slang. Gossé kan door middel van een koppelstuk een tuinslang op de pomp aansluiten die het water zijn tuin in zal pompen. Eenmaal leeg kan hij deze slang weer op de kraan bevestigen die de waterbak zal vullen.

[Image: img20120407wa0001.jpg]

Zelf heb ik een soortgelijk systeem, alleen net even iets anders. Ik heb in de bodem van mijn waterbak een gat gemaakt waar ik een kogelkraan op bevestigd heb. Op deze kraan zit een slang aangesloten die ik naar de Eheimpomp laat lopen, deze wordt gebruikt als toevoer van het water naar de pomp. Door dit te doen heb ik geen enkele slang, kabel of buisje in mijn terrarium liggen wat het allemaal een stuk netter en gemakkelijker maakt. Alleen de toevoerslang die vanaf de pomp naar de waterbak zal gaan is zichtbaar en komt in het terrarium zelf uit. Tussen de kogelkraan en de pomp heb ik gebruik gemaakt van Gardena koppelstukken. Door deze los te koppelen kan ik gemakkelijk een tuinslang op de afvoer aansluiten. Deze laat ik dan een verdieping naar beneden lopen richting het putje van de badkamer. Door de zwaartekracht stroomt de bak leeg het riool in. Op zolder heb ik een kraantje gemaakt waar ik vervolgens de tuinslang weer aan kan koppelen om zo mijn waterbak weer te vullen.

Stroomvoorziening
In een groot terrarium waar verschillende lampen en andere apparatuur op het lichtnet worden aangesloten, is het belangrijk dat de stroom en alles wat bij elektriciteit komt kijken goed geregeld is. Je hebt toch met een vochtige ruimte te maken en veel wattage door de lampen en pompen die je gebruikt. Wij hebben daarom allebei gekozen voor stopcontacten met klepjes ervoor. Deze stopcontacten worden veel buiten gebruikt of in vochtige ruimtes. De stopcontacten komen niet direct in het terrarium zelf en komen (als het goed is) niet met vocht in aanraking. Als je nagaat dat je per terrarium ongeveer twee lampen, een pomp, een paar spotjes of tl-verlichting, verwarming voor de vijver en vast nog wel wat andere dingen gaat aansluiten op het lichtnet, dan is het niet overbodig om genoeg stopcontacten te maken die uiteraard geaard zijn om doorbranden te voorkomen. Zo heeft Gossé een aantal stopcontacten op een rij gemaakt. Genoeg in ieder geval om het terrarium van stroom te voorzien (zie foto). Zo heb ik er voor gekozen om twee stopcontacten rechts en vier stopcontacten links (waar ook de vijver komt) te maken.

[Image: img20120130wa0009.jpg]

Wordt vervolgd,

Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
persoonlijk zou ik die andere koppelingen gebruiken van gardena ipv de draaikoppelingen welke nu gebruikt worden want deze gaan op ten duur druppen.
Inderdaad Rigor eindelijk een update haha Smile
Reply
Op de onderstaande foto's heb ik een wat beter beeld van de gardena koppel stukken. Het zijn de klik systeem koppel stukken en geen draai. Deze klik je net als je bij een tuinslang doet in elkaar. Het werkt tot nu toe nog perfect en heb er veel plezier van.

Deze koppeling zitten tussen de slang van de toevoer naar de pomp. Eenmaal los geklikt kan en er een tuinslang op aangesloten worden om zo de vijver makkelijk en snel leeg te laten lopen, zonder te knoeien of met emmers te tillen.

[Image: img20120406wa0010.jpg]

[Image: img20120406wa0011.jpg]

[Image: img20120406wa0012.jpg]

Bij de uitvoer heb ik een koppelstuk speciaal van Eheim zelf zitten (zie foto hieronder). Deze kan ik ook losklikken/draaien om zo de pomp los te krijgen om hem makkelijk schoon te maken. Alles is van elkaar los te krijgen om onderhoud makkelijker te maken. Ideaal dus.

[Image: img20120407wa0003.jpg]

@Frans, op het eerder geplaatste bericht van gister zie je dat de vijverbak verstevigt is en hij niet door de bodem kan zakken. Zonder hem te verstevigen was dit inderdaad gebeurt. Maar toch goed dat je het opmerkt...

Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
Hoi hoi ben ik even...

Mooie duidelijke foto's en goed omschreven.

De reden dat ik veel filters intern bouw heeft te maken met de jarenlange ervaring van filters en slangaansluitingen welke lekkages veroorzaken.

Bij veel gebruik van de koppelingen zal er idd op termijn lekkage ontstaan (groot of klein). Periodieke controle van O-ringen en veroudering van slangen is een noodzaak. Veel slangen zullen elastisch vervormt worden en op termijn hun rek verliezen waardoor de slang feitelijk plastisch vervormt wordt en op den duur zal gaan lekken. Eenmaal plastisch vervormt kan je deze niet nogmaals gebruiken, dit is eender met slangen die je met veel kracht op de aansluiting moet schuiven. Een aandachtspuntje wat ik even mee wil geven, bij deze.

Voorlopig zullen jullie hier veel plezier van hebben en hoop dat anderen dit zal inspireren.

misschien is het handig om een close up foto te plaatsen hoe de lianen zijn bevestigd, dit zal het hele verhaal verduidelijken en anderen helpen met de bouw van een grote bak met zware lianen.

gr,Roland
Reply
Dank je voor de complimenten Aqualingen. Het plaatsen/bevestigen van de lianen, achterwand en bodem zullen de volgende onderwerpen worden in dit verslag. Natuurlijk met duidelijke foto's erbij....
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Reply
mooi en interessant topic jongens
ga binnenkort ook aan nieuwe terrarium beginnen dus kan hier mss nuttige tips vinden SmileSmile

greets dimi
VW aircooled greets
dimi
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)