Bouwproject van Brian Hoksbergen en Gossé Oppers.
Voor jou een vraag en voor ons een weet..haha..!!

Een verhaaltje die wij graag op een leuke manier uit willen werken zodat er een verslag uit komt waar de mensen hier op het Forum mischien voor hun zelf een aantal dingen uit kunnen halen voor de bouw van hun nieuwe terrarium..!!

Jammer (Baco) we hebben jou niet zoet gekregen dat is dus mislukt..jammer..haha..!!
Wij zullen vast snel met nieuwe informtie komen..hihi..!!
Rustig aan,

Groetjes Gossé.
Reply
Hey dit word een leuk verslag.
Spannende inleiding jongens.
De groepschat daar heb ik zelfs met mijn project nog een hoop ideen kunnen uithalen.
Ben erg benieuwd naar jullie verslag jongens.
Succes

groetjes cliff
Met vriendelijke groet :

Cliff Vaessens
Reply
hahahaha ja sorry ben niet zo snel tevreden af en toe ook vaak net te nieuwsgierig dan goed voor me is...maar ben benieuwd naar het hele verslag ed...zal ook wel langzaam aan de lijst van ons beginnen met wat we allemaal nodig hebben en de kosten ben benieuwd ;-)
Reply
Als er vragen zijn zijn mag je ze altijd stellen en wij zullen zeker daar een antwoord op geven..!!
En dan wil ik je altijd wel helpen hoor met je lijstje.......
Rustig aan,

Groetjes Gossé.
Reply
mooie inleiding, je maakt ons reuze benieuwd
Reply
Dank jullie wel voor de leuke woorden, het heeft nu lang genoeg op zich laten wachten tot we zijn begonnen met het plaatsen van teksten en foto's op het forum. Een van die redenen waarom het langer duurde als normaal wil ik best verklappen. Het is de bedoeling dat Gossé zijn terrarium in de Varia gaat omschrijven. We zijn dan ook samen bezig met het verslag voor in het boekje welke (ongeveer) volgende maand uit zal komen. Doordat we die teksten en foto's nog wel een beetje spannend en interessant willen houden voor in de Varia hebben we gewacht met het plaatsen van teksten en foto's op het forum. Puur om het boekje niet te verklappen, en daar uiteindelijk zijn verslag in uit te werken. Hier op het forum zal een nog groter en uitgebreider verslag komen met daarin nog veeeeel meer foto's als dat jullie gaan verwachten hahaha.....

We zijn dan ook al heel lang bezig met het terrarium. Niet alleen met de bouw maar vooral met de voorbereidingen en het ontwerp ervan. Ik ben zelf begin dit jaar verhuisd en kort daarna begonnen met de bouw. Uiteindelijk is de bak nu af en zit de leguaan nu een klein maandje in de bak. Gossé is door wat kleine tegenslagen nog altijd bezig met zijn bak. Deze is bijna zo goed als klaar en dan kunnen we het verslag en het boekje ook gelijk afmaken.

Maar ik heb nu al weer veel te veel verklapt en stop nu dan ook. Deze week zullen we wel alvast de eerste foto's plaatsen en het eerste gedeelte van de bouw (tekst) plaatsen. Beetje bij beetje is het de bedoeling om iedere keer een hoofdstuk te plaatsen met veel foto's erbij. Dit zal uiteindelijk een verslag worden van 2 grote verblijven welke van alle gemakken zijn voorzien.

Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
ik verwacht dan dat het boekje 2 juli af isSleepy haha nee hoor snap best dat jullie de spanning erin willen houden:kus: ikzelf ben voornamelijk benieuwd naar het water gedeelte en de aansluiting ed want daar snap ik niet zo veel van maar ook dat zal vast wel goed komenBlush
Reply
Lekkere teaser Brian

En bellen met Gosse is idd een bezigheid die je moet inplannen. Ik ben dan werkelijk kersvers hier en weet eigenlijk nul komma nul, maar heb gister een tijd met hem aan de lijn gehangen en het was eigenlijk of je een kennis aan de lijn had.
Over heel veel leguaangerelateerde zaken zitten praten.Waarschuwde mij wel voor Roland en Simone, althans voor hun huis. IK moest vooraf veel drinken want ik zou door het kwijlen erg veel vocht kunnen verliezen.
Ook over mijn terra plannen gepraat. Ik weet dat deze niet de ideale maten krijgt voor dit moment voor de leguaan die we hopenlijk kunnen overnemen van Roland, maar ik heb een soort bouw in het hoofd dat met enkele jaren ik vrij makkelijk een module tussen kan voegen zodat de maten weer optimaal kunnen worden. het is even nu de vraag wanneer de kids ophoepelen......................ohh wat klinkt dat hard, maar 20 en 22 jaar zijn toch een aardige leeftijd om het eens zelf te gaan proberen, ja toch? Er komt dan weer wat ruimte vrij en daar kunnen we dan perfect van gaan profiteren. Hoezo lange termijn planning?
Och, die leguaan kan er ook nog wel bij, schat
Reply
De bouw
Wat moest er nou gebouwd worden, een terrarium waarvan de planken in elkaar geschroefd werden of echt een terrarium met een stevige ombouw. Doordat het de bedoeling is dat de terrariums voor velen jaren moeten blijven staan hebben wij er allebei voor gekozen om een terrarium te bouwen met een ombouw van latjes. Maar het moet wel zo gebouwd worden dat het ook in de toekomst weer uit elkaar te halen is en het dus makkelijk en mogelijk maakt om het terrarium te kunnen verhuizen mocht dat nodig zijn. Dit zijn details waar wij later op terug zullen komen.

Welke materialen hebben wij gebruikt voor het terrarium.
Aan materialen wat wij gebruikt hebben voor de terrariums is eigenlijk een hele lijst met spullen om op te noemen. We zullen dan ook in ieder hoofdstuk omschrijven wat wij gebruikt hebben en waarom. Maar om terug te komen op de ombouw hebben wij latjes gebruik van 4x4cm met een lengte van 2,70m. Deze hebben wij ingekort tot de juiste maat van het terrarium. De latjes van 4x4cm zijn sterk en kunnen veel gewicht dragen en zijn daarom perfect voor de ombouw van een groot maar vooral zwaar terrarium. Er is makkelijk met grote schroeven in te komen zonder dat de latjes barsten of beschadigen. Daarnaast hebben we voor stevige schroeven gekozen en de latjes in verstek gezaagd om zo meer stevigheid te bieden als dat ze al deden.

Wat voor maten hebben de terrariums.
We waren er al snel uit dat het een groot terrarium zou worden waar zowel bij Gossé als bij mij makkelijk twee leguanen in te houden valt. De minimale maten voor een volwassen koppel leguanen is 2x1x2 meter (Lengte, breedte, hoogte). Nou hebben wij er voor gekozen dit uit te breiden met enkele halve meters. Zo is het terrarium van Gossé 2,50m breed 1.10m diep en 2.50m hoog. Dit zijn zeer ruime maten en goed geschrikt voor een volwassen koppel leguanen. Zelf heb ik gekozen om een terrarium te maken met de maten 2.10m breed, 1.30m diep en 2.50m hoog. Doordat de bak bij mij op zolder komt heb ik de breedte iets kleiner gehouden omdat het anders erg krap zou worden bij mijn dakkapel waar de bak naast staat. Ik heb deze centimeters terug verdient door hem iets dieper te maken. Uiteindelijk hebben de bakken dus bijna dezelfde afmeting gekregen, de een wat breder de ander wat dieper.

Welke Planken zijn er gebruikt
Gossé en ik hebben allebei gekozen voor multiplex hardhouten planken welke een dikte hebben van 19mm. Dit is erg sterk/stevig, dik maar ook zwaar hout. Hier zijn ook makkelijk (grote) schroeven in te draaien. We hebben in totaal 6 planken gebruikt. Twee voor de achterwand, een voor iedere zijkant en een voor de bodem en het plafon. De planken hebben een afmeting van 244cm hoog en 122cm breed en dan 19mm dik zoals hierboven vermeld is. Gossé heeft voor zijn plafon wel een betonplex plank gebruikt voor de zekerheid. Zelf heb ik hier niet voor gekozen omdat ik de achterwand door ga laten lopen, maar dit zal in een ander hoofdstuk duidelijk worden.

Wordt vervolgd,

We hebben jullie dan al lang genoeg laten wachten en willen dus al vast wat foto's met jullie delen. Hierbij dan ook de eerste foto's van ons verslag.

Dit is mijn ruime zolder waar uiteindelijk een reptielen paradijs (reptielenzolder) gebouwd moet gaan worden. Op deze foto woonde wij er net en was het dus nog een kale boel.

[Image: img20111124wa0010.jpg]

Mijn andere dieren zijn wel gelijk over verhuist maar moesten natuurlijk wel een onderkomen hebben. Zij zijn zolang aan de andere kant van de zolder geplaatst zodat ik alle ruimte had om rustig te kunnen beginnen met de bouw van het leguanen verblijf.

Hierbij een deel van mijn andere dieren:
[Image: img20120117wa0010.jpg]

Toen was het tijd om de eerste dingen te gaan kopen voor het terrarium, waar zou je anders mee beginnen als met een karretje hout.

[Image: img20120113wa0000n.jpg]

Ook maar gelijk even op maat laten zagen dan maar.

[Image: img20120113wa0001.jpg]

En hierbij de eerste bouw foto's van Gosse zijn terrarium, welke in de woonkamer gebouwd zal worden.

[Image: img20120106wa0001b.jpg]

Hier wordt de waterbak geplaatst en daar om heen wordt de ombouw eigenlijk gebouwd. Zoals je kunt zien een flinke waterbak, 440 liter in totaal.

[Image: img20120106wa0002.jpg]

Vanaf hier wordt er naar boven gewerkt om zo het frame met elkaar te verbinden.

[Image: img20120106wa0004.jpg]

Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
ziet er goed uit hoor bij allebei toppie!!!!!!!!!!! ben benieuwd naar de rest...best handig voor onhandige mensen zoals ik dat je goed stuk voor stuk de foto´s laat zien en de stappen beschrijft nu ff kijken of die van jullie goed genoeg is om na te bouwen haha
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)