Terrarium bouwen
Hallo,

even update over de terrarium. Alles loopt goed, temperatuur mooi op punt. Verschilt van 25 graden op het koudste punt en juist geen 40 graden onder de uv-lamp. Waar hij ook zeer vaak onder zit. Hij eet goed in zijn nieuwe terrarium en is ondertussen al 2 keer helemaal vervelt. De aquarium word vaak gebruikt om in te zwemmen/baden. Hij ligt er zelfs soms helemaal in met zijn kop onder water. Lijkt dit leuk te vinden :-)
Toch blij dat ik gebruik heb gemaakt van een warmtekabel, zo zie ik dat hij de hele ruimte gebruikt van de bak, maar omwille van een thermostaat springt de warmtekabel eigelijk vooral 's nachts aan. Alles goed dus, buiten 1 ding.
De leguaan ziet continu zijn eigen reflectie in de ruit, met gevolg dat hij vaak dominant gedrag vertoont (headbangen) wat dan nog niet zo erg is, maar hij springt ook vaak met zijn neus tegen de ruit op waardoor die al verschillende keren open heeft gelegen. Nu geneest het telkens wel terug goed dus heb nog niets ondernomen. Ik weet dat hij dit vroeger in zijn oude bak ook deed in het begin, maar dit stopte na een tijdje. In deze bak blijft hij dit doen. Zijn er misschien mensen die dit ook al hebben gehad met hun leguaan en is er iets aan te doen? Ik wil niet dat hij continu met een wonde op zijn neus zit. Goed kan dit niet zijn!

Grtzz

Jasper.
Reply
Kan het zijn dat de lampen te veel in de ramen/ruiten schijnen waardoor de reflectie in de ruit nog groter wordt door normaal. Je lampen iets schuin naar achter laten schijnen zal dit verminderen. Om reflectie iets tegen te gaan heb ik de lampen heel iets schuin gehangen en aan de buitenkant van mijn bak ook een lamp hangen die regelmatig aan staat en dus zo de reflectie in het terrarium wat minder maakt. Je zou ook (zwarte) luxaflex of een gordijn aan de buitenkant van het terrarium kunnen hangen waardoor het licht van buitenaf niet naar binnen komt en dus ook de reflectie minder maakt omdat hij dan tegen een zwarte achtergrond aan zit te kijken. Zonde als dit zou moeten (tijdelijk) maar als dit help is dat even niet anders.

Ik zou het wel nog even aankijken, je leguaan moet natuurlijk nog wennen aan zijn nieuwe omgeving en zal eenmaal wel doorhebben dat hij alleen zit haha...

Hopelijk heb je er wat aan, misschien hebben andere nog tips,
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
Zoals Brian vermeld iets onder een hoek naar achteren richten en het liefst vanaf de voorzijde (uiteraard). Soms scheelt het ook wat voor lampenkap je gebruik.

Goed om te horen dat je leguaan het er goed in doet maar dat kan ook haast niet missen.
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
En hoe gaat het ondertussen met de leguaan en zijn bak? Zijn er ondertussen nog veranderingen geweest of dat niet?
Met vriendelijke groet,

Brian
Redactie Iguana Varia

Heb jij een leuke tekst, foto of wil jij een verhaal vertellen over onze geweldige hobby mail dan naar redactie@sdgl.org
Reply
(15-06-2012, 10:25 AM)Brian Hoks Wrote: En hoe gaat het ondertussen met de leguaan en zijn bak? Zijn er ondertussen nog veranderingen geweest of dat niet?

volgens mij is Jasper met vakantie.

Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Ik was inderdaad nog op vakantie. Ondertussen smijt hij zichzelf nog wel eens tegen de ruit aan, maar af en toe een deken voor de ruit hangen helpt wel. Jammer inderdaad dat het zo even moet, maar hij doet het toch al minder.
Beter zou zijn de lampen inderdaad wat schuin naar achter te richten, maar moet ik eens gaan nadenken hoe ik dit ga aanpakken. Lampenkappen heb ik vast gemonteerd. Wat je allemaal anders zou doen moest je opnieuw kunnen beginnen... :-)
Reply
Je lampenkappen vervangen is denk ik niet zo zeer het probleem maar de afstand van de lamp op het dier wordt hiermee vergroot.
Ik ga van bovenstaande uit als je onderstaande fittingen zou gebruiken. Deze fittingen zijn met de LR small kap goed toe te passen voor de HQI lampen. De kwikdamp lampen passen hier wel in maar dan is de vraag of deze op lange termijn de warmte niet te veel vast houd waardoor evt. de lamp uit gaat door oververhitting. Uiteraard zijn er ook nog wat andere opties aan lichtkappen maar dit vraagt om wat research.

[Image: Foto-SKAE4N7D-D.jpg]
Reply
(13-11-2011, 07:23 PM)Jasper Wrote: Mijn eerste plan was om het water gedeelte van hout te doen. Maar van dat idee ben ik snel afgestapt omdat hout altijd werkt. Zeker als het boven de 30° gaat kan je dit nooit waterdicht houden. Mijn vorig water gedeelte heb ik gemaakt met een gewone polyesterdoek in een houten bak gelegd  en daar verschillende lagen epoxy op gedaan. Goed resultaat gehad daarvan, nooit gelekt op 2 jaar tijd. Maar je krijgt er zo plooien in en dan is het erg moeilijk om dit schoon te maken met alle hoekjes en randjes.
Hier nog wat foto's van de vorderingen van gisteren.

[Image: Foto-R64BAN7D-D.jpg]

[Image: Foto-O3R3BBQX-D.jpg]

[Image: Foto-CJCTCOEG-D.jpg]
Reply
Hoi Jasper,

Je hebt echt een prachtbak gemaakt en misschien een beetje een brutale vraag maar heb je ook een schema gemaakt en wil je die delen met me
Reply
Yves, Jasper is al 1,5 jaar niet meer op het forum geweest. Waar zoek je precies naar, misschien dat andere jou kunnen helpen

Gr
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)