Terrarium bouwen
Ik had van de verkoper in de winkel waar ik de leguaan heb gekocht gehoord dat een keramische lamp goed zou zijn om de omgevingstemperatuur omhoog te krijgen. Maar heb daar persoonlijk totaal geen ervaring mee. Ook had hij het over warmtekabels. Maar dat is iets waar ik mij vanaf wil houden.
Heb al op het forum gelezen over welke de goede lampen zijn, maar die merken verkopen ze daar niet. Jammer genoeg zijn er niet echt veel zaken in de buurt die terrariummaterialen verkopen. Ben ook vorige zondag naar een beurs geweest, maar dat was een triestige bedoeling. Leken een bende amateurs die nog niet eens wisten waarover ze bezig waren.
Ochja, moet toch nog even wachten voor ik aan de bouw kan beginnen, hopelijk zo snel mogelijk. Zijn ook juist bezig een nieuw tuinhuis te zetten, dus momenteel nog geen ruimte voor een bak te bouwen. Ga toch proberen in augustus te beginnen, maar weet goed genoeg dat het niet snel gaat klaar zijn. In ieder geval bedankt voor de info tot nu toe!

Grtz Jasper.
Reply
Hoi Jasper,

Tuinhuis af ?
en hoe staat het met de bouw van de nieuwe bak ?

gr, roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
Hoi Roland,

Het tuinhuis is af ja Smile
Spijtig genoeg nog niet kunnen starten aan de bouw van de terrarium. Heb een paar weken terug nog eens gesproken met een schrijnwerken. Plannen die ik had om de terrarium uit stukken te maken gelijk ik het wou ging praktisch gewoon niet.
Dus nu weer barstensvol nieuwe ideeën Big Grin , die dan ook praktisch uitvoerbaar zijn!
Ben nu bezig tussen het dagdagelijkse werk door met de plannen te maken. Meeste maten voor het hout heb ik al. Het zijn de kleine dingen die ik op papier nog wat moet uittekenen, zoals de waterbak, bevestigingen voor de lampen etc. Zodra ik hier mee rond ben dan ga ik er in vliegen. Kan nog niet zeggen wanneer dit precies gaat zijn, maar hoop binnen een week of 2.
Heb alweer een paar dingen aangekocht zodat ik er zeker mee bezig blijf, epoxy-hars is deze week nog aangekomen. Schuifbeslag voor de ruiten ga ik deze week nog proberen te bestellen (heb deze week pas de effectieve maten gekozen).
Hou jullie zeker op de hoogte.

Grtz.
Reply
Klinkt goed allemaal..!! Succes met bouwen straks.
Wij zien het wel ik ben benieuwd.
Rustig aan,

Groetjes Gossé.
Reply
(13-10-2011, 04:28 PM)Jasper Wrote: Hoi Roland,

Spijtig genoeg nog niet kunnen starten aan de bouw van de terrarium. Heb een paar weken terug nog eens gesproken met een schrijnwerken. Plannen die ik had om de terrarium uit stukken te maken gelijk ik het wou ging praktisch gewoon niet.
Dus nu weer barstensvol nieuwe ideeën Big Grin , die dan ook praktisch uitvoerbaar zijn!
Ben nu bezig tussen het dagdagelijkse werk door met de plannen te maken. Meeste maten voor het hout heb ik al. Het zijn de kleine dingen die ik op papier nog wat moet uittekenen, zoals de waterbak, bevestigingen voor de lampen etc. Zodra ik hier mee rond ben dan ga ik er in vliegen. Kan nog niet zeggen wanneer dit precies gaat zijn, maar hoop binnen een week of 2.
Heb alweer een paar dingen aangekocht zodat ik er zeker mee bezig blijf, epoxy-hars is deze week nog aangekomen. Schuifbeslag voor de ruiten ga ik deze week nog proberen te bestellen (heb deze week pas de effectieve maten gekozen).

Grtz.

Je bent aardig bezig ik kan het even een weekje niet volgen ivm vakantie maar ben erg benieuwd of er vorderingen zijn als ik terug ben.

Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
(14-10-2011, 07:01 PM)AQUALINGEN Wrote:
(13-10-2011, 04:28 PM)Jasper Wrote: Hoi Roland,

Grtz.

Je bent aardig bezig ik kan het even een weekje niet volgen ivm vakantie maar ben erg benieuwd of er vorderingen zijn als ik terug ben.

Zo Roland jullie ook een weekje weg wij gaan ook even een weekje naar Zwitserland..!!
Rustig aan,

Groetjes Gossé.
Reply
Zo eindelijk een datum geprikt om de bouw te starten. 9 november kom ik uit nachten en dan heb ik een dikke week vrij. Ideaal dacht ik om er in te vliegen. De schuifruiten zijn vandaag besteld. Maten van het hout worden deze week doorgegeven aan de schrijnwerker die ze mij op maat ging zagen. Nu alleen nog de waterbak op papier zetten en dan zijn alle plannen ver klaar. Heb ook al mooie takken kunnen bemachtigen. Het plan was dat ik lianen ging gebruiken, maar heb het geluk hier thuis een krulhazelaar van ongeveer 15jaar oud te hebben kunnen bemachtigen. Heb nu een 5 tal mooie gekrulde takken van 20 tot 10 cm doorsnede.
Moet ze alleen nog schoonmaken. Heb ook een 160W UV spot op de kop kunnen tikken. Was laatste stuk met 30% korting. Mooi meegenomen dacht ik :-) Nu nog eens verder kijken wat voor verlichting/warmtebronnen ik er nog in ga zetten.
Info/raad is altijd welkom ;-)

Grtzz
Reply
Zo gisteren mijn takken proper gemaakt, een heuse karwei. Bijna al het groen is er vanaf. Ik heb ze opgeschuurd met warm water met javel erin. Ook voor de mogelijke insecten die nog in of op het hout zaten.

[Image: Foto-8KJEBPQP-D.jpg]

[Image: Foto-OYKICTCU-D.jpg]

[Image: Foto-EKDFVI8A-D.jpg]

Ik ben gisteren ook nog in de reptielenwinkel geweest. Nog even met de eigenaar van daar gepraat over de bouw van mijn terra. Hij zei dat ik best een warmtekabel zou leggen op de onderkant om daar ook een warmtebron te hebben. Zo zou ik voorkomen dat de leguaan niet alleen het bovenste gedeelte van de terra zou gebruiken omdat het vanonder te koud zou zijn. Hoe denken jullie daar over??

Grtzz.
Reply
leguanen zijn wel gewoon dat warmte van bovenaf komt... maar als extra zou ik het zeker niet afraden.

met een warmtekabel kun je vrij goedkoop enkele graden bijverwarmen. Bij een groot terrarium kan dit dus wel goed zijn. wel opletten dat de kabel niet te warm kan worden en dat je leguaan er niet bij kan. ze voelen namelijk geen warmte aan van onderaf, en voelen het dus ook niet als ze verbranden op de buik...

heb je toevallig nog van die takken over?

greetz rigor
1.1.0 iguana iguana rhinolpha
0.5.0 Chelonoidis carbonaria
3.2.1 testudo hermanni boettgeri

Reply
Het plan was om de kabel te verwerken onder de tegels (wou zowiezo zeer dunne tegels gebruiken) hopelijk gaat dit nog genoeg warmte doorgeven. Maar dit zal (als ik kabels ga gebruiken) op voorhand wel getest worden. De bak gaat vrij groot worden dus was nog aan het nadenken om vanonder een warmte element te plaatsen. In het midden van de bak zou ik ook een warmtelamp kunnen plaatsen, maar dit oogt niet zo mooi en er zou verbrandingsgevaar kunnen zijn voor mijn leguaan.

De takken die ik heb staan op de foto :-) Als ik er nog over heb, zal ik je iets laten weten. Weet niet of ik ze allemaal ga kunnen gebruiken of niet.

Grtzz
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)