Mijn Spike sleept zijn rechter voorpoot
Hallo beste mensen ik heb een leguaan, Spike, die last heeft van zijn rechter voorpoot. Ik vermoed dat zijn pols een breuk heeft omdat hij er last van heeft wanneer ik het aanraak. Maar zijn schouder en elleboog en armspieren zijn zoals altijd voortreffelijk. Wat wel opvalt is dat hij geen controle heeft over zijn middelste twee vingers, die zijn geloof ik aangesloten op de middelste bot in zijn pols. Maar er is geen sprake van een opgezwollen pols, het ziet er normaal uit maar ik merk dat hij er wel last van heeft als hij comfortabel probeert te liggen op zijn kussentje.

Dus mijn vraag is heeft iemand ooit zoiets meegemaakt en heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen als het geen breuk is? Overigens ga ik morgen met spike naar de arts om een foto te maken.

Dit is spike toen hij jong was:

[Image: IMG_1090.jpg]

Dit is spike een paar maanden terug:

[Image: IMG_5549.JPG]
[Image: IMG_9198.JPG]
Reply
Welkom op het forum. Je zegt geen controle over de midelste vingers, trillen deze?
Reply
Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest en Spike is onderzocht. Hij is helemaal in orde, heel fijn om te horen voor mijn vriendin en ik want Spike wordt alweer 10 in December. Wat er kennelijk is gebeurd is dat hij een zenuw geplet of gerekt heeft waardoor hij controle over zijn poot en vooral de middelste paar vingers kwijt heeft geraakt. Dit is heel apart omdat bij mensen de volledige zenuw aftakking buiten werking is als het rond de schouder beschadigd wordt. Maar bij leguanen lopen er kennelijk aparte zenuw takken voor elk vinger wat buiten gewoon cool is omdat bij mensen de enige plek waar dat van toepassing is ons gezicht is. Anyway hij heeft waarschijnlijk bij het rondwandelen in huis zijn arm ergens laten hangen en heeft daardoor ter hoogte van zijn schouder zijn zenuwen beschadigd. Dit hoort helemaal in orde te komen met wat pijnstillers en rust, hij mag nu twee weken niet klimmen en moet dagelijks goed rusten.

Dus als je leguaan last heeft van niet functionerende ledematen en er is geen spraken van zwelling dan is er hoogst waarschijnlijk een zenuw gekneld door onzorgvuldig rondwandelen van je beestje.

Bedankt voor je welkom Evert en ja zijn vingers trilden. Spike was wel super braaf en hij zat lekker in een deken gewikkeld op schoot en kroop er rustig uit om uit het raam te kijken tijdens het rijden. Alles ging goed en hij was erg braaf, vertoonde ook geen angst voor de DA wat erg grappig was omdat hij aan kwam zetten met twee hele dikke handschoenen en ze vervolgens uit trok met de mededeling dat deze wel heel vriendelijk en tam was 8)

Erg leuk omdat ik eigenlijk na het lezen van de Cuco post dacht holy shit als ik dat moet doormaken met Spike! Maar goed hij was lief en niet boos en erg op zijn gemak in mijn armen en krijgt nu medicatie. Hij gebruikt zijn arm nu ook een heel stuk meer dan gisteren.

Overigens mijn vriendin Debbie de Boer is lid van SDGL
Reply
Kijk, dit zijn de betere acties. Niet aanmodderen maar naar de dierenarts. Daar schort het nogal eens aan onder reptielenhouders. Je dierenarts heeft begrijp ik ook een biochemisch plasmaonderzoek gedaan. Dan weet je gelijk de calcium , fosfor en vrij calcium waarden in het bloed. Geeft een mooi beeld hoe het met je leguaan gesteld is en de wijze waarop je het dier verzorgt.

Groetjes aan Debby!
Reply
Dank je wel Evert je krijgt de groeten terug, en ja ik begrijp ook niet waarom mensen niet meteen een arts opzoeken, ik bedoel mijn kleine mannetje kan natuurlijk niets zeggen dus liever het zekere voor het onzekere.

En bovendien is die arts echt super, hij is ook de arts van alle reptielen in Antwerpen Zoo, hij wist heel goed waar hij het over had en ik heb ook meteen erg veel geleerd van dat bezoekje. Als iemand het wilt weten het is:

Dr. L. Lambrechts
St. Bavostraat 11
2610 Wilrijk
België
tel: 0032 (0)3 828 59 26
fax: 0032 (0)3 827 49 78

Hij heeft ook een wereldberoemde penis amputatie verricht op een leguaantje in België geloof ik.
Reply
Farhang Wrote:Hij heeft ook een wereldberoemde penis amputatie verricht op een leguaantje in België geloof ik.

AU! Als het resultaat maar beter was dan michael jackson :lol:
15
Reply
AAAhhhh nonkel Luc.( voor de leguanen)

Hij is de enige dierenarts die mijn beesten mag aanraken. Zeer bekwaam man. Doet aquatopia, vissen ook dus.
Zit ook in een werkgroep ziekten voor reptielen.
Reply
Super Sas dat wist ik niet, in ieder geval deel ik je mening, Spike was ook erg blij met hem.
Reply
Hoe is het met Spike, doet z'n voorpoot weer leuk mee?

Ik kan me inderdaad voorstellen, na het lezen van Cuco, dat je dacht, Shit, gaan we dat ook meemaken :lol: :lol: zo zie je maar weer dat niet iedere groene draak hetzelfde is.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)