Bouw terrarium voor onze Blaze en Smite
Ik bedoelde volgens mij mijn kamer Big Grin
Met vriendelijke groet;

Peter van Weeterloo
Webmaster SDGL/ DIGF
Reply
Peter vw Wrote:Ik bedoelde volgens mij mijn kamer Big Grin
bedoelde ik ook Wink
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
jaaa eindelijk weer nieuwe foto's Big Grin

We hebben eindelijk weer wat tijd gevonden om weer aan het terrarium te werken en dit is het resultaat tot nu toe.

[Image: 996695010_6_b9yu.jpeg]

De bodemplaat zit er in, de hele achterwand zit nu piepschuim in en we hebben de plateau's er in gemaakt. Ff getest of de plateau's redelijk wat kilo's kunnen dragen en gelukkig kan het Big Grin

[Image: 996694629_6_tssu.jpeg]

Hopelijk gaan we deze week de tegels op de bodemplaat er in leggen. En dat alles goed in de grondverf zit, daarna gaan we verder met de achterwand en waterval.
Reply
Dat gaat lekker.

enkele puntjes, maak de vloer echt goed waterdicht want een waterval kan veel ellende geven en leguanen kunnen ook behoorlijk plassen (kopje vol per keer).
Het plassen kan ook vervuiling aan de voorzijde geven, bedenk dat je dan nog wel goed bij de ramen kan komen voor onderhoud. Ga er nu van uit dat de voorzijde volledig glas wordt.

Ben benieuwd hoe jullie de achterwand verders gaan maken etc.

suc6 en gr, Roland
Iguana I. Red 120 | Iguana I. Blue 210 (Axanthic) | Iguana I. Green 0:0:1 | Hydrosaurus Pustulatus 111
Reply
AQUALINGEN Wrote:enkele puntjes, maak de vloer echt goed waterdicht want een waterval kan veel ellende geven

waar heb ik dit eerder gehoord ...oh ja ik weet het al Big Grin

het ziet er inderdaad goed uit en een opstaande rand aan de voorkant voor het opspattend water en vuil zoals Roland al zegt is een goed idee.
Zorg dat er in de constructie geen enkele beweging zit anders kun je dadelijk met lekken te maken krijgen.
Reply
Er komen tegels op de bodem. De bodemplaat wordt eerst goed in de grondverf gezet en de naden afgekit, daarna met vochtbestendigde flexibele tegellijn de tegels er op geplakt en netjes gevoegd. Daarna wordt de waterval gemaakt met daaraan een soort van riviertje die door de bak kronkelt. Hiervoor wordt elastische vijverfolie gebruik (dikste soort, had mijn pa over van de koi vijver.)

De achterwand/zijwand wordt verder opgebouwd met piepschuim, een mooi rellief in proberen te maken Tongue en wordt dan afgewerkt met diverse lagen tegellijm. Dit hebben we ook in het terrarium van smite gedaan. Daar zitten ong 6 lagen tegellijm met pigment op (welk voor gezorgd dat ieder gaatje goed dicht zit zodat er geen vocht meer achter komt) en tot nu toe is het nog compleet waterdicht terwijl er onderin wel eens een laag water in lag ivm sproeien ect.

Maar we nemen er goed de tijd voor. Ook testen we uitvoerig met warmte en licht voordat de iggy's er in gaan.

We gaan ook nog kijken voor een mooie klimboom voor de iggy's. Hiervoor gaan we naar green nature in deventer. Hij heeft daar een zeecontainer staan met leuke stammetjes en lianen, dus daar ff iets leuks uitzoeken. En natuurlijk genoeg groen in het terrarium. We hebben toch maar gekozen om voor kunst planten te gaan.

Maarja dat zijn de plannen Tongue nu nog de uitvoering Big Grin
Reply
goed over nagedacht, toppie.

ben benieuwd naar de vorderingen, maar neem de tijd je kan het maar 1 keer goed doen.
Reply
ja we nemen zekers de tijd er voor. Alle houten onderdelen staan nu in de eerste laag grondverf, strax de 2e laag en dan nog ff kijken of er een 3e laag op moet. Het hout zuigt aardig aan. (MDF) Daarna worden de tegels geplakt. en met de wand doen we het ook heel rustig aan. Het terrarium van smite is nog net iets te snel gegaan en zitten 2 kleine barstjes in. Nu gaan we er wel goed voor zorgen dat het volledig uitgehard is. En rustig de tijd nemen tussen de lagen in Big Grin
Reply
wij zelf gebruiken tegellijm op poederbasis en brengen meerdere dunne lagen aan. uithardingstijd minimaal 1 dag alvorens de volgende er op te zetten. Recentelijk heb ik ook goede verhalen gehoord over toevoeging van waterglas. Dit zou de laag waterbestendig maken zonder glanseffect. Ik heb dit zelf nog niet uitgeprobeerd maar ga dit op korte termijn wel doen in de nieuwe leguaankamer.
Reply
Hoi
Dat heb ik ook gedaan tegellijm met een beetje cement erin maar ik krijg nu allemaal schuurtjes .
Ik ga er nu gelijk Epoxy hars er op smeren kan het in ieder geval niet meer schuren.
Het is anders wel zonde van al het werk .
je kunt de Epoxy hars vrij goedkoop kopen bij http://www.mrboat.nl

Gr willem
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)